Podlaskie ma potencjał dla branży logistycznej
Z roku na rok poprawia się obraz infrastruktury drogowej w Podlaskiem. Związane jest to z dwiema głównymi inwestycjami drogowymi na terenie województwa – Via Carpatia i Via Baltica. O potencjale transportowym województwa podlaskiego rozmawiali eksperci z branży, podczas webinaru poświęconemu najnowszemu raportowi Polskiego Instytutu Transportu Drogowego ,,Województwo podlaskie na skrzyżowaniu szlaków”.

Kwestia tego jak woj. podlaskie będzie wyglądać w przeciągu najbliższych 5 lat, jest kluczowa z punktu widzenia rozmawiania o potencjale transportowo – logistycznym w województwach kraju. – Jeszcze kilka lat temu woj. podlaskie leżało trochę na uboczu międzynarodowych szlaków logistycznych, natomiast wiele inicjatyw regionalnych czy euroazjatyckich, które w ostatnich latach nabrały dynamiki (Inicjatywa Trójmorza, Grupa Wyszehradzka, Nowy Jedwabny Szlak), zbiega się właśnie na wschodniej granicy Unii Europejskiej. Do tego dochodzą różnego rodzaju inicjatywy wewnątrzunijne, jak Via Baltica czy Rail Baltica, które są już na najwyższym stopniu zaawansowania. W dyskusji o potencjale woj. podlaskiego dla inwestorów ważne jest dostrzeżenie, że w perspektywie kilku lat ta układanka strukturalna województwa zmieni się na lepsze – wskazał dr Jakub Jakóbowski z Ośrodka Studiów Wschodnich i zwrócił uwagę na rosnące znaczenie przewozów samochodowych między Azją Wschodnią a Europą.
Sylwia Jagódka, Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu w Magazyny123 podkreśliła, że rynek magazynowy w kraju mocno się rozwija, ale w woj. podlaskim jest jeszcze wiele do zrobienia. – Na dzień dzisiejszy mamy w Polsce ponad 23 mln m2 powierzchni
magazynowo-produkcyjnej dobrej klasy do wynajęcia, a 3 mln m2 wciąż pozostaje w budowie. W woj. podlaskim takiej powierzchni mamy bardzo mało, bo zasoby województwa to tak naprawdę dwa duże parki logistyczne i kilkadziesiąt m2 powierzchni. To jeden z powodów dla których nie możemy szybko dostarczyć powierzchni niezbędnej inwestorom – oceniła. Jej zdaniem woj. podlaskie powinno zabiegać o dużych inwestorów. – Deweloperzy wraz ze swoim logo przynoszą swoich klientów, a oni z kolei płacą podatki, pomagają w rozwoju infrastruktury, pobudzają rynek lokalny, przynoszą nowe miejsca pracy i dają w zasadzie darmowy dla społeczności lokalnej marketing – wyliczała Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu w Magazyny123.
Potencjał dla rozwoju transportu intermodalnego
Prezes Polskiego Instytutu Transportu Drogowego dr inż. Justyna Świeboda wskazała, że województwo podlaskie ma potencjał do tego, aby rozwijać transport intermodalny. – Korzystne stawki czynszów i cen najmu powierzchni przemysłowych, to przewaga woj. podlaskiego w konkurencyjności. Władze naciskają na wprowadzenie większej liczby ulg, w regionach Polski wschodniej. Wskazane elementy mogą wzmocnić rozwój sektora intermodalnego, zwłaszcza terminala w Sokółce – przekonuje.
Dr Mariusz Dąbrowski, Dyrektor Biura Obsługi Inwestorów i Promocji Gospodarczej w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego dodał, że niedawno rozmawiał z Barter SA, który przyznał, że planuje otworzyć ten terminal już w sierpniu przyszłego roku. – Plany są ambitne, bo zainteresowanie jest ogromne – zauważył. Zwrócił również uwagę na terminal Chryzanów, który od niedawna obsługuje pociągi jadące z Chin do Francji. To odciążenie dla mocno przeciążonych Małaszewicz.
– Przewozy kolejowe z Chin do Europy poszukują alternatyw. Przepustowość Małaszewicz zasadniczo została już wyczerpana. Co więcej, Kaliningradu także. Alternatywne przejścia graniczne w woj. podlaskim będą konkurować z innymi przejściami zlokalizowanych na granicy z Ukrainą, czy przejściach Węgiersko – Słowackich. Najważniejsza jest duża przepustowość na terminalach i możliwość żonglowania strumieniem ruchu pomiędzy polskimi przejściami granicznymi. Firmy operujące terminalami, współpracując ze sobą, muszą regulować potok kontenerów, uzupełniając się nawzajem. Dzięki temu woj. podlaskie ma szansę stać się logistycznym hubem – stwierdza dr Jakub Jakóbowski.
– W naszym regionie jest jeszcze wiele do zrobienia, ale poprzez rozwój transportu intermodalnego i dzięki takim projektom infrastrukturalnym, jak: Via Baltica, Via Carpatia czy Rail Baltica, woj podlaskie nie będzie już regionem peryferyjnym, tylko miejscem krzyżowania się szlaków – zakończył spotkanie dr Mariusz Dąbrowski, Dyrektor Biura Obsługi Inwestorów i Promocji Gospodarczej w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego.
Link do pobrania raportu: https://pitd.org.pl/wp-content/uploads/2021/12/PODLASIE_RAPORT_123_maly-1.pdf