Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Kalmar elektryfikuje gamę urządzeń terminalowych

Kalmar zaprezentował nowe portfolio elektrycznych urządzeń terminalowych. Elektryfikacja, cyfryzacja i robotyzacja pozwolą na dekarbonizację i poprawę efektywności i bezpieczeństwa pracy portów i terminali intermodalnych. To odpowiedź na wyzwania jakie stoją przed branżą logistyczną.

fot. Kalmar

— Jeszcze kilkadziesiąt lat temu praca przeładunkowa wykonywana była w znacznej mierze ręcznie, a porty były miejscami niebezpiecznymi i wytwarzającymi sporo zanieczyszczeń. Konteneryzacja transportu poprawiła efektywność i bezpieczeństwo pracy w portach, a także sprawiła, że operacje portowe stały się mniej obciążające dla środowiska. Dzisiaj branża robi kolejny duży krok w kierunku operacji zeroemisyjnych. W tym celu następuje elektryfikacja urządzeń portowych. Ale to nie wszystko. Kolejnym etapem zmian w portach jest robotyzacja, która pozwala lepiej kontrolować pracę i ograniczyć ryzyko wypadków. Dzięki temu zwiększa się bezpieczeństwo pracowników oraz efektywność operacji — powiedział Michel van Roozendaal, prezes Kalmar Mobile Solutions podczas webinarium zorganizowanego przez fińskiego dostawcę urządzeń terminalowych.

Zmniejszenie śladu węglowego możliwe jest nie tylko dzięki elektryfikacji, ale także dzięki uniknięciu niepotrzebnych ruchów urządzeń. Dodatkową korzyścią są niższe koszty i większa przepustowość terminali. Urządzenia przeładunkowe odpowiadają za 24% emisji CO2 portów. Kalmar zaprezentował gamę elektrycznych reachstackerów, wózków widłowych do przenoszenia kontenerów i ciągników terminalowych, które dostępne są od 2021 r. Urządzenia te mogą być obsługiwane tradycyjnie przez operatorów, ale w zależności od potrzeb terminalu mogą być też wyposażone w systemy umożliwiające sterowanie zdalne lub pracę w trybie zrobotyzowanym. 

Konieczne inwestycje

Elektryfikacja terminali kontenerowych jest zadaniem dość złożonym, gdyż wymaga przygotowania odpowiedniej infrastruktury elektroenergetycznej, stacji ładowania pojazdu, zakupu elektrycznych urządzeń, a niekiedy także wprowadzenia zmian w organizacji pracy w celu zoptymalizowania wykorzystania nowego sprzętu. Dużym wyzwaniem jest też obsługa baterii. Kalmar w swoich urządzeniach stosuje baterie, które mogą być regenerowane, wykorzystywane jako magazyny energii lub poddane recyklingowi. 

Fińska spółka oferuje obecnie 4 typy elektrycznych reachstackerów o udźwigu od 10 do 45 t i baterii o pojemności 245 – 587 kWh. W drugim kwartale przyszłego roku dostępne będą elektryczne ciężkie wózki widłowe o udźwigu 18 do 33 t które będę mogły pracować w terminalach kontenerowych, magazynach, przedsiębiorstwach branży leśnej, stalowej itp. Elektryczne wózki i reachstackery mogą pracować w temperaturze od -30 do 40 stopni C. Portfolio elektrycznych urządzeń uzupełnia ciągnik terminalowy Ottawa T2E+ który może przewozić do 90 t. Do wyboru są dwie pojemności baterii, 152 lub 182 kWh. Elektryczny układ napędowy firmy Cummins ma mniejsze wymagania konserwacyjne, eliminując potrzebę przekładni, co zmniejsza złożoność urządzenia, co przekłada się na niższe koszty serwisowania – informuje spółka.

fot. Kalmar

Robotyzacja

Nowe urządzenia terminalowe Kalmar w zależności od potrzeb klienta, mogą pracować w trybie zrobotyzowanym. W przeciwieństwie do urządzeń automatycznych, których pracę nadzoruje scentralizowany system, robotyzacja oznacza podejmowanie decyzji na poziomie urządzenia. Ponadto wózki i ciągniki mogą być sterowane zdalnie dzięki systemowi kamer i czujników. Zrobotyzowane maszyny mogą pracować na tradycyjnych terminalach, które nie zostały przystosowane do pracy w trybie autonomicznym.

Oprócz elektryfikacji urządzeń do zmniejszenia śladu węglowego i poprawy bezpieczeństwa przyczynia się także cyfryzacja procesów. Kalmar zaprezentował platformę MyKalmar do zarządzania pracą terminali Aplikacja Kalmar Insight służy do zarządzania urządzeniami terminalowymi. Pozwala nadzorować takie rzeczy jak prace serwisowe, zużycie energii, czy planowanie zakupu części zamiennych. Aplikacja ta współpracuje również z urządzeniami terminalowymi innych producentów.

Z kolei narzędzie Kalmar Tracker odczytuje dane identyfikacyjne kontenerów, przekazuje informację o lokalizacji na terminalu oraz podpowiada jak wykonać czynności przeładunkowe by uniknąć niepotrzebnych ruchów i przyspieszyć pracę. Aplikacja EcoFlex pozwoli zoptymalizować pracę terminali pod kątem ograniczenia emisji CO2, natomiast Track & Trace przeznaczone jest do zamawiania urządzeń lub części.

Czytaj też: PCC Intermodal zamówił reachstackery Kalmar

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close