PKP PLK analizują warianty kolejnego odcinka Rail Baltica
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przekazały do dalszych analiz 3 warianty korytarzy kolejowej Północnej Obwodnicy Białegostoku. Postępują prace na podlaskim odcinku Rail Baltica i na stacji Białystok. Efektywne wykorzystanie środków unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę” to dostępniejsza i atrakcyjniejsza kolej.

Na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. wykonawca studium wykonalności „Budowa Północnej Obwodnicy Białegostoku” przeanalizował uzyskane materiały. Informacje i uwagi zbierane były od jesieni 2019 r. m.in. z pięciu spotkań informacyjnych z mieszkańcami, videokonferencji w sierpniu 2021 r. oraz z nadesłanych 3 217 ankiet. Uwzględniając potrzeby społeczne, PLK do dalszych analiz wybrały trzy warianty przebiegu korytarzy nowej linii kolejowej (W6, W12, W 13).
W kolejnych etapach zostaną opracowane szczegółowe rozwiązania techniczne oraz analizy środowiskowe i ekonomiczne. W ich wyniku zostanie wybrany najkorzystniejszy wariant przebiegu obwodnicy, co planowane jest na II kwartał 2022 r. Planowane zakończenie wszystkich prac studialnych to II kw. 2023 r., następnie zostanie opracowana dokumentacja projektowa wraz z pozyskaniem koniecznych decyzji administracyjnych. Prace budowlane zaplanowano na lata 2027 – 2030.
W Białymstoku wykonawca kontynuuje prace na stacji m.in. budowę przejścia podziemnego. Dla podróżnych, szczególnie osób o ograniczonej możliwości poruszania się łatwy dostęp do peronów i budynku dworca zapewnią windy i schody ruchome. Przy osiedlu Zielone Wzgórza budowany jest nowym przystanek z bezpiecznym dojściem podziemnym. W pobliżu osiedla Starosielce powstaje łącznica, która umożliwi bezpośredni przejazd pociągów z Ełku do Bielska Podlaskiego.