Integracja narzędzi TMS przyszłością sektora TSL
Musimy dążyć do integracji aniżeli personalizacji w kierunkach rozwoju narzędzi TMS – taki wniosek płynie z webinaru ,,Nowoczesne technologie i digitalizacja w transporcie – telematyka jutra”, zorganizowanego przez Wydawnictwo Forum Media Polska Sp. z o.o. we współpracy z Webfleet Solutions.

Usprawnienie procesu planowania transportu, przy wykorzystaniu wdrożenia nowoczesnych systemów do zarządzania transportem, staje się coraz bardziej popularne. Na rynku usług TMS powstaje coraz więcej ofert systemów zintegrowanych z telematyką.
Webfleet Solutions, dostawca takich usług, zlecił przeprowadzenie badań ankietowych nt. telematyki, których wyniki komentowali uczestnicy webinaru. W badaniu udział wzięli właściciele firm transportowych, spedytorzy, kierownicy ds. transportu i menedżerowie/zarządzający flotą. Przebadano 50 firm. Z badań wynika, że w swojej flocie z rozwiązań telematycznych korzysta niespełna 33% respondentów.
– Jestem zaskoczona wynikami badań, bo te, które dotychczas wykonywaliśmy, wskazują na dużo wyższy stopień penetracji. Myślę, że jest to pokłosie próby badawczej, bo to była bardzo zróżnicowana flota – wskazała Agnieszka Szwaj, Marketing Manager Webfleet Solutions Poland. Dodała, że ten odsetek wśród firm reprezentujących transport ciężki, które wykonują przejazdy na ruchu międzynarodowym, sięga ponad 80%.
Cieszy fakt, że przedsiębiorcy zauważają korzyści płynące z systemów telematycznych. 25,6% ankietowanych zauważyło skrócenie czasu realizacji zleceń, 22,2% efektywniejsze wykorzystanie floty pojazdów, a 21,1% wzrost przychodów i redukcję kosztów eksploatacji floty.

Wciąż jednak wiele jest do zrobienia. Przewoźnicy wśród głównych barier dla wprowadzenia rozwiązań telematycznych wymieniają wysokie koszty i czasochłonność ich wdrożenia. Ponadto uważają, że pracownicy poświęcają zbyt dużo czasu na opanowanie obsługi nowych systemów, i przez trudności nie będą chcieli z nich korzystać. – Nasuwa się wniosek, że managerowie są bardziej świadomi niż pracownicy. Potrzeba zatem szkoleń, bo żaden system, nawet najlepszy, nie ułatwi nam pracy, jeśli nie nauczymy się z niego korzystać – ocenia dr inż. Justyna Świeboda. Prezes Polskiego Instytutu Transportu Drogowego zwróciła uwagę, że przewoźnicy nie mogą podążać ślepo za trendami, do których systemy telematyczne zdecydowanie należą, a powinni zastanowić się, z jakimi problemami boryka się ich firma i czy rzeczywiście dany system pomoże te problemy rozwiązać.
Podkreśliła, że telematyka coraz częściej znajduje zastosowanie w transporcie intermodalnym. – Z powodzeniem prowadzone były projekty pilotażowe, które monitorowały kontenery z Chin do Europy. Największy problem stanowiły czynniki atmosferyczne, przez co tracono zasięg – wyjaśniła prezes PITD.
W badaniu zwrócono także uwagę na elektryfikację flot. – Obecnie proces elektryfikacji przyprowadza około 10% badanych przedsiębiorców, jednak już kolejna 1/3 z nich planuje wdrożyć do floty samochody elektryczne w ciągu kolejnych kilku lat. Trzeba mieć na uwadze, że o ile obecnie park samochodów elektrycznych w Polsce jest stosunkowo słabo rozwinięty – na koniec października br. po polskich drogach poruszało się około 33 tys. osobowych samochodów z napędami elektrycznymi i ok. 1,5 tys. samochodów użytkowych (dostawczych i ciężarowych), o tyle w kolejnych miesiącach ten rynek zdecydowanie przyspieszy – uważa Jan Wiśniewski, kierownik Centrum Badań i Analiz PSPA. Pomóc w tym mają nowo wprowadzone programy wsparcia inicjowane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jak również stopniowe wyrównywanie się cen samochodów elektrycznych z samochodami o silnikach spalinowych.