Koleje Rosyjskie przywracają przewozy kontenerów w otwartych wagonach
W listopadzie pociąg kontenerowy składający się z 56 otwartych wagonów został uruchomiony z dworca kolejowego Nachodka-Wostocznaja do terminalu logistycznego na obrzeżach Moskwy. Kontenery z towarami przewożono w otwartych wagonach. Tak nadzwyczajną decyzję podjęto, aby rozwiązać kryzys logistyczny w przeładowanych importem z Chin i Korei rosyjskich portach Dalekiego Wschodu. Czy to „spowodowane pandemią” rozwiązanie zakorzeni się w Rosyjskich Kolejach?

W sierpniu 2021 r. Koleje Rosyjskie (RZD) pozwoliły swojemu oddziałowi regionalnemu Koleje Dalekowschodnie na dostarczanie próbnych przesyłek do końca roku. We wrześniu pierwsze testowe kontenery w otwartych wagonach przewiozła firma Freight One, największy prywatny przewoźnik kolejowy w Rosji.
Rozwiązanie z przeszłości
Właściwie tegoroczne przewozy kontenerów w otwartych wagonach nie są nowością dla rosyjskiego sektora kolejowego transportu towarowego. Przed 2014 rokiem Freight One, Rosyjskie Koleje i kilka innych firm regularnie korzystało z tej opcji w kontekście niedoboru wagonów platform podkontenerowych. Przed 2014 rokiem 96 proc. kontenerów na Dalekim Wschodzie było ładowanych do otwartych wagonów (łącznie dla Kolei Rosyjskich – ok. 2 proc.). Jednak po wykryciu rażących naruszeń zasad umieszczania kontenerów w wagonach, do lata tego roku zabroniono tego rodzaju transportu.
Nawet umieszczone w odpowiedni sposób (przy użyciu drewnianych podpór i ram) kontenery w otwartych wagonach nadal stwarzają zagrożenie dla ruchu kolejowego, zwłaszcza na zjazdach. Największe ryzyko stwarza oś otwartego wagonu, która nie odpowiada punktom obrotu kontenera. Siedem lat temu przyczyną zakazu stały się liczne naruszenia zasad umieszczania kontenerów.
W tym roku na rynku pojawił się pomysł umieszczenia kontenerów w otwartych wagonach w nowy sposób, za pomocą nadmuchiwanych poduszek powietrznych. Są one umieszczane w otwartym wagonie pomiędzy kontenerem a ścianą wagonu i ustalają pozycję kontenera wewnątrz wagonu. Worki te mogą wytrzymać do 30 ton.
Czy operatorzy wagonów platform są w niebezpieczeństwie?
Nie ma wątpliwości, że to „stare-nowe” rozwiązanie przejmie część ruchu cargo od firm korzystających z platform montażowych. Zrozumiałe są negatywne reakcje niektórych firm, zwłaszcza TransContainer i FESCO. Po zakazie z 2014 roku prywatni operatorzy zaczęli inwestować w platformy, dodając co miesiąc do 2000 sztuk. Nowa decyzja Kolei Rosyjskich może zmniejszyć ich płynność inwestycyjną.

Państwowe przedsiębiorstwo stoi na stanowisku, że przewożenie kontenerów w otwartych wagonach na poszczególnych trasach nie zaburzy równowagi rynkowej obsługi wagonów platform. W związku z tym stanowiskiem rozumiane jest dotychczas „załadunek kontenerów do otwartych wagonów w miejscach nieuczestniczących w zorganizowanych przewozach kontenerowych, gdzie możliwe jest przeprowadzenie operacji załadunku o wydłużonym standardzie czasu”. Firma zazwyczaj uważa, że te miejsca „nie są interesujące dla dużych operatorów kontenerowych”.
Drugą stroną medalu jest koszt transportu. Jak mówią specjaliści, udźwig otwartego wagonu nie może być wykorzystany więcej niż 50 proc. w przypadku przewożenia kontenerów wewnątrz. Ale nadwyżka otwartych wagonów to także mocny argument. Również dla załadowców nadmierne składowanie kontenerów w porcie lub terminalu może kosztować więcej niż przewóz ich otwartymi wagonami. Mogli skorzystać na przyspieszeniu ruchu kontenerów, a koleje rosyjskie odczuły odciążenie infrastruktury. W listopadzie pociąg kontenerowy składający się z 56 otwartych wagonów został uruchomiony z dworca Nachodka-Wostocznaja do terminalu logistycznego na przedmieściach Moskwy. Kontenery z towarami przewożono w otwartych wagonach. Tak nadzwyczajną decyzję podjęto, aby rozwiązać kryzys logistyczny w przeładowanych importem z Chin i Korei rosyjskich portów Dalekiego Wschodu. Czy to „spowodowane pandemią” rozwiązanie zakorzeni się w Rosyjskich Kolejach?
W sierpniu 2021 r. Koleje Rosyjskie (RZD) pozwoliły swojemu oddziałowi regionalnemu Koleje Dalekowschodnie na dostarczanie próbnych przesyłek do końca roku. We wrześniu pierwsze testowe kontenery w otwartych wagonach przewiozła firma Freight One, największy prywatny przewoźnik kolejowy w Rosji.