Jak długo potrwa remont linii E 20?
Modernizacja linii kolejowej E 20 kluczowej dla transportu intermodalnego, która miała zakończyć się w 2020 r. może potrwać nawet jeszcze prawie 2 lata. Przyczyną opóźnienia prac jest sytuacja finansowa wykonawcy — informuje Ministerstwo Infrastruktury.

W 2017 r. rozpoczął się remont linii Warszawa — Poznań, który wiąże się z ograniczeniem przepustowości tej ważnej międzynarodowej magistrali kolejowej, co negatywnie wpływa na możliwości uruchamiania połączeń zarówno pasażerskich jak i towarowych. Prace na odcinku Sochaczew — Swarzędz miały zakończyć się wg pierwotnego harmonogramu w listopadzie ubiegłego roku. Od tego czasu jednak nie udało się dokończyć modernizacji na obszarze LCS Łowicz. Jak poinformował wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel powodem opóźnienia są problemy finansowe wykonawcy.
— Z uwagi na brak dokonywania przez wykonawcę płatności podwykonawcom i dostawcom, okresowo nie były realizowane dostawy kluczowych materiałów na teren budowy oraz były wstrzymywane roboty. Opóźnienia te były przyczyną wydłużenia terminów zamknięć torowych na odcinku Sochaczew – Żychlin, co przełożyło się na możliwość udzielenia zamknięć na innych inwestycjach. W celu zachowania ciągłości prowadzonych prac, spółka PKP PLK S.A. dokonuje bezpośrednich płatności podwykonawcom i dostawcom — wyjaśnił Andrzej Bittel.
Stan zaawansowania prac na obszarze LCS Łowicz wynosi obecnie 73,49% a LCS Kutno 80,22%. Zakończono natomiast prace zasadnicze na szlakach na odcinku Koło – Kutno oraz Stara Wieś – Żychlin. Obecnie wykonawca generalny ma zapewniony dostęp do niezbędnych materiałów oraz potencjału kadrowego dzięki czemu prace zostały wznowione.
— Na tempo realizacji prac miała wpływ również m.in. konieczność wykonania dodatkowych prac związanych ze wzmocnieniem podtorza na przeważającej część inwestycji, w miejscach gdzie nie osiągnięto minimalnych wymaganych wartości nośności podłoża gruntu. Kolejną przyczyną opóźnień były liczne kolizje możliwe do zinwentaryzowania dopiero na etapie prowadzenia robót budowlanych, przede wszystkim w zakresie podziemnej infrastruktury kablowej (obcych gestorów), wodnokanalizacyjnej i innej. W trakcie trwania inwestycji na kilku odcinkach dokonano również odkrycia znalezisk archeologicznych, czego skutkiem było kilkumiesięczne wstrzymanie robót — skomentował wiceminister infrastruktury.
Prace do 2023 roku
Wg nowego harmonogramu zakończenie modernizacji odcinka Sochaczew – Swarzędz planowane jest do końca 2022 r. Oprócz tego realizowana jest także modernizacja odcinka Warszawa Włochy — Ożarów Mazowiecki. W związku z czym jak informuje MI, zakończenie prac na linii kolejowej nr 3 na odcinku Warszawa – Poznań planowane jest w trzecim kwartale 2023 r.
Opóźnienia wystąpiły także na bardzo ważnym dla przewoźników intermodalnych wschodnim odcinku magistrali E 20 w tym linii do Małaszewicz i stacji Biała Podlaska. Tutaj prace mają się zakończyć w sierpniu 2022 r. — Na tempo inwestycji wpłynął jej rozszerzony zakres, związany m.in. z budową głowicy wschodniej i zachodniej pod przyszłą zabudowę 10 torów, co znacznie zwiększy możliwości przewozu towarów — wyjaśnił Radosław Śledziński, z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Czytaj także: PKP PLK przygotowują modernizację przejścia kolejowego Brześć – Terespol