Partnerzy portalu

Port Zewnętrzny kluczową inwestycją Portu Gdynia

Port Zewnętrzny jest projektem o wielkim znaczeniu. To nie tylko szansa dla dalszego rozwoju Portu Gdynia, ale również odpowiedź na potrzebę branży offshore wind. Chcielibyśmy, żeby rozbudowa Portu w głąb zatoki postępowała wraz z rozwojem tej branży. Nasz cel, to uzyskanie pełnej gotowości operacyjnej pierwszej części pirsu zewnętrznego dla farm budowanych na podstawie nowych koncesji – wskazuje Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. 

Port Gdynia jest jednym z wiodących portów południowego Bałtyku. Posiadacie regularne połączenia z całym światem: niedawno doszły Wam połączenia z Ameryką Północną, Indiami i Pakistanem. Jakie są największe wyzwania logistyczne Portu Gdynia związane z eksportem?

Niezmiennie największymi wyzwaniami związanymi z eksportem, ale nie tylko, bo dotyczy to także importu, są wąskie gardła w połączeniach dowozowych do portu i z portu. Układy drogowe w bezpośredniej bliskości portu (Droga Czerwona) a także wąskie gardła występujące w infrastrukturze kolejowej, powodują trudności w dowozie i odwozie ładunków do/z portu. W kwestii ruchu kolejowego, szczególnie odczuwalny jest brak modernizacji linii kolejowej nr 201. 

W Porcie Gdynia wiele inwestycji usprawniających dostęp zostało już ukończonych, ale wiele jest jeszcze w trakcie realizacji, jak np. proces pogłębiania torów podejściowych, który umożliwi obsługę większych statków, o większym zanurzeniu.

Kluczową z punktu widzenia Portu Gdynia jest też inwestycja w Port Zewnętrzny. To nie tylko szansa dla dalszego rozwoju Portu Gdynia, ale również odpowiedź na potrzebę branży offshore wind. Chcielibyśmy, żeby rozbudowa Portu w głąb zatoki postępowała wraz rozwojem tej branży. Nasz cel, to uzyskanie pełnej gotowości operacyjnej pierwszej części pirsu zewnetrznego dla farm budowanych na podstawie nowych koncesji. Nowe nabrzeża w Porcie Zewnętrznym umożliwią zawijanie statków o długości ponad 400 m i zanurzeniu do 16 m. Takie parametry są odpowiedzią na dzisiejsze i przyszłościowe potrzeby rynku żeglugowego.

Port Zewnętrzny przyczyni się nie tylko do rozwoju Portu Gdynia, ale przełoży się też na zwiększenie wpływów do budżetu Gdyni, Pomorza oraz Polski. Będzie istotnym elementem Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T.

Port Gdynia posiada też codzienne połączenie z Wielką Brytanią. Co zmieniło się po Brexicie?

Brexit spowodował sporo zmian w obsłudze przewozu towarów między Unią Europejską a Wielką Brytanią. Obecnie handel z tym krajem odbywa się na takich samych zasadach jak z np. z krajami azjatyckimi, a to oznacza sporo nowych obowiązków związanych z odprawami i kontrolami celnymi. Na przejściach granicznych między UE a Wielką Brytanią w ostatnich miesiącach często dochodziło do zatorów, np. z powodu restrykcji sanitarnych, a kierowcy ciężarówek stali w długich kolejkach. Kolejnym czynnikiem wpływającym na organizację przewozów jest brak kierowców. Z tych powodów od początku roku obserwujemy wzrost zainteresowania usługami feederowymi w przewozach ładunków między krajami UE, w tym Polską a Wielką Brytanią.

Brexit okazał się mieć również pozytywny wpływ na Port Gdynia oraz ilość połączeń w kontekście wymiany handlowej z UK. Pojawiły się nowe połączenia. Spowodowane jest to przez komplikacje występujące w transporcie drogowym pomiędzy UK a UE, m.in. przez braki kadrowe w transporcie drogowym, skomplikowanie procesu odpraw, czy mnogość dodatkowych formalności. 

Istotnym elementem siatki połączeń kontenerowych gdyńskiego portu są również połączenia żeglugi bliskiego zasięgu powszechnie znane jako short sea shipping (SSS). Pod koniec października w Porcie Gdynia zakończono realizację projektu pn. „Rozbudowa dostępu kolejowego do zachodniej części Portu Gdynia – przebudowa i elektryfikacja”. Jakie znaczenie dla społeczno-gospodarczego rozwoju regionu ma ten projekt? 

Kolejna ważna inwestycja, odpowiadająca na trendy światowe i rosnącą dynamikę przewozów kolejowych. Elektryfikacja pozwoli na ograniczenie wykorzystania lokomotyw spalinowych, dzięki czemu zmniejszymy emisję zanieczyszczeń do powietrza, a także hałasu. Dzięki możliwości prowadzenia cięższych pociągów przez lokomotywy elektryczne, zwiększymy przepustowość linii kolejowych. Inwestycja polepszy również warunki przewozów, zapewni oszczędność energii oraz przyspieszy procesy manewrowe w zakresie przewozów intermodalnych. 

Projekt polegał na rozbudowie i modernizacji torów kolejowych prowadzących do intermodalnego terminalu kolejowego. Do głównych zadań w ramach projektu należała budowa nowych torów grupy rozrządowo-odstawczej oraz zmodernizowanie istniejących układów torowych – w tym wyposażenie ich w nowoczesne systemy kierowania ruchem (SRK) i elektryfikację. Przebudowano i zelektryfikowano układ kolejowy na długości ok. 2,59 km.

Celem przedsięwzięcia inwestycyjnego było zwiększenie możliwości logistycznych Portu Gdynia poprzez zintensyfikowanie ruchu kolejowego, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa jego prowadzenia. Polepszenie warunków prowadzenia ruchu kolejowego i zarządzania terminalem intermodalnym znacząco skróci czas obsługi składów pociągów. Efektem będzie również poprawa konkurencyjności kolei jako środka transportu w obsłudze ładunkowej portu. Ograniczenie wykorzystania lokomotyw spalinowych będzie miało pozytywny wpływ na oddziaływanie transportu na środowisko naturalne.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close