Znaczenie przejrzystości łańcucha dostaw w okresie świątecznym
autor: Marian Pufahl, prezes i założyciel Synfioo
Sezon świąteczny jest nie tylko stresujący dla osób kupujących prezenty, ale także wywiera dużą presję zarówno na łańcuchy dostaw, jak i na sprzedawców detalicznych. Niezawodne procesy planowania? Cóż, prawie niemożliwe. Rozwiązaniem jest przezroczystość.

Niezależnie od tego, czy jest to COVID 19, blokada Kanału Sueskiego Ever Given, czy zamknięcie portów w Chinach – według niedawnego badania przeprowadzonego przez ifo-Institute, 74 procent firm detalicznych w Niemczech musiało zmierzyć się z poważnymi problemami z dostawami i wąskimi gardłami. Dotknęło to różne branże: 100 procent dealerów rowerów, a także 99 procent sklepów z artykułami dla majsterkowiczów i meblami, które zapytano, musiało zmierzyć się z wysokimi cenami drewna w pierwszej połowie roku. Sklepy z elektroniką cierpiały z powodu braku półprzewodników i chipów, co z kolei wywołało poruszenie w branży motoryzacyjnej. W skrócie: kwestie zakupowe dotyczą już nie tylko firm, ale także klientów końcowych, którzy muszą przygotować się na niedostępne lub droższe prezenty na święta. Ale jak detaliści powinni radzić sobie z tymi wyzwaniami i zapewnić większą stabilność swoim łańcuchom dostaw?
Łańcuchy dostaw – podatne na zakłócenia
Łańcuchy dostaw stają się coraz bardziej złożone i intermodalne, dotyczy to zwłaszcza dostaw transgranicznych – zarówno w zakresie importu i eksportu: Zaangażowanych jest więcej stron – mogą to być dostawcy, spedytorzy, różni partnerzy logistyczni, firmy spedycyjne, służby celne, a także systemy ERP i TMS. Zazwyczaj potrzeba więcej sposobów, aby towar dotarł do pożądanego miejsca przeznaczenia. Intermodalne łańcuchy dostaw są szczególnie podatne na ewentualne zakłócenia i opóźnienia spowodowane zmianami pogody, zatorami na przejściach granicznych lub opóźnieniami w punktach przeładunkowych.
Gdy łańcuch dostaw zostanie zakłócony, wszystkie zaangażowane strony stają przed różnymi wyzwaniami, zarówno po stronie logistyki, jak i ostatecznych odbiorców towarów. Obejmują one zakłócenia w działalności, spadek wydajności lub dodatkowe koszty związane z wprowadzaniem nowych dostawców. Dotyczy to również firm niższego szczebla, ponieważ ich przepływy produkcyjne zależą od określonych części dostawców. Ponadto brak towarów i surowców wpłyywa na reputację firmy i relacje z klientami. W najgorszym przypadku grozi utratą przychodów i udziału w rynku staje się zagrożeniem egzystencjalnym.
Powrót do krajowych lub nawet lokalnych łańcuchów dostaw?
Mając ten obraz na uwadze, wiele firm dyskutuje o możliwym przesunięciu łańcucha dostaw z powrotem do Europy. W końcu i tak zostali zmuszeni do restrukturyzacji swoich łańcuchów dostaw i kanałów sprzedaży. Dlaczego więc nie zmniejszyć zależności od zagranicznych dostawców i nie uodpornić własnej gospodarki na kryzys?
To, co na pierwszy rzut oka wydaje się logiczne, na dłuższą metę traci sens, ponieważ globalizacji nie da się odwrócić. Z jednej strony relokacja prowadzi do utraty specjalizacji, mniejszej różnorodności produktów i eliminacji przewagi komparatywnej w zakresie kosztów. Z drugiej strony bliskość geograficzna nie oznacza automatycznie poprawy bezpieczeństwa dostaw, ponieważ zakłócenia mogą również wystąpić lokalnie w dowolnym momencie.
Pożegnaj się z tradycyjnym zarządzaniem łańcuchem dostaw
Aby utrzymać przepływ towarów w tych trudnych czasach, konieczne jest przejrzyste i proaktywne zarządzanie łańcuchem dostaw. Hasłem przewodnim, o którym należy wspomnieć w tym kontekście, jest odporność, która opisuje umiejętność reagowania na nowe sytuacje i wyzwania w sposób zwinny i elastyczny. Odporność jest kluczem do tworzenia odpornych na kryzys procesów biznesowych. Aby zmniejszyć presję na łańcuch dostaw i zwiększyć własną odporność, kluczowym kryterium jest przejrzystość. Dlatego konieczne jest połączenie różnych uczestników łańcucha dostaw i umożliwienie dostępu do odpowiednich informacji. Następujące cztery czynniki są kluczowe, jeśli chodzi o przejrzyste zarządzanie łańcuchem dostaw:
Elastyczne zarządzanie zasobami. Każdy proces logistyczny wymaga regularnej kontroli i ewentualnej optymalizacji, aby w bardziej ukierunkowany sposób wykorzystać zasoby finansowe i czasowe.
Informacje w czasie rzeczywistym. Każdego dnia generowana jest ogromna ilość danych. Jeśli te dane łańcucha dostaw są gromadzone, zarządzane i analizowane z jednego źródła prawdy, można obliczyć szacowany czas przybycia. W ten sposób firmy korzystają ze skróconego czasu buforowania, lepszego planowania tras i optymalnego wykorzystania pojemności.
Płynny i przejrzysty przepływ informacji. Wiedza o tym, gdzie dokładnie znajduje się transport, przynosi wiele korzyści – w tym przejrzystą i płynną wymianę informacji z dostawcami i klientami. Umożliwia to również optymalne planowanie wydajności i większą satysfakcję klientów.
Szybkie proaktywne decyzje. Nieprzewidziane zdarzenia i zakłócenia mogą się zdarzyć w dowolnym momencie, ale monitorowanie każdego transportu wymaga czasu, pieniędzy i personelu. Alerty dla odpowiednich punktów końcowych pomagają menedżerom łańcucha dostaw skoncentrować się na krytycznych stacjach łańcucha dostaw, szybko zmienić harmonogram i zwiększyć wydajność procesów transportowych.
Big Data i sztuczna inteligencja dla przewagi konkurencyjnej
Aby wdrożyć przyszłościowe zarządzanie łańcuchem dostaw, kluczowe znaczenie ma wykorzystanie innowacyjnych rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji. Wspierają menedżerów łańcucha dostaw praktycznymi spostrzeżeniami i prognozami, które są niezbędne do elastycznego i sprawnego dostosowywania łańcuchów dostaw do nowych wyzwań.
Jednak, aby to zrobić, sposób myślenia wielu firm musi się zmienić, ponieważ większość sprzedawców detalicznych pozostaje daleko w tyle w swoich procesach cyfryzacji. Niezależnie od tego, czy detaliczna, czy hurtowa, 73 procent firm uważa się za maruderów, jeśli chodzi o cyfryzację. Tylko 2% jest gotowych inwestować w tym obszarze długoterminowo.
A jednak jest to tego warte: odpowiednie rozwiązania mogą łączyć określone dane transportowe z informacjami o lokalizacji, a także zewnętrznymi źródłami zakłóceń i obliczać dokładne szacowane dane dotyczące czasu przybycia za pomocą najnowocześniejszych algorytmów uczenia maszynowego. Z czasem prognozy mogą być nawet udoskonalane. Dzięki temu wzrostowi wiedzy firmy monitorują wszystkie procesy transportowe i planistyczne oraz unikają strat finansowych.
W ten sposób firmy handlowe są o krok przed konkurencją dzięki zintegrowanemu zarządzaniu łańcuchem dostaw, pełnej przejrzystości i inteligentnym procesom logistycznym. W ten sposób korzyści odnoszą nie tylko intermodalne łańcuchy dostaw, ale także wyprzedaże w okresie świątecznym – i oczywiście wszyscy nosiciele prezentów.