Partnerzy portalu

Znaczenie przejrzystości łańcucha dostaw w okresie świątecznym

Tagi: Synfioo,

autor: Marian Pufahl, prezes i założyciel Synfioo

Sezon świąteczny jest nie tylko stresujący dla osób kupujących prezenty, ale także wywiera dużą presję zarówno na łańcuchy dostaw, jak i na sprzedawców detalicznych. Niezawodne procesy planowania? Cóż, prawie niemożliwe. Rozwiązaniem jest przezroczystość.

fot Michela Canale

Niezależnie od tego, czy jest to COVID 19, blokada Kanału Sueskiego Ever Given, czy zamknięcie portów w Chinach – według niedawnego badania przeprowadzonego przez ifo-Institute, 74 procent firm detalicznych w Niemczech musiało zmierzyć się z poważnymi problemami z dostawami i wąskimi gardłami. Dotknęło to różne branże: 100 procent dealerów rowerów, a także 99 procent sklepów z artykułami dla majsterkowiczów i meblami, które zapytano, musiało zmierzyć się z wysokimi cenami drewna w pierwszej połowie roku. Sklepy z elektroniką cierpiały z powodu braku półprzewodników i chipów, co z kolei wywołało poruszenie w branży motoryzacyjnej. W skrócie: kwestie zakupowe dotyczą już nie tylko firm, ale także klientów końcowych, którzy muszą przygotować się na niedostępne lub droższe prezenty na święta. Ale jak detaliści powinni radzić sobie z tymi wyzwaniami i zapewnić większą stabilność swoim łańcuchom dostaw?

Łańcuchy dostaw – podatne na zakłócenia

Łańcuchy dostaw stają się coraz bardziej złożone i intermodalne, dotyczy to zwłaszcza dostaw transgranicznych – zarówno w zakresie importu i eksportu: Zaangażowanych jest więcej stron – mogą to być dostawcy, spedytorzy, różni partnerzy logistyczni, firmy spedycyjne, służby celne, a także systemy ERP i TMS. Zazwyczaj potrzeba więcej sposobów, aby towar dotarł do pożądanego miejsca przeznaczenia. Intermodalne łańcuchy dostaw są szczególnie podatne na ewentualne zakłócenia i opóźnienia spowodowane zmianami pogody, zatorami na przejściach granicznych lub opóźnieniami w punktach przeładunkowych.

Gdy łańcuch dostaw zostanie zakłócony, wszystkie zaangażowane strony stają przed różnymi wyzwaniami, zarówno po stronie logistyki, jak i ostatecznych odbiorców towarów. Obejmują one zakłócenia w działalności, spadek wydajności lub dodatkowe koszty związane z wprowadzaniem nowych dostawców. Dotyczy to również firm niższego szczebla, ponieważ ich przepływy produkcyjne zależą od określonych części dostawców. Ponadto brak towarów i surowców wpłyywa na reputację firmy i relacje z klientami. W najgorszym przypadku grozi utratą przychodów i udziału w rynku staje się zagrożeniem egzystencjalnym.

Powrót do krajowych lub nawet lokalnych łańcuchów dostaw?

Mając ten obraz na uwadze, wiele firm dyskutuje o możliwym przesunięciu łańcucha dostaw z powrotem do Europy. W końcu i tak zostali zmuszeni do restrukturyzacji swoich łańcuchów dostaw i kanałów sprzedaży. Dlaczego więc nie zmniejszyć zależności od zagranicznych dostawców i nie uodpornić własnej gospodarki na kryzys?

To, co na pierwszy rzut oka wydaje się logiczne, na dłuższą metę traci sens, ponieważ globalizacji nie da się odwrócić. Z jednej strony relokacja prowadzi do utraty specjalizacji, mniejszej różnorodności produktów i eliminacji przewagi komparatywnej w zakresie kosztów. Z drugiej strony bliskość geograficzna nie oznacza automatycznie poprawy bezpieczeństwa dostaw, ponieważ zakłócenia mogą również wystąpić lokalnie w dowolnym momencie.

Pożegnaj się z tradycyjnym zarządzaniem łańcuchem dostaw

Aby utrzymać przepływ towarów w tych trudnych czasach, konieczne jest przejrzyste i proaktywne zarządzanie łańcuchem dostaw. Hasłem przewodnim, o którym należy wspomnieć w tym kontekście, jest odporność, która opisuje umiejętność reagowania na nowe sytuacje i wyzwania w sposób zwinny i elastyczny. Odporność jest kluczem do tworzenia odpornych na kryzys procesów biznesowych. Aby zmniejszyć presję na łańcuch dostaw i zwiększyć własną odporność, kluczowym kryterium jest przejrzystość. Dlatego konieczne jest połączenie różnych uczestników łańcucha dostaw i umożliwienie dostępu do odpowiednich informacji. Następujące cztery czynniki są kluczowe, jeśli chodzi o przejrzyste zarządzanie łańcuchem dostaw:

Elastyczne zarządzanie zasobami. Każdy proces logistyczny wymaga regularnej kontroli i ewentualnej optymalizacji, aby w bardziej ukierunkowany sposób wykorzystać zasoby finansowe i czasowe.

Informacje w czasie rzeczywistym. Każdego dnia generowana jest ogromna ilość danych. Jeśli te dane łańcucha dostaw są gromadzone, zarządzane i analizowane z jednego źródła prawdy, można obliczyć szacowany czas przybycia. W ten sposób firmy korzystają ze skróconego czasu buforowania, lepszego planowania tras i optymalnego wykorzystania pojemności.

Płynny i przejrzysty przepływ informacji. Wiedza o tym, gdzie dokładnie znajduje się transport, przynosi wiele korzyści – w tym przejrzystą i płynną wymianę informacji z dostawcami i klientami. Umożliwia to również optymalne planowanie wydajności i większą satysfakcję klientów.

Szybkie proaktywne decyzje. Nieprzewidziane zdarzenia i zakłócenia mogą się zdarzyć w dowolnym momencie, ale monitorowanie każdego transportu wymaga czasu, pieniędzy i personelu. Alerty dla odpowiednich punktów końcowych pomagają menedżerom łańcucha dostaw skoncentrować się na krytycznych stacjach łańcucha dostaw, szybko zmienić harmonogram i zwiększyć wydajność procesów transportowych.

Big Data i sztuczna inteligencja dla przewagi konkurencyjnej

Aby wdrożyć przyszłościowe zarządzanie łańcuchem dostaw, kluczowe znaczenie ma wykorzystanie innowacyjnych rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji. Wspierają menedżerów łańcucha dostaw praktycznymi spostrzeżeniami i prognozami, które są niezbędne do elastycznego i sprawnego dostosowywania łańcuchów dostaw do nowych wyzwań.

Jednak, aby to zrobić, sposób myślenia wielu firm musi się zmienić, ponieważ większość sprzedawców detalicznych pozostaje daleko w tyle w swoich procesach cyfryzacji. Niezależnie od tego, czy detaliczna, czy hurtowa, 73 procent firm uważa się za maruderów, jeśli chodzi o cyfryzację. Tylko 2% jest gotowych inwestować w tym obszarze długoterminowo.

A jednak jest to tego warte: odpowiednie rozwiązania mogą łączyć określone dane transportowe z informacjami o lokalizacji, a także zewnętrznymi źródłami zakłóceń i obliczać dokładne szacowane dane dotyczące czasu przybycia za pomocą najnowocześniejszych algorytmów uczenia maszynowego. Z czasem prognozy mogą być nawet udoskonalane. Dzięki temu wzrostowi wiedzy firmy monitorują wszystkie procesy transportowe i planistyczne oraz unikają strat finansowych.

W ten sposób firmy handlowe są o krok przed konkurencją dzięki zintegrowanemu zarządzaniu łańcuchem dostaw, pełnej przejrzystości i inteligentnym procesom logistycznym. W ten sposób korzyści odnoszą nie tylko intermodalne łańcuchy dostaw, ale także wyprzedaże w okresie świątecznym – i oczywiście wszyscy nosiciele prezentów.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close