Partnerzy portalu

Terminal promowy w Świnoujściu będzie częścią intermodalnego korytarza północ – południe

Porty Szczecin i Świnoujściu dzięki strategicznej lokalizacji zapewniają najkrótszą drogę z Skandynawii na południe Europy i są ważnymi elementami korytarza TEN-T Bałtyk – Adriatyk. Znaczenie Świnoujścia na logistycznej mapie wzrośnie po zakończeniu projektu przystosowania terminalu promowego do obsługi intermodalnego transportu naczep.

fot. ZMPSiŚ

Zarząd Morskiego Portu Szczecin i Świnoujście jest właścicielem terminalu promowego w Świnoujściu, który obsługuje do 12 połączeń dziennie i 75 tygodniowo. Terminal w 2020 r. przeładował 13,5 mln ton ładunków, a w br. odnotowuje wzrost przeładunków – o 21% w przypadku naczep, 10% jeśli chodzi o samochody i 45% autobusy. Obecnie z terminalu korzystają armatorzy: TT-Line, Euroafrica, Unity Line i Polferries, którzy realizują połączenia do Ystad i Trelleborg.

ZMPSiŚ rozpoczął w 2019 r. inwestycję polegająca na przystosowaniu terminalu do obsługi transportu intermodalnego. Przed modernizacją działało tu 6 stanowisk promowych, które mogły obsługiwać statki o długości do 230 m. Obecnie trwa przebudowa stanowiska 5. i 6., a na ich miejscu powstanie nowe stanowisko 5. które będzie mogło obsługiwać promy o długości 270 m. Projekt obejmuje też rozbudowę układu torowego i budowę estakady łączącej place postojowe i stanowiącej nowy wjazd na terminal promowy od strony północnej. Powstanie również estakada nad stacją kolejową Świnoujście, która skomunikuje zaplecze z terenem terminala. Przebudowana zostanie również rampa przeładunkowa do nowych parametrów technicznych i uzyskanie 35m szerokości i 180T nośności.

Przebudowana zostanie również bocznica kolejowa oraz powstaną place składowe do obsługi transportu intermodalnego: „D” o powierzchnii 17000 m2 przeznaczony do naczep w transporcie intermodalnym oraz  „F” o powierzchnii 4040 m2. Łącznie dostępnych będzie 76 miejsc składowych na naczepy.

Nowe możliwości

Po zakończeniu projektu szacowana zdolność obsługi wyniesie 44.000 ITU rocznie. Inwestycja jest realizowana w ramach projektu CEF „Łącząc Europę”– Oś Priorytetowa – MAP Call 2014, F04 Specific Call for Cohesion Funds, Działanie: Priority 6: (F04) Motorways of the Sea (MoS). Zakończenie inwestycji zaplanowano na 2022 r.

Przebudowa terminalu promowego w Świnoujściu jest elementem rozwoju tzw. „autostrady morskiej” z portem Trelleborg. Współpraca polskiego i szwedzkiego portu rozpoczęła się w 2014. Po polskiej stronie oprócz modernizacji terminalu realizowanych jest kilka innych inwestycji, które zwiększą możliwości przeładunków w Świnoujściu, w tym budowa nowego, północnego podejścia do portu w Świnoujściu, modernizacja magistrali kolejowych E 59 i CE 59, modernizacja bezpośredniego dostępu kolejowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu, budowa dodatkowych torów kolejowych na linii 401, pomiędzy stacjami Szczecin Dąbie i Świnoujście Port, dokończenie budowy drogi szybkiego ruchu S3 na całej jej długości. 

Jak podkreśliła Aneta Szreder-Piernicką, dyrektor ds. handlowych ZMPSiŚ podczas VIII Forum Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk, przewozy intermodalne to rynek bardzo rozwojowy w Polsce. W 2019 r. przewieziono koleją 1.394.061 ITU, co stanowi wzrost o 7,6% w stosunku do poprzedniego roku. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujściu chce rozwinąć intermodalny korytarz Bałtyk – Adriatyk z kolejowymi połączeniami z portami Triest i Koper. Byłaby to alternatywa wobec połączenia przez port Rostock. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close