Terminal promowy w Świnoujściu będzie częścią intermodalnego korytarza północ – południe
Porty Szczecin i Świnoujściu dzięki strategicznej lokalizacji zapewniają najkrótszą drogę z Skandynawii na południe Europy i są ważnymi elementami korytarza TEN-T Bałtyk – Adriatyk. Znaczenie Świnoujścia na logistycznej mapie wzrośnie po zakończeniu projektu przystosowania terminalu promowego do obsługi intermodalnego transportu naczep.

Zarząd Morskiego Portu Szczecin i Świnoujście jest właścicielem terminalu promowego w Świnoujściu, który obsługuje do 12 połączeń dziennie i 75 tygodniowo. Terminal w 2020 r. przeładował 13,5 mln ton ładunków, a w br. odnotowuje wzrost przeładunków – o 21% w przypadku naczep, 10% jeśli chodzi o samochody i 45% autobusy. Obecnie z terminalu korzystają armatorzy: TT-Line, Euroafrica, Unity Line i Polferries, którzy realizują połączenia do Ystad i Trelleborg.
ZMPSiŚ rozpoczął w 2019 r. inwestycję polegająca na przystosowaniu terminalu do obsługi transportu intermodalnego. Przed modernizacją działało tu 6 stanowisk promowych, które mogły obsługiwać statki o długości do 230 m. Obecnie trwa przebudowa stanowiska 5. i 6., a na ich miejscu powstanie nowe stanowisko 5. które będzie mogło obsługiwać promy o długości 270 m. Projekt obejmuje też rozbudowę układu torowego i budowę estakady łączącej place postojowe i stanowiącej nowy wjazd na terminal promowy od strony północnej. Powstanie również estakada nad stacją kolejową Świnoujście, która skomunikuje zaplecze z terenem terminala. Przebudowana zostanie również rampa przeładunkowa do nowych parametrów technicznych i uzyskanie 35m szerokości i 180T nośności.
Przebudowana zostanie również bocznica kolejowa oraz powstaną place składowe do obsługi transportu intermodalnego: „D” o powierzchnii 17000 m2 przeznaczony do naczep w transporcie intermodalnym oraz „F” o powierzchnii 4040 m2. Łącznie dostępnych będzie 76 miejsc składowych na naczepy.
Nowe możliwości
Po zakończeniu projektu szacowana zdolność obsługi wyniesie 44.000 ITU rocznie. Inwestycja jest realizowana w ramach projektu CEF „Łącząc Europę”– Oś Priorytetowa – MAP Call 2014, F04 Specific Call for Cohesion Funds, Działanie: Priority 6: (F04) Motorways of the Sea (MoS). Zakończenie inwestycji zaplanowano na 2022 r.
Przebudowa terminalu promowego w Świnoujściu jest elementem rozwoju tzw. „autostrady morskiej” z portem Trelleborg. Współpraca polskiego i szwedzkiego portu rozpoczęła się w 2014. Po polskiej stronie oprócz modernizacji terminalu realizowanych jest kilka innych inwestycji, które zwiększą możliwości przeładunków w Świnoujściu, w tym budowa nowego, północnego podejścia do portu w Świnoujściu, modernizacja magistrali kolejowych E 59 i CE 59, modernizacja bezpośredniego dostępu kolejowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu, budowa dodatkowych torów kolejowych na linii 401, pomiędzy stacjami Szczecin Dąbie i Świnoujście Port, dokończenie budowy drogi szybkiego ruchu S3 na całej jej długości.
Jak podkreśliła Aneta Szreder-Piernicką, dyrektor ds. handlowych ZMPSiŚ podczas VIII Forum Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk, przewozy intermodalne to rynek bardzo rozwojowy w Polsce. W 2019 r. przewieziono koleją 1.394.061 ITU, co stanowi wzrost o 7,6% w stosunku do poprzedniego roku. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujściu chce rozwinąć intermodalny korytarz Bałtyk – Adriatyk z kolejowymi połączeniami z portami Triest i Koper. Byłaby to alternatywa wobec połączenia przez port Rostock.