Partnerzy portalu

Dofinansowanie UE projektów kolejowych w nowej perspektywie finansowej

Tagi: CUPT, Fundusze UE,

Polscy beneficjenci projektów transportowych, szczególnie w sektorze kolejowym, skorzystają w bieżącej perspektywie finansowej 2021-2027 z podobnej wartości pomocy finansowej Unii Europejskiej, jak w poprzedniej (2013-2020). Znaczącą, dodatkową pulą będą środki dostępne z Krajowego programu odbudowy – mówi Paweł Engel, zastępca dyrektora Departamentu Analiz Transportowych i Programowania Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

fot. Pixabay

Jest jednak też szereg zmian proceduralnych, w tym w preferencjach we wsparciu projektów inwestycyjnych. – Przewodnim założeniem Komisji Europejskiej jest współfinansowanie tych zadań, które sprzyjają przesuwaniu towarów i pasażerów z transportu drogowego na kolejowy, jako środka bardziej ekologicznego, a co jest też zgodne z celami ochrony klimatu – dodaje wicedyrektor Engel. – Dlatego m.in. zakłada się silne wsparcie finansowe UE na projekty rozwijające transport intermodalny, bowiem to on sprzyja realizacji powyższych założeń.

Instrumenty wsparcia

Transport będzie korzystał z trzech programów finansowania projektów inwestycyjnych, podobnych do tych z perspektywy finansowej 2014-2020. Będą to: 

  • Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS), który zastępuje zakresem funkcjonujący w perspektywie finansowej 2014-2020 Program Infrastruktura i Środowisko, 
  • Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej (w miejsce Programu Operacyjnego Polska Wschodnia) oraz 
  • Fundusz Łącząc Europę (CEF 2).  
  • Dodatkowym źródłem finansowania będzie wspomniany Krajowy plan odbudowy i zwiększenia odporności.
  • Transport intermodalny skorzysta też z możliwości dofinansowania przez CEF2 projektów zakładających cyfryzację zarządzania i działalności – dodaje wicedyrektor Engel.

Budżet FEnIKS-a

Środki dofinansowania projektów transportowych w Polsce z funduszy strukturalnych, ujętych programem FEnIKS, będą prawdopodobnie mniejsze (nadal nie jest podpisana Umowa Partnerstwa Polski z UE), w porównaniu z byłym POIiŚ. W minionej perspektywie była to pula 17,34 mld euro, w bieżącej będzie 14,59 mld euro. Różnica wynika głównie z prawie 40-to procentowego zmniejszenia dofinansowania projektów drogowych (było 10,95 mld euro, będzie 6,6 mld euro). – To właśnie efekt zmiany priorytetów w polityce preferowanych inwestycji przez UE – dodaje wicedyrektor.

Z funduszy europejskich kolej w Polsce pozyska w bieżącej perspektywie niemal podobne środki (4,98 mld euro), jak w minionej (5,01 mld euro). Podobna będzie też ogólna kwota na projekty intermodalne – 230 mln euro (było 247 mln euro). Ogólnym założeniem  FEnIKS-ajest preferowanie finansowania zadań na sieci TEN-T i poza nią „przy zachowaniu na poziomie wdrożeniowym monitorowania podziału względem TEN-T”. 

Przewidywane typy inwestycji obejmują m.in.budowę i przebudowę infrastruktury terminali intermodalnych oraz dedykowanej infrastruktury kolejowej (m.in. bocznic) i drogowej, niezbędnej do włączenia ich w sieć transportową, zakup lub modernizację niezbędnych urządzeń oraz taboru kolejowego do obsługi terminali intermodalnych oraz  zakup lub modernizację systemów telematycznych i satelitarnych służących transportowi intermodalnemu.

Budżet CEF 2

Fundusz Łącząc Europę w bieżącej perspektywie kontynuacje finansowanie kluczowych projektów transportowych, energetycznych i cyfryzacji. W części transportowej CEF2 będzie wspierał multimodalność, poprzez rozwój i modernizację kolei, transportu intermodalnego, śródlądowego oraz morskiego. Priorytetem będzie dalszy rozwój sieci TEN-T, w szczególności budowę brakujących odcinków sieci i projektów transgranicznych.

Łączny budżet CEF2 na projekty transportowe to 25,81 mld euro i składa się z trzech (w poprzednim budżecie z dwu) części:

  • puli kohezyjnej (tzw. koperty narodowej), w której można ubiegać się o dofinansowanie projektu do 85 proc. Skorzystają z niego głównie publiczne jednostki zarządzające infrastrukturą w Polsce, takie jak: PKP PLK, GDDKiA, CPK, zarządcy portów morskich, PGW Polskie Wody. Łącznie to 11,29 mld euro, z czego dla Polski przypada szacunkowo ok. 2,9 mld euro, 
  • puli ogólnej, w której beneficjenci stają do konkursu i mogą pozyskać dofinansowanie od 30 do 50 proc. Dostępna kwota dla wszystkich państw członkowskich wynosi 12,83 mld euro, 
  • nowej puli, Military Mobility, na współfinansowanie infrastruktury podwójnego zastosowania (cywilno-wojskowego), z budżetem 1,69 mld euro. Wybór projektów także będzie podlegał konkursowi. Dofinansowanie będzie sięgać do 50 proc.

– O ile polscy beneficjenci muszą jeszcze poczekać ze zgłaszaniem do Komisji Europejskiej wniosków o dofinansowanie projektów z Funduszy Strukturalnych (do czasu podpisania Umowy Partnerstwa i zaakceptowania przez Komisję programów operacyjnych), to ruszył już pierwszy nabór z funduszu CEF2 – dodaje wicedyrektor Engel.

Ogłosiły go 6 września KE oraz Europejska Agencja Wykonawcza ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA). Termin składania wniosków upływa 19 stycznia 2022 r. W tym przypadku jednak mogą to być projekty z puli kohezyjnej, podlegające opinii Ministerstwa Infrastruktury.

Budżet Krajowego planu odbudowy i zwiększenia odporności

Służy on „przezwyciężeniu konsekwencji gospodarczych i społecznych oraz skutków asymetrycznych dla państw członkowskich, także na reformy i inwestycje ukierunkowane „zieloną” i cyfrową transformację”. Ogólnie – co najmniej 37 proc. łącznej jego alokacji przeznaczone jest na cele związane z ochroną klimatu, a co najmniej 20 proc. – na cele cyfryzacji.

Łączny budżet dla Polski wynosi 58,1 mld euro, w tym 23,9 mld w formie dotacji, a 34,2 mld – w formie pożyczek. Część budżetu tego planu dedykowana transportowi (6,4 mld euro) przeznaczona będzie na projekty ogólnokolejowe, pasażerski transport zbiorowy oraz transport intermodalny. Preferowane są tu zadania służące ochronie klimatu, czyli – zmniejszania przez transport emisji CO. 

Projekty transportu intermodalnego mogą pozyskać 175 mln euro, z podobnym przeznaczeniem, jak w przypadku programu FEnIKS, ale mogą też obejmować – jako element składowy – inwestycje cyfryzacji, zwiększające efektywność funkcjonowania terminali i obsługi towarów (341 mln euro). Projekty będą wybierane w trybie konkursowym.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close