UE musi zintensyfikować działania na rzecz rozwoju transportu intermodalnego
Unia Europejska nie podejmuje wystarczających działań na rzecz rozwoju transportu intermodalnego, który jest jedyną formą kolei towarowej, która odnotowuje wzrost przewozów — wynika z dyskusji jakie odbyły się w trakcie Europejskiego Szczytu Intermodalnego.

Dyrektor Generalny DG MOVE Henrik Hololei stwierdził, że transport intermodalny ma kluczową rolę do odegrania w planach Unii Europejskiej. By to osiągnąć Komisja Europejska proponuje szereg inwestycji modernizację istniejącej jak tez budowę nowej infrastruktury. Równie istotna jest standaryzacja, tak by możliwy był na przykład przewóz koleją naczep P400. Cyfryzacja i interoperacyjność są kluczowe dla poprawy produktywności transportu intermodalnego. Takie działania będą wspierane w ramach funduszu CEF 2, Horyzont Europa, Funduszu Odbudowy oraz programu InvestEU.
Standaryzacja i cyfryzacja transportu intermodalnego jest efektem zarówno działań inicjowanych przez Komisję Europejską jak tez inicjatyw samych przedsiębiorstw z tej branży. Od 2009 firmy organizujące przewozy kombinowane niemal podwoiły swoje wyniki operacyjne. Transport intermodalny jest w tej chwili jedynym sektorem kolei towarowej w Europie, który odnotowuje wzrost pracy przewozowej.
Potrzeba lobbingu
Niestety zdaniem wielu przedstawicieli branży oraz ekspertów Unia Europejska nie podejmuje wystarczających działań aby zlikwidować istniejące bariery w miedzynarodowych przewozach intermodalnych.
— Komisja Europejską wspiera rozwój, lecz nie wspiera wystarczająco mocno. Z tego powodu Parlament Europejski potrzebuje waszego wsparcia. Nie wystarczy, że będziecie głośni. Musicie przedstawić swoją sprawę nie tylko w Brukseli ale też w krajach, które reprezentujecie — zaapelowała do uczestników szczytu Barbara Thaler, europosłanka i członkini komisji TRAN Parlamentu Europejskiego
Międzynarodowa Unia Kombinowanych przewozów Drogowo – Kolejowych (UIRR) przedstawiła wyniki badania na temat śladu węglowego i efektywności energetycznej przewozów intermodalnych. Dr Thorsten Sickenberger, który przedstawił rezultaty analizy stwierdził, że dla całej usługi od drzwi do drzwi transport intermodalny zużywa 40-70% mniej energii niż alternatywne gałęzie transportu i emituje o 60-90% mniej CO2. Natomiast już niedługo możliwe będą zeroemisyjne przewozy kombinowane.
Przewodniczący UIRR przedstawił inicjatywę CT for Europe, która obejmie działania komunikacyjne wskazujące jak transport intermodalny odpowiada na współczesne problemy takie jak: kryzys energetyczny, brak kierowców ciężarówek i dekarbonizacja transportu. Kampania będzie prowadzona zarówno na szczeblu UE jak i w krajach członkowskich.
Czytaj także: Rośnie udział przewozów intermodalnych w transporcie kolejowym