Partner portalu

Port Gdynia otrzymał dofinansowanie na projekt przebudowy infrastruktury basenów IV i V

Tagi: CEF, Port Gdynia,

Zarząd Morskiego Portu Gdynia otrzymał dofinansowanie z funduszu CEF na wykonanie projektów trzech planowanych inwestycji związanych z rozbudową infrastruktury dostępu dla statków oraz drogi i linii kolejowej. Celem projektu jest przygotowanie portu do obsługi statków  ro-ro o długości powyżej 180 m.

Rys. Fazy projektu i dostęp „ostatniej mili” do wschodniej części Portu Gdynia – źródło: ZMPGdynia

Port Gdynia otrzymał dofinansowanie w wysokości 839 tys. euro, co stanowi 50 % kosztów kwalifikowalnych działania. Projekt polega na wykonaniu pełnej dokumentacji, która posłuży do uzyskania niezbędnych decyzji administracyjnych i rozpoczęcia robót budowlanych nad rozbudową infrastruktury dostępu dla statków w basenach IV i V Portu Gdynia oraz przebudowy dostępu lądowego „ostatniej mili”.

Wykonanie dokumentacji warunkującej realizację projektu inwestycyjnego jest kluczowe z punktu widzenia pozyskiwania dalszych środków UE i przyczyni się pośrednio do zmniejszenia presji działalności portowej na środowisko, poprzez m.in.: poprawę dostępu drogowego, kolejowego, zapewnienie intermodalności oraz zapewnienie wysokiej jakości infrastruktury przeładunkowej. 

Projekt podzielono na 3 fazy: pierwsza obejmuje projekt modernizacji infrastruktury dostępu dla statków w rejonie basenu IV, druga dotyczy podobnych działań w Basenie V, a trzecia dostępu drogowo – kolejowego w tych basenach. 

W wyniku realizacji projektu w ramach Fazy 1 wykonany zostanie projekt koncepcyjny, studium wykonalności, dokumentacja techniczna związana z rozbudową infrastruktury dostępu oraz niezbędna dokumentacja do uzyskania pełnej oceny środowiskowej, analizy i ekspertyzy. Ponadto uzyskane zostaną decyzje administracyjne.

W ramach Fazy 2 opracowane zostanie studium wykonalności oraz dokumentacja projektowa wraz z decyzjami administracyjnymi.

Natomiast w ramach Fazy 3 wykonana zostanie dokumentacja techniczna związana z przebudową niezbędnych układów kolejowych oraz udrożnieniem drogowego układu komunikacyjnego, tzw. „ostatniej mili”, aby powstała możliwość lepsza komunikacja drogowa na styku z intensywnym ruchem miejskim oraz nastąpił rozwój przeładunków intermodalnych z układów kolejowych. Faza ta obejmie więc projekt budowlany oraz wykonawczy.

Celem projektu inwestycyjnego, który zostanie zrealizowany na podstawie przygotowanej dokumentacji przygotowanej jest zapewnienie możliwości obsługi statków ro-ro mających ponad 180 m długości oraz zwiększenie bezpieczeństwa ich manewrowania w porcie. 

Rozpoczęcie robót budowlanych planuje się w 2024 roku. Natomiast przebudowana droga pozwoli na niezależny dojazd dla transportu towarowego do planowanej głównej arterii łączącej Port Gdynia z podstawową siecią drogową TEN-T na kierunku północ-południe tj. do Estakady Kwiatkowskiego i w przyszłości tzw. Drogi Czerwonej.

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close