Partner portalu

Debatują członkowie Forum Korytarza Transportowego Bałtyk – Adriatyk

W następnych kilku latach można spodziewać się realizacji ważnych inwestycji w Polsce, które zdecydowanie zwiększą potencjał i warunki funkcjonowania przewozów koleją ładunków w kontenerach. Będą one sprzyjać rozwojowi nie tylko transportu intermodalnego w kraju, lecz także w ruchu tranzytowym.

Debatują członkowie Forum Korytarza Transportowego Bałtyk – Adriatyk
fot. Instytut Morski w Gdańsku

Taki jest ogólny wniosek z pierwszego dnia VIII Forum Korytarza Transportowym Bałtyk – Adriatyk, jakie rozpoczęło się 2 grudnia w Grudziądzu. – Celem naszego forum jest promocja i integracja podmiotów, działających w strefie korytarza – powiedział Sławomir Kopyść, wiceprezes Stowarzyszenia Pol­skich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk-Adria­tyk. – Jest to także okazja do promocji tych zamierzeń i inwestycji, które mogą doprowadzić do poprawy jakości prowadzenia transportu kolejowego wzdłuż korytarza.

Kolej może liczyć na dofinansowanie unijne

Planowanym inwestycjom sprzyjać niewątpliwie będzie możliwość pozyskania środków unijnych, do ich współfinansowania. – W bieżącej perspektywie finansowej 2021-2027 nie zajdą na ogół większe zmiany, w porównaniu z poprzednią, zarówno co do źródeł finansowania projektów transportowych w Polsce, w tym kolejowych, jak i spodziewanej puli środków, o które mogą aplikować polscy beneficjenci – powiedział Paweł Engel, zastępca dyrektora Departamentu Analiz Transportowych i Programowania Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Przypomniał, że będą to trzy główne źródła: Fundusz Europejski na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS), który zastępuje zakresem funkcjonujący w perspektywie finansowej 2014-2020 Program Infrastruktura i Środowisko, Fundusz Europejskich dla Polski Wschodniej, w miejsce Programu Operacyjnego Polska Wschodnia oraz fundusz Łącząc Europę (CEF).  – Nowością będą też środki m.in. na inwestycje transportowe, ujęte w Krajowym planie odbudowy – dodał dyrektor.

Podkreślił, że w szczególności środki przeznaczane przez UE na współfinansowanie projektów transportu intermodalnego z programu FEnIKS będą co najmniej na „poziomie zbliżonym, jak w poprzedniej perspektywie”. O ile na zgłaszanie do Komisji Europejskiej wniosków o dofinansowanie projektów przez polskich beneficjentów trzeba poczekać, bowiem nadal nie jest podpisana Umowa Partnerstwa Polski z UE, to ruszył już pierwszy nabór z funduszu CEF, choć dotyczy on projektów z tzw. koperty narodowej, podlegających opinii Ministerstwa Infrastruktury.

Projekt Emilianowo

Przykładem planów inwestycyjnych wielu podmiotów, także z udziałem samorządów lokalnych, jest projekt budowy terminala intermodalnego Bydgoszcz Emilianowo. – W końcu lipca br. utworzyliśmy spółkę celową Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo, została ona wpisana do KRS – mówił Paweł Bukowski, prezes zarządu. – To pierwszy etap w realizacji tego innowacyjnego projektu.

Dwutorowy terminal intermodalny zajmie powierzchnię ok. 5 hektarów. Będzie zlokalizowany na przecięciu magistrali kolejowej Śląsk – Trójmiasto i planowanej trasy S10. Ma pełnić rolę tzw. suchego portu i być zapleczem dla portu zbożowego – m.in. w Gdyni. Z Emilianowa będą np. wysyłane ładunki w kontenerach do portów trójmiejskich. Zdolności przeładunkowe terminala szacuje się na 80 tys. TEU rocznie.

Budowa terminala będzie realizowana etapowo. Obecnie nadal trwają prace przygotowawcze, jest przygotowany program funkcjonalno-użytkowy oraz wstępna wersja dokumentów do pozyskania zgody środowiskowej. Nadal zakłada się, że inwestycja zostanie ukończona do 2026 roku. 

Projekt Zajączkowo

Bardziej zaawansowe są plany budowy suchego portu w Zajączkowie Tczewskim (z angielska: Intermodal Container Yard Tczew – ICY), którego inwestorem jest grupa PCC Intermodal. Będzie to zaplecze dla portów w Gdańsku i Gdyni, być może w przyszłości także dla portu Elbląg

– Już w 2019 r. uzyskaliśmy decyzję środowiskową dla terenu inwestycji, w maju tego roku wybraliśmy wykonawcę projektu budowy – mówił Robert Krzemiński, Project Manager Intermodal Container Yard Tczew. – Obecnie trwają prace projektowe, które zamierzamy zakończyć w połowie 2022 r., a wcześniej wybrać wykonawcę budowy. 

Jak poinformował, realny jest więc plan zakończenia pierwszej fazy inwestycji  w 2025 roku. Powstanie infrastruktura, zdolna obsługiwać rocznie do 500 tys. TEU. W drugiej fazie, pod koniec dekady, zdolności przeładunkowe ICY zostaną podwojone. 

Nowe szanse

W opinii wiceprezesa Stowarzyszenia Pol­skich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk-Adria­tyk, całkiem realnego kształtu nabierają także inne projekty w tym korytarzu. Jutro prezentację projektów inwestycyjnych i propozycji współpracy przedstawią przedstawiciele słoweńskiego portu w Koprze. – To ważny port dla Europy, z największymi przeładunkami samochodów osobowych na kontynencie – dodał Sławomir Kopyść.

Z planami współpracy w korytarzu podzielą się też przedstawiciele portu w Odessie.

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close