Debatują członkowie Forum Korytarza Transportowego Bałtyk – Adriatyk
W następnych kilku latach można spodziewać się realizacji ważnych inwestycji w Polsce, które zdecydowanie zwiększą potencjał i warunki funkcjonowania przewozów koleją ładunków w kontenerach. Będą one sprzyjać rozwojowi nie tylko transportu intermodalnego w kraju, lecz także w ruchu tranzytowym.

Taki jest ogólny wniosek z pierwszego dnia VIII Forum Korytarza Transportowym Bałtyk – Adriatyk, jakie rozpoczęło się 2 grudnia w Grudziądzu. – Celem naszego forum jest promocja i integracja podmiotów, działających w strefie korytarza – powiedział Sławomir Kopyść, wiceprezes Stowarzyszenia Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk. – Jest to także okazja do promocji tych zamierzeń i inwestycji, które mogą doprowadzić do poprawy jakości prowadzenia transportu kolejowego wzdłuż korytarza.
Kolej może liczyć na dofinansowanie unijne
Planowanym inwestycjom sprzyjać niewątpliwie będzie możliwość pozyskania środków unijnych, do ich współfinansowania. – W bieżącej perspektywie finansowej 2021-2027 nie zajdą na ogół większe zmiany, w porównaniu z poprzednią, zarówno co do źródeł finansowania projektów transportowych w Polsce, w tym kolejowych, jak i spodziewanej puli środków, o które mogą aplikować polscy beneficjenci – powiedział Paweł Engel, zastępca dyrektora Departamentu Analiz Transportowych i Programowania Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Przypomniał, że będą to trzy główne źródła: Fundusz Europejski na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS), który zastępuje zakresem funkcjonujący w perspektywie finansowej 2014-2020 Program Infrastruktura i Środowisko, Fundusz Europejskich dla Polski Wschodniej, w miejsce Programu Operacyjnego Polska Wschodnia oraz fundusz Łącząc Europę (CEF). – Nowością będą też środki m.in. na inwestycje transportowe, ujęte w Krajowym planie odbudowy – dodał dyrektor.
Podkreślił, że w szczególności środki przeznaczane przez UE na współfinansowanie projektów transportu intermodalnego z programu FEnIKS będą co najmniej na „poziomie zbliżonym, jak w poprzedniej perspektywie”. O ile na zgłaszanie do Komisji Europejskiej wniosków o dofinansowanie projektów przez polskich beneficjentów trzeba poczekać, bowiem nadal nie jest podpisana Umowa Partnerstwa Polski z UE, to ruszył już pierwszy nabór z funduszu CEF, choć dotyczy on projektów z tzw. koperty narodowej, podlegających opinii Ministerstwa Infrastruktury.
Projekt Emilianowo
Przykładem planów inwestycyjnych wielu podmiotów, także z udziałem samorządów lokalnych, jest projekt budowy terminala intermodalnego Bydgoszcz Emilianowo. – W końcu lipca br. utworzyliśmy spółkę celową Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo, została ona wpisana do KRS – mówił Paweł Bukowski, prezes zarządu. – To pierwszy etap w realizacji tego innowacyjnego projektu.
Dwutorowy terminal intermodalny zajmie powierzchnię ok. 5 hektarów. Będzie zlokalizowany na przecięciu magistrali kolejowej Śląsk – Trójmiasto i planowanej trasy S10. Ma pełnić rolę tzw. suchego portu i być zapleczem dla portu zbożowego – m.in. w Gdyni. Z Emilianowa będą np. wysyłane ładunki w kontenerach do portów trójmiejskich. Zdolności przeładunkowe terminala szacuje się na 80 tys. TEU rocznie.
Budowa terminala będzie realizowana etapowo. Obecnie nadal trwają prace przygotowawcze, jest przygotowany program funkcjonalno-użytkowy oraz wstępna wersja dokumentów do pozyskania zgody środowiskowej. Nadal zakłada się, że inwestycja zostanie ukończona do 2026 roku.
Projekt Zajączkowo
Bardziej zaawansowe są plany budowy suchego portu w Zajączkowie Tczewskim (z angielska: Intermodal Container Yard Tczew – ICY), którego inwestorem jest grupa PCC Intermodal. Będzie to zaplecze dla portów w Gdańsku i Gdyni, być może w przyszłości także dla portu Elbląg
– Już w 2019 r. uzyskaliśmy decyzję środowiskową dla terenu inwestycji, w maju tego roku wybraliśmy wykonawcę projektu budowy – mówił Robert Krzemiński, Project Manager Intermodal Container Yard Tczew. – Obecnie trwają prace projektowe, które zamierzamy zakończyć w połowie 2022 r., a wcześniej wybrać wykonawcę budowy.
Jak poinformował, realny jest więc plan zakończenia pierwszej fazy inwestycji w 2025 roku. Powstanie infrastruktura, zdolna obsługiwać rocznie do 500 tys. TEU. W drugiej fazie, pod koniec dekady, zdolności przeładunkowe ICY zostaną podwojone.
Nowe szanse
W opinii wiceprezesa Stowarzyszenia Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk, całkiem realnego kształtu nabierają także inne projekty w tym korytarzu. Jutro prezentację projektów inwestycyjnych i propozycji współpracy przedstawią przedstawiciele słoweńskiego portu w Koprze. – To ważny port dla Europy, z największymi przeładunkami samochodów osobowych na kontynencie – dodał Sławomir Kopyść.
Z planami współpracy w korytarzu podzielą się też przedstawiciele portu w Odessie.