Inicjatywa Bramy Globalnej odpowiedzią UE na geopolityczną ekspansję Chin
Komisja Europejska ogłosiła inicjatywę Bramy Globalnej, która ma być europejską odpowiedzią na Nowy Jedwabny Szlak. UE chce wydać 300 mld euro do 2027 r. na inwestycje w intermodalną infrastrukturę transportową, cyfryzację i ochronę środowiska. Nowa inicjatywa ma także rozwiązać problemy z łańcuchami dostaw z jakimi boryka się europejska gospodarka.

KE zapowiada, że inwestycje w ramach inicjatywy „Brama Globalna” mają wspierać wartości demokratyczne oraz zrównoważoną gospodarkę. W działaniach tych zaangażowane będą Unia Europejska, kraje członkowskie a także instytucje rozwojowe: Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju oraz Europejski Bank Inwestycyjny tworzące „Team Europe”.
Unijny projekt jest odpowiedzią na chińską inicjatywę Pasa i Drogi oraz projekt administracji Joe Bidena „Build Back Better World”. Europa dzięki inwestycjom w Afryce i Azji chce powstrzymać chińską ekspansję gospodarczą. Jak wskazują europejscy politycy, chińskie inwestycje często skutkują wzrostem zadłużenia w krajach afrykańskich i azjatyckich co uzależnia je politycznie i gospodarczo od Pekinu.
UE chce wydać początkowo kilkanaście mld euro dotacji, co otworzy możliwość zainwestowania 135 mld euro w infrastrukturę. Pozostałą część wydatków na inwestycje powinien wyłożyć kapitał prywatny. UE zapewni zabezpieczenie dla niskooprocentowanych pożyczek, a także będzie promować odpowiednie standardy środowiskowe i społeczne w zarządzaniu projektami.
Inicjatywy UE i USA będą wspierać się nawzajem, co zostało ustalone podczas konferencji COP26. Oprócz inwestycji w infrastrukturę Brama Globalna ma wspierać także ochronę zdrowia, edukację i badania naukowe. Jest to odpowiedź na problemy jakie stwarza w wielu słabiej rozwiniętych gospodarczo pandemia covid-19.
— Pandemia pokazała, jak połączony jest świat, w którym żyjemy. W ramach globalnej odbudowy chcemy przeprojektować sposób, w jaki łączymy świat, zbudować lepszą przyszłość. Model europejski polega na inwestowaniu zarówno w twardą, jak i miękką infrastrukturę, w zrównoważone inwestycje w technologie cyfrowe, klimat i energię, transport, zdrowie, edukację i badania, a także w sprzyjające środowisko gwarantujące równe warunki działania. Będziemy wspierać inteligentne inwestycje w infrastrukturę wysokiej jakości, z poszanowaniem najwyższych standardów społecznych i środowiskowych, zgodnie z demokratycznymi wartościami UE oraz międzynarodowymi normami i standardami — zapowiedziała Ursula von der Leyen, przewodnicząca KE.
Wsparcie dla biznesu
Nowa inicjatywa to duża szansa dla europejskich firm, także z branży logistycznej, które znowu będą mogły inwestować w krajach, z których były wypierane przez korporacje chińskie, wspierane finansowo przez rząd w Pekinie. Na uruchomieniu tej inwestycji szczególnie zależało Niemcom, którzy chcą odbudować strategiczne geopolityczne partnerstwo z USA.
Wspierane projekty w krajach azjatyckich i afrykańskich są także odpowiedzią na problem deficytu inwestycyjnego w globalnej infrastrukturze transportowej, który wg szacunków grupy G20 ma wynieść do 13 bilionów euro w 2040 r. W ramach Bramy Globalnej finansowane będą inwestycje w zrównoważone intermodalne korytarze transportowe, sieci światłowodowe i infrastrukturę bezemisyjnej energetyki. UE liczy, że projekty te przyniosą korzyści wszystkim stronom, zarówno Europie jak i krajom, w których będą realizowane inwestycje, które mają usprawnić łańcuchy dostaw oraz przyspieszyć rozwój wymiany handlowej.
W celu zapewnienia finansowania nowej inicjatywy w ramach unijnej perspektywy budżetowej 2021 — 2027 powołano instrument Neighbourhood, Development and International Cooperation Instrument (NDICI)-Global Europe z budżetem wynoszącym 79 mld euro. 35% tych pieniędzy będzie przeznaczone na działania związane z ochroną klimatu a 10% na cyfryzację gospodarek.