Partnerzy portalu

Potrzeba matką wynalazków – szansa redukcji kosztów i emisji CO2 w transporcie kontenerowym

Tagi: 4FOLD,

Niemal w tym samym czasie pojawiły się dwie informacje o tym, że innowacje w konstrukcji lub użyciu kontenerów mogą korzystnie poprawić sprawność łańcuchów transportu kontenerowego.

4FOLD
fot. HCI

Potencjalnych korzyści jest więcej, w tym polegających na istotnym zmniejszeniu emisji CO2. Co ważne, upowszechnienie proponowanych rozwiązań może zmniejszyć koszty operacyjne transportu, a w przyszłości – ograniczyć skalę zatorów w portach, co jest obecnie wielkim problemem, wpływającym też na stawki frachtu.

Składany kontener

Holenderska spółka Holland Container Innovations (HCI) poinformowała, że w 2022 r. rozpocznie testy wielkoskalowe na trasie Szanghaj – Chicago – Szanghaj z użyciem opatentowanego, innowacyjnego kontenera 4FOLD. Od 2020 r. testował je w ograniczonym zakresie do przewozu produktów Procter & Gamble, w tym m.in. z Szanghaju na Cypr i do RPA.

Kontener 4FOLD ma rozmiary tradycyjnego 40-sto stopowego kontenera (FEU). Ale dzięki nowym właściwościom może zostać złożony w prosty sposób, przy użyciu wózka widłowego (trwa to do 10 minut). Cztery takie złożone kontenery zajmują tyle samo przestrzeni i miejsca, co tradycyjny FEU. I to w zasadzie intuicyjnie wystarcza za dowód, jakie można osiągnąć potencjalne korzyści z ich upowszechnienia w logistyce. Szczegółowo opisuje je natomiast, w oparciu o rozmowę z przedstawicielem HCI, amerykański portal Ajot.com (American Journal of Transport).

Eksperyment wielkoskalowy

Nowe kontenery 4FOLD zostaną wykorzystane do transportu importowanych towarów z Szanghaju przez port w Seattle lub Port Vancouver, skąd zostaną wywiezione wpierw samochodami, a później załadowane na kolej i przewiezione do Chicago. W drodze powrotnej odbędą tę samą podróż, ale już w postaci pustych, spakowanych kontenerów. Dyslokacja pustych kontenerów odgrywa ważną rolę w łańcuchu logistycznym. Z jednej strony, okresowo jest ich zbyt mało w portach załadunku. Z drugiej strony, ich nadmiar w portach „importowych” spowalnia operacje przeładunkowe, bo zajmują miejsca rozładowywanym kontenerom z towarami.

Efekty

Portal wymienia następujące, przykładowe korzyści wynikające z kompensacji czterech pustych FEU w jeden:

  • potrzeba mniej kierowców ciężarówek do ich przewożenia do portów, podobnie jak
  • potrzeba mniej wagonów kolejowych do tego samego celu,
  • zmniejsza się przestrzeń składowania pustych kontenerów (w porcie, ale i w innych jego miejscach magazynowania),
  • potrzeba mniejszej pojemności na statkach, 
  • wykonuje się mniej operacji we wszystkich ogniwach łańcucha dostaw.

Oczekiwany koszt zakupu kontenera 4FOLD będzie wyższy niż w przypadku standardowego kontenera czterdziestostopowego. Jednak zostanie on zrekompensowany z nawiązką dzięki oszczędności w operacjach logistycznych oraz ograniczeniu strat, wynikających z opóźnień w obrotach kontenerami, podaje HCI.

Ograniczenie emisji CO2

Sama HCI podkreśla, że głównym powodem zawartych już porozumień z wybranymi liniami żeglugowymi, w sprawie udziału w eksperymencie, jest uzyskanie redukcji emisji CO2 w transporcie. Spółka przypomina, że rocznie przewożonych jest na świecie ponad 800 mln kontenerów, z czego 20 proc. w transporcie morskim i 40 proc. „wozi tylko powietrze”. Jest ich więc ok. 200 mln sztuk. Ich kompensacja o ¼ ograniczy znacznie koszty dyslokacji kontenerów i emisję CO2. 

Co dalej?

Kontener 4FOLD ma dość bogatą historię. Jego technologię  opracował już w 2008 r. start-up Holland Container Innovations, założony przy Uniwersytecie w Delft. Pierwszy składany kontener HCI zbudował w 2013 r. A w 2016 r. Unia Europejska włączyła projekt 4FOLD do programu badawczo-innowacyjnego Horyzont 2020, dzięki czemu spółka pozyskała dofinansowanie na rozwój produktu.

Proces wdrażania kontenera 4FOLD przeszedł już szereg testów w użytkowaniu przez 15 linii żeglugowych i spedytorów oraz składowanie w 60 magazynach w różnych portach. Sam produkt uzyskał 11 patentów oraz kilka certyfikatów i zatwierdzeń do użycia, w tym UIC (Międzynarodowy Związek Kolei) oraz AAR (Stowarzyszenie Kolei Amerykańskich).

Lepsze wykorzystanie znanego kontenera

John McCown z firmy Blue Alpha Capital, który pracował przez 20 lat z pionierem transportu kontenerowego – Malcomem McLeanem, nakłania do upowszechnienia w amerykańskiej logistyce kontenerów 53-stopowych, informuje portal Splash 247. McCown wylicza, że statek skonfigurowany do przewozu towarów w kontenerach o długości 53 stóp (FTEU), wymagałby o 33 proc. mniej ruchów (operacyjnych) i mniej czasu na obsługę tego samego wolumenu towarów, jakie są przewożone w kontenerach 40-sto stopowych, dominujących w obrocie. Czynności i koszty logistyczne przy obsłudze trzech FEU są bowiem tożsame, jak przy obsłudze dwóch kontenerów FTEU.

Według McCowna, oszczędności kosztów wynikające z tych różnic w procesach logistycznych są wielokrotnie większe, niż „koszty załóg statków pływających pod banderą USA”. A przecież można uzyskać oszczędności w innych ogniwach transportu. Zachętą do większego używania „dużych” kontenerów jest to, że większość amerykańskich ciężarówek jest przystosowanych do ich przewozu (w przeciwieństwie do przepisów w unijnych), mogą też być ustawiane warstwowo w pociągach.

McCown uważa też, że „idealnym kandydatem do rozpoczęcia takiej nowej usługi jest JB Hunt, jeden z największych dostawców usług transportowych w USA i właściciel większości kontenerów 53-stopowych. To on też był pionierem w ustawianiu ładunków w dwu poziomach na wagonach.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close