DB Cargo Eurasia planuje ekspansje na NJS
Koleje Niemieckie planują do 2025 roku 2,5-krotnie zwiększyć, w porównaniu do 2020 r., przewozy ładunków w kontenerach w korytarzu euroazjatyckim. O takich zamiarach poinformował zarząd tej grupy. Ich realizacją zajmuje się specjalnie do tych celów utworzona spółka DB Cargo Transasia, powołana do operowana na Nowym Jedwabnym Szlaku.

DB Cargo Transasia z siedzibą Szanghaju jest spółką zależną DB Cargo Eurasia a jej zadaniem jest zapewnienie spersonalizowanych usług logistycznych i szybka realizacja projektów między Europą a Chinami. DB Cargo Transasia została uzupełniona o ponad 20 pracowników w Szanghaju i Xi’an, którzy zajmują się obsługą zapytań i zamówień chińskich klientów.
„To sprawia, że jesteśmy jeszcze bliżej naszych klientów. Możemy osobiście uczestniczyć w spotkaniach, proaktywnie utrzymywać kontakty z klientami, przetwarzać rozliczenia bezpośrednio, szybciej reagować i szybciej realizować zadania” – powiedział Frank Schulze, dyrektor generalny DB Cargo Transasia.
Przesłanki aktywizacji
Chiny od pięciu lat są najważniejszym partnerem handlowym Niemiec. Według szacunków branżowych, w 2020 r. korytarzem euroazjatyckim przejechało ponad 12 000 pociągów, a „ostatnie tempo wzrostu zakłada ich wzrost do 3000 pociągów rocznie”, informuje biuro prasowe DB Cargo. Dlatego przewoźnik ten chce również dalej zwiększać swoje możliwości transportowe na kierunku z/do Chin. W 2020 r. NJS przewiózł towary w 200 tys. TEU.
Rozwój usług na tym kierunku znajduje także uzasadnienie w postaci dawania alternatywy dla spedytorów niemieckich, cierpiących na okresowe – jak obecnie – zakłócenia w globalnych przewozach morskich i lotniczych. Zarząd DB Cargo podkreślania ponadto, że ma to także sens środowiskowy, bo pociągi towarowe generują około 95 proc. niższą emisję dwutlenku węgla niż samoloty i od 80 do 100 proc. niższe emisje niż porównywalny transport drogowy.
Spółka celowa i jej trasy
„DB Cargo jest jedynym dostawcą, który jest w stanie połączyć ruch na Nowym Jedwabnym Szlaku z europejską siecią DB Cargo. To połączenie oznacza, że istnieją obecnie bezpośrednie połączenia kolejowe z 18 krajami europejskimi” – informuje zarząd.
DB Cargo Transasia przejęła istniejące już połączenia DB Cargo Eurasia na trasie Chiny-Europa i planuje dodać nowe. Obecnie obsługuje łącznie transport na dziesięciu trasach, głównie przez Małaszewicze i z udziałem PKP Cargo. Od połowy lipca oferuje połączenie kontenerowe między Hefei (Chiny) a jedynym w Niemczech głębokowodnym terminalem kontenerowym Wilhelmshaven JadeWeserPort. Partnerami tego połączenia są: państwowa spółka portowa Hefei International Land Port (HILP), DB Cargo Russija, DB Cargo Polska oraz DB Cargo Intermodal Sales.
Ale w sierpniu DB Cargo Eurasia otworzyła nowe połączenie z Yiwu do Rostocka przez Kalinigrad. Jak uzasadnia to zarząd, ma to m.in. „na celu ominięcie napiętej obecnie sytuacji zatorów w Malaszewiczach/Brześciu i jak najszybszego dotarcia do miejsca przeznaczenia koleją”.
Plany
Zarząd DB Cargo informuje, że do 2025 roku może pośredniczyć w przewozie NJS 500 tys. TEU. Z pewnością będzie to możliwe dzięki uruchomieniu kolejnych stałych połączeń do nowych, docelowych hubów. Zarząd nie podał jednak, czy rozważa rozszerzenie liczby alternatywnych tras, w porównaniu do ciągle najkrótszej i najszybszej przez Małaszewicze.