Partnerzy portalu

Kierunki rozwoju transportu – cele strategiczne i priorytety unijne

Z szacunków Centrum Unijnych Projektów Transportowych wynika, że w nowej perspektywie finansowej UE na lata 2021-2027 powinniśmy mieć do dyspozycji 25 mld euro przeznaczonych głównie na tematy około transportowe związane z infrastrukturą.  O priorytetach unijnych rozmawiali eksperci na organizowanym przez CUPT forum EU FOR SMART MOBILITY.

Na samym początku spotkania Joanna Lech, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych, zwróciła uwagę na cele wyznaczone w kolejnej perspektywie UE, w tym m. in. zmniejszenia emisyjności gospodarki i osiągnięcia określonego poziomu elektromobilności. Wskazała, że CUPT cały czas prowadzi projekty, które walczą z wykluczeniem transportowym, bo w kraju wciąż istnieją miejsca do których nie dojeżdża żaden środek transportu publicznego. – W ramach Krajowego Planu Odbudowy chcemy wdrażać projekty odtwarzające połączenia w obszarach wykluczonych społecznie, gdzie będziemy wspierać finansowo gminy w zakupie środków transportu, które umożliwiają mieszkańcom dotarcie do punktów przesiadkowych – podkreśliła Joanna Lech. 

Jarosław Orliński, Dyrektor Departamentu Programów Infrastrukturalnych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej wspomniał o projektach, które są wykluczone ze wsparcia unijnego. – Komisja Europejska, ze względu na negatywne doświadczenia w Europie Zachodniej, wyklucza przede wszystkim kwestie związane z infrastrukturą lotniczą. Natomiast kwestie środowiskowe związane z ochroną i bezpieczeństwem w zakresie bazy lotniczej będą dofinansowane. Kolejnym przykładem są projekty związane z taborem. KE jest nastawiona na smart mobility, dlatego nie sfinansuje taboru diesla. W zasadzie można powiedzieć, że powielamy to, co robiliśmy do tej pory, ale biorąc pod uwagę elementy środowiskowe – zaznaczył dyrektor Orliński.

O tym, że pojęcie ,,smart mobility” jest dziś bardzo popularne mówiła dr hab. Jana Pieriegud, profesor SGH. – Mówiąc o inteligentnej mobilności myślimy o systemie transportowym, który obejmuje nowoczesne jednostki ładunkowe z zaawansowanymi technologiami. Dobrze byłoby, gdyby do tego doszła nowoczesna infrastruktura – stwierdziła. Jak słusznie zauważyła, mówiąc ,,Smart” myślimy również o ochronie środowiska, o energooszczędności, jak i o współdzieleniu danych. 

Pani Maria Perkuszewska, Naczelnik Wydziału Innowacyjnej i Zrównoważonej Mobilności w Departamencie Strategii Transportu Ministerstwa Infrastruktury dodała, że Polska jest krajem, który cały czas musi się rozwijać, aby osiągnąć spójność z bardziej rozwiniętą częścią Europy. – Innowacje w transporcie oczywiście są potrzebne, ale my w Polsce cały czas musimy inwestować w podstawową infrastrukturę zarówno drogową, jak i kolejową. Wciąż brakuje nam optymalnego układu dróg i cały czas modernizujemy istniejące linie kolejowe, w związku z czym pogodzenie tych bardzo ambitnych planów KE z potrzebami Polski, które są też określone w Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030, jest bardzo trudne. Musimy nadrobić zapóźnienia infrastrukturalne, dokończyć pracę u podstaw. Mam nadzieję, że w ciągu najbliższych 7 lat uda nam się tego dokonać – skomentowała Naczelnik Wydziału Innowacyjnej i Zrównoważonej Mobilności.

Podobne zdanie wyraziła dr inż. Justyna Świeboda, prezes Polskiego Instytutu Transportu Drogowego. Wskazała na inwestycje w transport intermodalny. – Do 2030 roku zaplanowanych jest kilka dużych inwestycji, jak chociażby budowa Portu Centralnego w Gdańsku, Portu Zewnętrznego w Gdyni, czy Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Świnoujściu. Czekamy oczywiście na rozbudowę nie tylko infrastruktury liniowej, ale też punktowej w Małaszewiczach, które są bramą Europy dla ładunków z Chin. Inwestycje w infrastrukturę pozwolą Polsce stać się logistycznym hubem Europy – oceniła prezes PITD. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close