Na Nowym Jedwabnym Szlaku rozwija się rynek usług premium
W kolejowych przewozach kontenerowych na Nowym Jedwabnym Szlaku rozwijają się usługi premium zapewniające dobry transit time i wysoką punktualność. W ostatnich tygodniach zmniejszyły się opóźnienia i spadły ceny przewozów na szlakach Chiny – Europa, mówi Bartosz Miszkiewicz, prezes Symlog.

Jak obecnie funkcjonuje transport kolejowy na NJS?
Obecnie sytuacja na kolejowym Nowym Jedwabnym Szlaku jeśli chodzi o czas przejazdu i przepustowość linii kolejowych dla transportu kontenerowego z Chin jest całkiem niezła. Zależy to jednak od wybranej usługi. My oferujemy dwa rodzaje serwisów dla klientów: usługę premium oraz ekonomiczną. Serwis „premium” jak sama nazwa wskazuje cechuje się wyższą jakością, przewidywalnością i ceną. Wielu klientów jest zdecydowanych na to by towar dotarł do nich jak najszybciej w związku z czym usługa ta cieszy się sporą popularnością. Ważnym czynnikiem w tym przypadku jest bowiem, krótszy czas przewozu. W przypadku transportu FCL transit time od momentu wyjazdu pociągu do rozładunku towaru w Polsce wynosi 22 — 25 dni.
W przypadku przewozów LCL transit time jest kilka dni dłuższy i wynosi 26 — 30 dni. Wynika to oczywiście z charakteru tej usługi, która wymaga rozładowania kontenera w magazynie.
Na jakich trasach oferują Państwo te usługi?
My obsługujemy zlecenia importowe z wszystkich regionów Chin. Jeśli chodzi o serwisy premium to najpopularniejsze są połączenia startujące z Xi’an, Zhengzhou, czasami z południowych Chin. Najpopularniejszym hubem, który umożliwia najlepszy trasit time wg naszej opinii jest obecnie Xi’an.
Usługa ekonomiczna cechuje się niższą ceną, ale czas transportu z Chin do Polski jest nieraz znacznie dłuższy, z tego względu, że pociągi te uruchamiane są z niższym priorytetem. Zdarza się, że w Chinach opóźnienia wyjazdu pociągów sięgają nawet dwóch tygodni. Później dochodzą postoje na granicach, w tym w Brześciu gdzie pociąg może stać od trzech dni do dwóch tygodni. Jest jednak grupa klientów, która woli niższe stawki, a te mogą być ok 1,5 – 2 tys. dolarów niższe za kontener 40’. Co ważne, ceny te są niższe niż w przypadku transportu morskiego. Więc te usługi są tańsze i szybsze niż fracht oceaniczny. Jest to zachęcająca oferta i mamy wielu klientów, którzy przechodzą z transportu morskiego na kolej.
Czy kongestia na kolejowych przejściach granicznych istotnie wpływa na przewozy miedzy Chinami a Europą?
Tak, zdarzają się problemy, ale jest to również jest zależne od rodzaju usługi. Są operatorzy kolejowi, którzy z tym problemem radzą sobie lepiej niż inni. Dlatego właśnie rozróżniamy serwisy na premium i ekonomiczny. Odczuwamy, że wolumen ładunków przewożonych z Chin w ostatnich dniach się zmniejszył co wpływa na zmniejszenie opóźnień na granicach i przyczynia się też do spadku cen transportu. Widać wyraźnie, że dzięki czemu jest większa dostępność miejsc w terminalach.
Jakie oferują Państwo usługi jeśli chodzi o rozładunek, magazynowanie i dostawę do klienta w Polsce?
Od zeszłego roku dysponujemy magazynem czasowego składowania o powierzchni 2 tys. mkw. w miejscowości Jawczyce na granicy Warszawy. Wszystkie transportowane w naszych serwisach konsole LCL trafiają do tego magazynu. Dzięki dobrej organizacji trafiają z terminalu do magazynu w czasie 1 do 3 dni czyli wyraźniej krótszym niż u konkurencji, która czasem odbiera kontener 7 dni z granicy. Trudno mi to zrozumieć szczególnie, że transport kolejowy z Chin jest przecież usługą pilną. Dzięki naszej efektywności zdobywamy klientów zainteresowanych wysoką jakością usług. Dla nas konsole kolejowe LCL są priorytetem, dlatego kładziemy duży nacisk na to by pracownicy spedycji i magazynu zdawali sobie z tego sprawę. Obecnie nasz magazyn jest pełny w związku z czym myślimy o kolejnych inwestycjach.
Jakie kierunki przewozów cało kontenerowych Państwo obsługujecie?
Przeładunki kontenerów z pociągów na samochody odbywają się najczęściej w Małaszewiczach lub Łodzi. Stamtąd organizujemy przewozy last mile do klientów w wielu regionach w Polsce i innych krajach. Wybór konkretnej trasy przewozu zależy od potrzeb klienta, rodzaju ładunku i czasu tranzytu. Jednak zasadniczo organizujemy przewozy przez Polskę.
Obsługujemy również rynek niemiecki. Korzystamy z Duisburga i Hamburga jako hubów docelowych, z których później dystrybuujemy ładunki do klientów.
Symlog organizuje też transport samochodowy.
Jako firma zajmująca się transportem multimodalnym zawsze jesteśmy otwarci na niestandardowe rozwiązania. Przykładem były duże zlecenia eksportowe dla branży automotive, które organizowaliśmy z Włoch do Chin. Co ciekawe bardziej się opłacało organizować je z wykorzystaniem transportu samochodowego z Włoch do Polski, skąd ładunki były wysyłane dalej pociągami niż uruchamiać przewozy kolejowe bezpośrednio z Włoch. Zdaję sobie sprawę, że w tym przypadku kwestie ekologiczne były na drugim miejscu, ale zawsze dostosowujemy się do potrzeb klientów jeśli chodzi o kwestie takie jak transit time i w zależności od tego proponujemy konkretne rozwiązania.
W transporcie samochodowym sporym problemem jest brak kierowców.
Tak. Z tą sytuacją borykamy się zwłaszcza od wybuchu pandemii, kiedy wielu kierowców przeszło na emeryturę. Od lutego 2023 spodziewamy się dodatkowych problemów związanych z wejściem w życie przepisów Pakietu Mobilności, który nakłada na naszych przewoźników nowe obowiązki i koszty. Koszty wynagrodzeń mogą wzrosnąć o 30 – 40%. Sporym utrudnieniem mogą też być nowe przepisy dotyczące certyfikatów kompetencji zawodowych, których wielu przewoźników nie posiada, a tylko je użytkuje od osób z zewnątrz, które mogą udzielać takich certyfikatów wielu firmom na raz. Od lutego prawdopodobnie będzie można udzielić certyfikatu tylko jednej firmie.
Właśnie ukazała się książka Pana Radosława Pyffla „Biznes w Chinach. Jak odnieść sukces w chińskim świecie” w której zawarto wywiad z Panem. Czego czytelnicy mogą się spodziewać w tej publikacji?
W książce tej zawarto wywiady z przedstawicielami polskiego biznesu i ich doświadczeń związanych z prowadzeniem biznesu z Chinami. Opisują swoje doświadczenia, problemy, przygody i refleksje na temat współpracy z tą jakże inną cywilizacją. Są to cenne informacje pochodzące od osób, które mają duże doświadczenie oparte na praktyce prowadzenia biznesu w Chinach i z partnerami chińskimi. Zachęcam do tej lektury, gdyż zawiera sporo unikatowej wiedzy, której nie ma za dużo na rynku. Rzeczywiście, moja skromna osoba też znalazła się w gronie ekspertów wybranych przez Radka co jest dla mnie bardzo miłym wyróżnieniem.
Z Panem Radosławem Pyfflem współpracuję też na Akademii Leona Koźmińskiego, gdzie prowadzę wykłady w ramach studiów „Biznes chiński – Jak działać skutecznie w czasach Jedwabnego Szlaku”, gdzie opowiadam o realiach panujących na Kolejowym Jedwabnym Szlaku.