Partner portalu

Czy polskie firmy są gotowe do przyjęcia zapisów Pakietu Mobilności?

Temat Pakietu Mobilności staje się kluczowy dla całej branży. Do jego wprowadzenia pozostały już niespełna trzy miesiące.

fot. Pixabay

Pakiet Mobilności ma wprowadzić regulacje w zakresie transportu drogowego w Unii Europejskiej poprzez zmianę obowiązujących przepisów w trzech ważnych dla firm transportowych aspektach: czasu jazdy, odpoczynku i tachografów, delegowania kierowców oraz dostępu do rynku. Nie jest to nowy akt prawny, jednak proponowane regulacje wprowadzają zmiany, które mogą mieć ogromny wpływ na sytuację polskich firm transportowych. Zmiany, które zostały ostatecznie przegłosowane, wpłyną realnie na wzrost kosztów i zmniejszenie konkurencyjności polskich firm poprzez utrudnienie w świadczeniu usług na terenie Unii Europejskiej. 

– Zmiany dotyczą 35 tys. polskich firm, które świadczą usługi transportowe w ramach rynku europejskiego. Polska jest liderem tego rynku, dlatego obawiamy się, czy po wejściu w życie nowych przepisów nasza sytuacja nie ulegnie zmianie – mówi Magdalena Magnuszewska, prezes zarządu Inelo. Jej zdaniem tylko przygotowanie odpowiedniej strategii pozwoli nam wszystkim wyjść zwycięsko z tych zmian i odnaleźć się w nowej rzeczywistości. – Przy tak głębokich zmianach jeden traci, drugi wygrywa. My chcemy być po tej zwycięskiej stronie. Dlatego musimy skoncentrować wszystkie wysiłki na przygotowaniu się do poprawnego stosowania tych przepisów. Chociaż zostało niewiele czasu, możemy się dobrze przygotować – ocenia prezes Inelo. 

Ewa Ptaszyńska z Komisji Europejskiej przyznaje, że łatwo nie będzie. – Pakiet Mobilności jest dosyć kompleksowym zestawem przepisów próbującym znaleźć tą równowagę między zapewnieniem socjalnych celów legislacji unijnej czyli ulepszania warunków pracy i płacy pracowników w sektorze, jak również zapewniania uczciwej konkurencji. Idealne prawo unijne nie istnieje, a nawet jakby istniało, to byłoby bezwartościowe, gdyby nie było odpowiednio wdrażane i kontrolowane, oczywiście identycznie we wszystkich krajach członkowskich. Dlatego należy przygotować się do poprawnego stosowania przepisów przyjętych w lipcu ub.r. – wskazuje przedstawicielka Komisji Europejskiej. 

Grupa Inelo przygotowała ankietę dla przewoźników, w której poruszono problematykę Pakietu Mobilności. Na pytanie o to, czy czujesz się przygotowany na zmiany w przepisach, zdecydowana większość ankietowanych, bo aż 84% odpowiedziała, że nie czuje się pewnie lub w zasadzie wcale nie jest przygotowana.  

– Nie dziwią mnie odpowiedzi ankietowanych, bo tak naprawdę w mojej ocenie sama Komisja Europejska, która jest inicjatorem tych wszystkich przepisów, nie do końca wie jakie przepisy uchwaliła. KE powołała zespół ekspercki po to, żeby dać jednoznaczną wykładnię przepisu, przy czym jego prace skupiają się najprostszej rzeczy – na odpowiedzi na pytanie co jest delegowaniem a co nim nie jest. Zespół pracuje już kilka miesięcy, a odpowiedzi wciąż nie ma – mówi Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska. Na dodatek występuje problem z pojęciem takiej samej pracy sektorowej. – I tu znowu nikt dokładnie nie wie, na czym to wynagrodzenie ma polegać. Dlaczego? Państwa członkowskie zostały zobowiązane do opublikowania na swoich stronach internetowych jednoznacznych zasad stawki godzinowej w danym regionie. Do tej stawki godzinowej należy doliczyć na przykład dodatek za pracę na długim dystansie, dodatek za pracę nocną, za staż i wiek pracy kierowcy. Tych informacji do dziś nie znajdziecie, a czas ucieka – wskazuje Maciej Wroński. 

Po wejściu w życie unijnych przepisów, zarobki kierowców na pewno wzrosną. Z drugiej strony właściciele firm transportowych będą mieli większą możliwość kontroli nad pracownikami. Łukasz Chwalczuk z kancelarii prawnej Iuridica podkreśla, że każdy kij ma dwa końce. –  Zdarzają się przypadki, gdzie np. kierowca nagle postanowiła się zwolnić i opuszcza pojazd. Obecny sposób rozliczania się z pracownikiem, czyli płaca minimalna dopełniona dietami i ryczałtami, sprawia, że nawet po wygranej sprawie w sądzie, odzyskanie pieniędzy graniczy z cudem. Dlatego trzeba patrzeć na te przepisy również z tej korzystniejszej strony – konkluduje Łukasz Chwalczuk. 

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close