Partner portalu

Transport intermodalny. Automatyzacja, technologia, infrastruktura i tabor

Zainteresowanie transportem intermodalnym wzrasta. Dekadę temu nikt wierzył w rozwój tego segmentu. W Polsce w 2010 roku przewieziono tylko 583 tys. TEU koleją, natomiast w ub.r. liczba ta wzrosła do 2,6 mln TEU. O statystykach w przewozach intermodalnych przeczytać można w najnowszym raporcie Polskiego Instytutu Transportu Drogowego ,,Transport intermodalny. Automatyzacja, technologia, infrastruktura i tabor”, który Intermodal News objął patronatem medialnym. 

fot. Pixabay

O zawartości raportu rozmawiali eksperci z branży:

  • dr inż. Justyna Świeboda, prezes Polskiego Instytutu Transportu Drogowego,
  • Paweł Moskała, prezes zarządu Real Logistics Sp. z o.o. Sp. K.,
  • Jakub Walczak, ekspert Polskiego Instytutu Transportu Drogowego,
  • Cezary Kowal, Doradca Klienta Biznesowego ABAX.

– Publikacja jest kontynuacją raportu o transporcie intermodalnym na Nowym Jedwabnym Szlaku, który cieszył się ogromnym zainteresowaniem opinii publicznej, przedsiębiorców i polityków – wskazuje dr inż. Justyna Świeboda autor i koordynator merytoryczny raportu. Jak dodaje, ze względu na ilość zawartych w raporcie informacji, należało podzielić go na dwie i tak obszerne części. – W pierwszej publikacji opisujemy w jaki sposób realizować transport intermodalny. Piszemy o Nowym Jedwabnym Szlaku (NJS) i jego znaczeniu dla Polski oraz o wyzwaniach, jakie stoją przed przewoźnikami kolejowymi. W najnowszej części skupiliśmy się na infrastrukturze liniowej – stanie obecnym a także planach do 2030 r. Zwracamy uwagę na infrastrukturę punktową oraz na najnowsze rozwiązania wykorzystywane w transporcie intermodalnym zgodnie z rewolucją przemysłową 4.0. – wylicza dr inż. Justyna Świeboda. 

Eksperci są zgodni w temacie automatyzacji – porty są bardziej zaawansowane niż kolej. Automatyzacja przybiera na sile, ale jest jeszcze wiele do zrobienia. Kolejne lata będą kluczowe. – Jeszcze wiele czasu potrzebujemy na to, by wdrożyć procesy automatyzacji, zwłaszcza jeśli chodzi o Nowy Jedwabny Szlak – stwierdza Paweł Moskała. W jego ocenie procesy automatyzacji są niezbędne do tego, abyśmy mogli mówić, że istniejemy mocno na NJS i że jesteśmy w stanie realizować politykę dalszego transportu. 

Automatyzacja to nie jedyna bariera. Do innych trudności Jakub Walczak zalicza m.in.  ograniczoną przepustowość. – Pandemia pokazała, że infrastruktura nie jest przystosowana do wolumenów pociągów, które obecnie jeżdżą na NJS. Tranzyt się wydłuża – wskazuje. Do tego dochodzi brak możliwości monitoringu pociągu w czasie rzeczywistym. – Ludzie doceniają możliwości monitorowania kontenerów, a nie tylko samego pojazdu. To bariera, którą staramy się wyeliminować, ale widzimy, że na rynku wciąż istnieje – stwierdza Cezary Kowal, Doradca Klienta Biznesowego ABAX. 

Eksperci zapytani o zagrożenie dla ładunków z Chin, o którym mówi się ze względu na obecną sytuację na granicy z Białorusią, zgodnie stwierdzili, że zagrożenia wykluczyć nie mogą, ale jest ono w ich ocenie minimalne. Jeśli natomiast transport przez Białoruś byłby utrudniony, zawsze istnieje alternatywa, w postaci chociażby Sławkowa, Skandawy czy Braniewa. 

Zachęcamy do pobrania raportu: 

https://app.evenea.pl/event/publikacja2021/

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close