Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Połączenia kolejowe są istotne dla rozwoju Portu Koper

Słoweński port realizuje duży program inwestycyjny, a dzięki rozwojowi siatki połączeń morskich przez Koper przechodzą obecnie potoki ładunków do nowych destynacji – mówi Dariusz Mierkiewicz, menadżer ds. rozwoju biznesu w Polsce i Europie Północnej Portu Koper.

Jakie są najważniejsze projekty realizowane w Porcie Koper?

Kluczowe inwestycje realizowane obecnie w naszym porcie związane są z terminalem kontenerowym i samochodowym. Zarówno biznes kontenerowy jaki i automotive są dla nas bardzo ważne. W przypadku terminalu kontenerowego inwestycje obejmują wydłużenie nabrzeża, zwiększenie pojemności głównego placu składowego, zakup nowego sprzętu przeładunkowego (suwnice nabrzeżowe, placowe oraz kolejowe) oraz usprawnienie wewnętrznych dróg dojazdowych i bocznic kolejowych oraz bram dla obrotu drogowego i kolejowego. Transport kolejowy jest niezwykle istotny w przepływie ładunków do i z Portu Koper i stanowi ponad 50% całkowitego obrotu z kierunku lądu. Podobnie w przypadku nowo oddanego terminalu Ro-Ro, inwestycje nie ograniczają się jedynie do rozbudowy terminalu lecz obejmują jednocześnie jego jak najlepsze skomunikowanie drogowe i kolejowe. To również nowoczesny garaż dla ponad 6000 samochodów.    

Powiększenie terminalu kontenerowego to możliwość obsługi większej liczby statków, a co za tym idzie, większej liczby samochodów ciężarowych do obsługi ładunków. Nieodzowne będzie więc usprawnienie ruchu samochodów, co realizowane jest poprzez uruchamianie kolejnych bram bezpośrednio połączonych z autostradą. 

Jak obecnie rozwija się most kolejowy Koper — Gdynia?

Pomysł stworzenia połączenia kolejowego w tym korytarzu wziął się z potrzeby transportu ładunków między krajami skandynawskimi, a regionem Morza Śródziemnego i Bliskim Wschodem w znacznie krótszym czasie. Takie usługi zaczęły się dobrze rozwijać dzięki shortsea. Natomiast w związku z obecną sytuacją w transporcie morskim, połączenie to obsługuje również ładunki, które trafiają z Portu Koper do Gdańska i Polski północnej jako finalnej destynacji. 

Czyli zwiększył się geograficzny zasięg Portu Koper?

Tak, ładunki poprzez Port Koper docierają regularnie do Polski Południowej, Centralnej a nawet do Polski Północnej i Skandynawii.     

Jak obecna sytuacja w transporcie morskim wpływa na działalność portu?

Największym wyzwaniem dla portów morskich wydają się być globalne opóźnienia statków oceanicznych. Pomimo tego, Port Koper działa sprawnie i bez problemów operacyjnych czy kongestii. Jednak, podobnie jak inne porty morskie, z utęsknieniem czekamy na powrót statków oceanicznych do rozkładów.  

A jakie są dalsze plany na rozwój portu?

Pozyskano nowe tereny pod inwestycje, które otwierają nowe możliwości dalszej rozbudowy i  rozwoju Portu Koper. Realizacja inwestycji w tym obszarze to perspektywa najbliższych kilku lat. 

Czytaj też: Zawarto porozumienie ws. rozbudowy Portu Koper

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close