Połączenia kolejowe są istotne dla rozwoju Portu Koper
Słoweński port realizuje duży program inwestycyjny, a dzięki rozwojowi siatki połączeń morskich przez Koper przechodzą obecnie potoki ładunków do nowych destynacji – mówi Dariusz Mierkiewicz, menadżer ds. rozwoju biznesu w Polsce i Europie Północnej Portu Koper.

Jakie są najważniejsze projekty realizowane w Porcie Koper?
Kluczowe inwestycje realizowane obecnie w naszym porcie związane są z terminalem kontenerowym i samochodowym. Zarówno biznes kontenerowy jaki i automotive są dla nas bardzo ważne. W przypadku terminalu kontenerowego inwestycje obejmują wydłużenie nabrzeża, zwiększenie pojemności głównego placu składowego, zakup nowego sprzętu przeładunkowego (suwnice nabrzeżowe, placowe oraz kolejowe) oraz usprawnienie wewnętrznych dróg dojazdowych i bocznic kolejowych oraz bram dla obrotu drogowego i kolejowego. Transport kolejowy jest niezwykle istotny w przepływie ładunków do i z Portu Koper i stanowi ponad 50% całkowitego obrotu z kierunku lądu. Podobnie w przypadku nowo oddanego terminalu Ro-Ro, inwestycje nie ograniczają się jedynie do rozbudowy terminalu lecz obejmują jednocześnie jego jak najlepsze skomunikowanie drogowe i kolejowe. To również nowoczesny garaż dla ponad 6000 samochodów.
Powiększenie terminalu kontenerowego to możliwość obsługi większej liczby statków, a co za tym idzie, większej liczby samochodów ciężarowych do obsługi ładunków. Nieodzowne będzie więc usprawnienie ruchu samochodów, co realizowane jest poprzez uruchamianie kolejnych bram bezpośrednio połączonych z autostradą.
Jak obecnie rozwija się most kolejowy Koper — Gdynia?
Pomysł stworzenia połączenia kolejowego w tym korytarzu wziął się z potrzeby transportu ładunków między krajami skandynawskimi, a regionem Morza Śródziemnego i Bliskim Wschodem w znacznie krótszym czasie. Takie usługi zaczęły się dobrze rozwijać dzięki shortsea. Natomiast w związku z obecną sytuacją w transporcie morskim, połączenie to obsługuje również ładunki, które trafiają z Portu Koper do Gdańska i Polski północnej jako finalnej destynacji.
Czyli zwiększył się geograficzny zasięg Portu Koper?
Tak, ładunki poprzez Port Koper docierają regularnie do Polski Południowej, Centralnej a nawet do Polski Północnej i Skandynawii.
Jak obecna sytuacja w transporcie morskim wpływa na działalność portu?
Największym wyzwaniem dla portów morskich wydają się być globalne opóźnienia statków oceanicznych. Pomimo tego, Port Koper działa sprawnie i bez problemów operacyjnych czy kongestii. Jednak, podobnie jak inne porty morskie, z utęsknieniem czekamy na powrót statków oceanicznych do rozkładów.
A jakie są dalsze plany na rozwój portu?
Pozyskano nowe tereny pod inwestycje, które otwierają nowe możliwości dalszej rozbudowy i rozwoju Portu Koper. Realizacja inwestycji w tym obszarze to perspektywa najbliższych kilku lat.
Czytaj też: Zawarto porozumienie ws. rozbudowy Portu Koper