Transport kontenerowy NJS rozładowuje problemy w logistyce Azja – Europa
Ten rok zakończy się nowym rekordem w przewozach koleją towarów w kontenerach z Dalekiego Wschodu do Europy. Wolumeny są już wyższe, niż w całym 2020 r. Strona chińska podkreśla więc słusznie, że dzięki inicjatywie Nowego Jedwabnego Szlaku (One Belt and Road) w dużej mierze rozładowano problemy w logistyce z Dalekiego Wschodu do Europy, a pośrednio – także w logistyce globalnej.

Według danych Kolei Chińskich (China Railway), w okresie od stycznia do października operator ten wysłał 12 605 składów kontenerowych, tj. o 26 proc. więcej w porównaniach rok do roku i o ok. 50 proc. więcej, niż w przedcovidowym 2019 r.
Pociągami tymi przewieziono w pierwszych 10 miesiącach br. łącznie 1,22 mln TEU, aż o 33 proc. więcej rdr (i o 56 proc więcej niż w 2019 r.). Zarazem pobito rekord przewozów w całym 2020 r., który zamknął się wolumenem 1,14 mln TEU. Chiński operator kolejowy podkreśla, że w ciągu pierwszych 10 miesięcy było proporcjonalnie więcej podróży powrotnych niż w ubiegłym roku. Dzięki temu obniżono koszty logistyki (wysyłka pociągów do Europy jest nadal dotowana przez chińskie prowincje, ale ma być stopniowo obniżana do 2023 r.), a relacja pociągów przybywających z Europy do Chin wzrosła do 81 proc.
Powody sukcesu
Koleje Chińskie stwierdzają, o czym informuje portal ChinaDaily, że kolej stała się tak ważnym strategicznym kanałem dla globalnego handlu, ponieważ oferuje „stabilne i bezpieczne usługi”, a co zapewniło im „przychylność na międzynarodowym rynku logistycznym”. Można jednak zauważyć, że sukces jest też pochodną ogólnej sytuacji na globalnym rynku logistyki. Niemal od początku br. rośnie silnie popyt na towary importowane z Chin i innych krajów regionu, którego nie mógł zaspokoić transport morski. Problemy pogłębiły zatory w portach i brak pustych kontenerów.
Jak powiedział Wang Jinqiu, prezes firmy obsługującej pociągi odprawiane w Szanghaju, korzystanie z pociągu zamiast tradycyjnej trasy morskiej skróciło czas transportu do Europy o połowę. Trzeba też przypomnieć, o czym pisaliśmy, że gwałtowny wzrost popytu na transport kolejowy z Chin do Europy napotyka nadal na wąskie gardła i problemy, a same stawki przewozów – podwoiły się w ciągu roku.
Nowe trasy
Z informacji wynika, że Koleje Chińskie realizuje plan „zwiększenia przepustowości korytarzy zagranicznych”, na przykład poprzez otwarcie nowych tras i zaoferowanie nowych modeli transportu. Tylko w tym roku otwarto 23 nowe trasy pociągów towarowych Chiny – Europa. Łącznie jest ich 70, podają KCh. Nie ma danych, jak na rzecz alternatywnych połączeń maleje znaczenie najważniejszego i najkrótszego szlaku Chiny – Europa, tj. przez korytarz w Małaszewiczach. Natomiast według brytyjskiego portalu Loadstar, „napięcia na granicy polsko-białoruskiej przyniosły korzyści alternatywnym trasom”.
Rosjanie korzystają na tranzycie
Przewozy towarów w kontenerach siecią Kolei Rosyjskich (RŻD) mogą wzrosnąć w całym 2021 r. o 12 proc. – do 6,5 mln TEU, poinformowała agencja TASS, w oparciu o rozmowę z prezesem RŻD Olegiem Biełozierowem. Wskazują na to dane po pierwszych 10 miesiącach br. W okresie tym siecią RŻD przewieziono o 13 proc. więcej ładunków w kontenerach. Według prognoz RŻD z 2020 r., w 2021 r. zakładano przewozy 5,81 mln TEU.