Partner portalu

Samochodami wozi się w Europie więcej towarów niż przed pandemią

Rynek drogowych przewozów towarów w Europie w tym roku urośnie znacznie bardziej nie tylko w porównaniu do 2020 r., ale i poziomu sprzed pandemii czyli roku 2019.

fot. Pixabay

Jest to pochodną ogólnego popytu na transport większych wolumenów ładunków oraz tego, że w Europie dominującym środkiem przewozu towarów (w ok. ¾) są ciężarówki. Ale prognozowana dynamika większych przychodów branży jest zarazem jej sukcesem, bowiem wiszą przed nią nie tylko zakłócenia dotykające całą logistykę, lecz i własne, z brakiem kierowców na czele. 

Prognozy na 2021 r.

Z raportu „European Road Freight Transport 2021” brytyjskiej firmy analitycznej Transport Intelligence (Ti) wynika, że europejski rynek drogowego transportu towarowego, który od początku kryzysu koronawirusa w pierwszym kwartale 2020 r. znajduje się na przejażdżce „kolejką górską”, wzrośnie w tym roku o 8,6 proc. w porównaniu do 2019 r. 

Ti oczekuje, że wartość sprzedanych usług branży transportu drogowego towarów w Europie wyniesie w br. 352,39 mld EUR ibędzie zarazem o 2,2 proc. większa w porównaniu ze szczytem sprzed pandemii w 2019 r. 

Zróżnicowanie

Podczas gdy ogólny obraz branży w 2021 r. stoi pod znakiem odbicia i ożywienia, istnieją różne historie dla głównych gospodarek europejskich, wykazało badanie Ti. W porównaniu z poziomem sprzed pandemii, niemiecka branża transportu drogowego osiągnęła najlepsze wyniki, rosnąc o 2,6 proc. (prognozowane dane dla całego br.), czyli więcej niż wynosi prognozowana średnia dla branży w całej Europie

Wyniki Niemiec są w dużej mierze napędzane przez wzrost handlu, chociaż pojawiły się oznaki słabości rynku wewnętrznego, nie tylko z powodu problemów wpływających na ważny sektor produkcyjny, jakim jest przemysł motoryzacyjny. Niedobory komponentów i wąskie gardła w łańcuchu dostaw sprawiły, że wielu producentów samochodów zostało zmuszonych do zawieszenia produkcji.

Wyższa niż średnia dynamika wzrostu transportu w Niemczech oznacza, ze inne duże gospodarki europejskie doświadczają ich spadku. Tak jest w istocie. Np. sektor transportu drogowego we Włoszech jest nadal o 1,9 proc. niższy niż w 2019 r. Jeszcze gorsze są wyniki branży w Wielkiej Brytanii, bowiem hamulcem potencjalnego wzrostu okazał się transport międzynarodowy, natrafiający na różne bariery – jako pokłosie konsekwencji brexitu.

Prognozy wieloletnie

Siła i tempo ożywienia gospodarczego po pandemii począwszy od trzeciego kwartału 2020 r. sugeruje, że europejski transport towarowy będzie nadal rósł w kolejnych latach, pomimo trudności w sektorach produkcyjnym i budowlanym. 

Ti przewiduje, że wartość usług tej branży transportu do 2025 roku będzie rósł w średnim tempie po 4,4  proc. (CAGR). Główną siła napędową będzie większa sprzedaż detaliczną, w szczególności za pośrednictwem kanałów internetowych oraz większy poziom produkcji przemysłowej.

„W okresie objętym prognozą spodziewamy się dalszego silnego popytu ze strony sektora detalicznego, a w miarę upływu kolejnych lat okresu prognozy wieloletniej spodziewamy się, że wyzwania związane z łańcuchem dostaw w produkcji i budownictwie zmniejszą się, co  umożliwi silniejszy wzrost popytu na transport” – powiedział Michael Clover, szef rozwoju Ti.

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close