Partnerzy portalu

Rosną obawy o skutki braku kierowców ciężarówek dla gospodarki Europy

Ograniczanie konkurencji na rynku przewozów samochodowych w Europie poprzez przepisy takie jak zawarte w Pakiecie Mobilności mogą pogłębić już widoczny problem braku kierowców ciężarówek. Tymczasem wyższe koszty transportu odbijają się na inflacji. 

fot. Pixabay

W Wielkiej Brytanii po brexicie wystąpiły poważne problemy z zapewnieniem ciągłości dostaw w wielu działach gospodarki, które spowodowane były przez brak kierowców. W Unii Europejskiej i Polsce obecnie sytuacja nie jest jeszcze tak poważna, ale również i w tych gospodarkach widoczny jest problem z znalezieniem pracowników w przewozach drogowych. Pojawiają się obawy, że spowoduje to również w Europie problemy w łańcuchach dostaw.

— Taka sytuacja nam również może grozić. O problemie braku kierowców jako ZMPD mówimy co najmniej od 3 lat. Na rynku polskim w zeszłym roku szacowano, że brakuje 80 tys. kierowców. To się przekłada na funkcjonowania branży transportowej w całej Europie, gdyż Polska jest liderem tego rynku, więc jeśli u nas brakuje pracowników, to tak jest w pozostałych krajach. Wielka Brytania się odcięła przewoźników zagraniczych. Jaki to przyniosło skutek Brytyjczycy mogą się przekonać na własne oczy — skomentował Maciej Borowski, kierownik zespołu w Zrzeszeniu Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce.

Równocześnie Unia Europejska wprowadziła Pakiet Mobilności, który nakłada dodatkowe obowiązki na przewoźników a to przekładać się może na zwiększenie kosztów transportu. — Im więcej obowiązków nakładanych jest na przewoźników, tym droższy robi się transport. Czy przyniesie to korzyści dla podatników? Nie wiadomo. Obawiam się, że wiele firm nie będzie w stanie kontynuować swojej działalności. Część przedsiębiorstw może urosnąć, ale część przestanie istnieć — zastanawia się Maciej Borowski.

Problematyczny e-TOLL

Przewoźnicy drogowi oraz stowarzyszenia branżowe ostro krytykowały sposób wdrożenia systemu e-TOLL. Wskazywano na takie kwestie jak nieudostępnienie na czas urządzeń OBU, przerzucenie na firmy wszystkich kosztów wdrożenia systemu, czy wątpliwości co do niezawodności aplikacji mobilnych.

— Wydaje się, że nie do końca było wszystko przygotowane i początkowo system nie działała tak jak powinien. Myślę jednak, że w najbliższych miesiącach uda się naprawić błędy i system będzie funkcjonować zgodnie z założeniami Krajowej Administracji Skarbowej. Szkoda jednak, że odbywa się to kosztem przewoźników, których obarczono wszelkiego rodzaju odpowiedzialnością za korzystanie z systemu. Natomiast wg naszej opinii brakuje takiej odpowiedzialności ze strony KAS, czyli zarządcy systemu. Troszkę to dziwne, że wszystko zostało przerzucone na barki użytkownika, a że tak jest to widać nawet w ogólnych warunkach użytkowania opublikowanych na stornie etoll.gov.pl — komentuje przedstawiciel ZMPDwP.

Czytaj też: System e-Toll będzie obowiazywać później. Przedsiębiorcy krytykują projekt

Dla branży transportowej nowy system wiąże się też z dużymi kosztami. Urządzenia pokładowe nie są udostępniane za kaucją, tak jak to funkcjonowało w systemie viaTOLL. — W tej chwili przedsiębiorcy muszą kupić urządzenia, które nie są najtańsze, a oprócz tego płacić miesięczny abonament. Co prawda sama aplikacja jest darmowa, ale nie wystarczy do uiszczania opłat. Potrzebny jest jeszcze odpowiedni smartfon i transfer danych. To są dodatkowe koszty jakie ponosi przewoźnik — zauważył Maciej Borowski.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close