Transport musi stawiać na cyfryzację i automatyzację procesów
Według 75% badanych ICAN Institute nowe technologie będą decydowały o kondycji sektora TSL, szczególnie w zakresie automatyki i robotyki, choć tylko 62% firm logistycznych zamierza w najbliższym czasie w takie rozwiązania inwestować. Co stoi na przeszkodzie inwestycji w technologie?

Firmom z sektora TSL rozwinąć skrzydeł z pewnością nie pozwalają wysokie koszty transformacji cyfrowej, jak i brak kompetentnych pracowników. Z badań Webfleet Solutions Poland wynika, że 44% polskich managerów uważa za jedną z głównych barier w sukcesie wdrożeń różnych nowości technologicznych, systemów i cyfryzacji, kulturę organizacyjną oraz naukę nowych kompetencji. – Żaden system, nawet najlepszy, nie załatwi nam sprawy, musimy nauczyć się z niego korzystać – wskazuje Agnieszka Szwaj, Marketing Manager Webfleet Solutions Poland.
Dla wielu przedsiębiorców impulsem do tego, aby przyjrzeć się procesom w firmach była pandemia. – Obostrzenia sprawiły, że zaczęto analizować, gdzie można ograniczyć bezpośrednie kontakty pracowników. Praca zdalna i nowe reżimy sanitarne wymusiły wdrożenie systemów opartych na chmurze To wszystko spowodowało trend ku cyfryzacji – ocenia Marketing Manager Webfleet Solutions Poland.
Branża transportowa przeszła długą drogę od prostych systemów GPS do telematyki. Głównym powodem, dla którego firmy decydują się wdrażać nowoczesne systemy jest chęć ograniczenia kosztów i poprawa efektywności wykorzystywania floty. Wydajność i bezpieczeństwo to czynniki, które skłaniają ku cyfryzacji.
– Transport musi stawiać na cyfryzację i automatyzację procesów. To już nie tylko kwestia oszczędności czasu i pieniędzy, ale także bezpieczeństwa firmy i gwarancji ciągłości jej niezakłóconego działania, szczególnie w czasie pandemii – podkreśla Agnieszka Szwaj. Jak dodaje, firmy chcą z każdego miejsca i z każdego urządzenia mieć możliwość monitorowania i zarządzania flotą, poszczególnymi etapami dostawy towaru i kontrolowania kosztów. Jeszcze do niedawna 18% europejskich firm transportowych nadal traciło czas na ręczne pobieranie danych z tachografów, a 32% przewoźników na analizy danych z tachografów musiało poświęcać od 16 do 30 minut na pojazd!
Telematyka wspiera digitalizację przewoźników
Wykorzystanie rozwiązań telematycznych istotnie usprawnia te procesy. Przykładowo za pomocą WEBFLEET osoba zarządzająca flotą może z dowolnego miejsca i urządzenia (komputer, tablet, telefon) monitorować wszystkie pojazdy, wyznaczać im trasy, zdalnie pobierać dane z tachografów, przekazywać zlecenia i śledzić wszystkie najważniejsze parametry realizowanych zadań (przejechane kilometry, zużycie paliwa, zarządzanie pracami serwisowymi, monitoring i doskonalenie stylu jazdy kierowców).
– Zautomatyzowanie procesów administracyjnych i zdjęcie z barków kierowców oraz kierowników konieczności wykonywania ‘papierkowej roboty’ istotnie wpływa nie tylko na oszczędność czasu (każdy może skoncentrować się na swoich podstawowych zadaniach), ale przede wszystkim wpływa na wzrost wydajności i redukcję kosztów operacyjnych floty – podkreśla Agnieszka Szwaj z Webfleet Solutions Poland.