Dobre wyniki w przeładunkach w porcie Hamburg w pierwszych dziewięciu miesiącach
W pierwszych dziewięciu miesiącach roku port w Hamburgu przeładował 95,8 mln ton ładunków morskich, co oznacza wzrost o 2,9%. Szczególnie silnie rozwijały się obroty w grupie ładunków masowych, które wyniosły łącznie 29,7 mln ton, co stanowi wzrost o 6,1%. Przeładunki drobnicy wzrosły nieznacznie o 1,6% do 66,1 mln ton w pierwszych trzech kwartałach. Trend wzrostowy utrzymał się również w przeładunkach kontenerów.

Łącznie przez nabrzeża hamburskich terminali przemieszczono 6,5 miliona TEU (standardowych kontenerów 20-stopowych), co odpowiada wzrostowi o 2,4%. Przeładunki drobnicy skonteneryzowanej sięgnęły łącznie 65,2 mln ton w pierwszych trzech kwartałach 2021 roku (wzrost o 1,5 %). Jeszcze lepiej (ponownie) wypadły przeładunki drobnicy konwencjonalnej, które wzrosły znacznie do 908 000 ton (+5,2%).
W segmencie przeładunków kontenerowych eksport rósł szybciej niż import osiągając poziom 3,2 mln TEU (+2,9%.). W tym ostatnim segmencie przeładowano 3,3 mln TEU (+1,9%). Wzrost przeładunków kontenerów załadowanych, które w większym stopniu przyczyniają się do wartości dodanej w porcie niż kontenery puste, ukształtował się powyżej średniej i wyniósł 3,2% (łącznie 5,8 mln TEU). W przypadku przeładunków pustych kontenerów nastąpił dalszy spadek o 3,2% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego, do 731 000 TEU. Wśród głównych regionów świata, z którymi port w Hamburgu połączony jest liniami kontenerowymi, jedynie w przypadku Australii/Pacyfiku odnotowano marginalny spadek obrotów (-0,1%), natomiast w przypadku pozostałych regionów odnotowano wzrosty: Ameryka (+6,7%), Azja (+1,4%), Afryka (+ 4,5%) i Europa (+1,6%).
Pierwszy etap udostępniania pogłębionego i poszerzonego toru wodnego na Łabie znacząco poprawił warunki nawigacyjne i możliwości manewrowe, z czego w szczególności korzystają licznie zawijające do Hamburga statki kontenerowe. W pierwszych trzech kwartałach liczba statków kontenerowych klasy Megamax w Hamburgu wzrosła. Do portu zawinęły łącznie 163 statki ULCS o pojemności ponad 18 000 TEU, co stanowi wzrost o 19,9%.
Rozwój przeładunków kontenerowych w relacji z dziesięcioma najważniejszymi partnerami handlowymi portu w Hamburgu kształtował się w zróżnicowany sposób. Nastąpił wzrost wolumenu kontenerów przewożonych drogą morską z/do Chin, zdecydowanie największym partnerem handlowym Hamburga, o 6,4% do 1,9 mln TEU. Przeładunki kontenerowe w przypadku Stanów Zjednoczonych, które nieustannie zajmują drugie miejsce w rankingu TOP-10 Hamburga, osiągnęły już 459 000 TEU (+4,5%) i są na dobrej drodze do najlepszego rocznego wyniku obrotów w tej relacji w historii.
Inne kraje z pierwszej dziesiątki, które odnotowały wzrost obrotów w pierwszych dziewięciu miesiącach, to Szwecja (+9,9%), Polska (+18,8%), Brazylia (+6,7%) oraz Dania (+4,5%).
„Trend wzrostowy w przeładunkach kontenerów drogą morską, który był już widoczny w pierwszej połowie roku, utrzymał się w trzecim kwartale” – mówi Axel Mattern, członek zarządu Port of Hamburg Marketing (HHM), wskazując na kolejne kraje w rankingu spoza pierwszej dziesiątki tj. Indie (+21,3%), Kanada (+17,8%) oraz Turcja (+7,8%), które wykazały znaczny wzrost w pierwszych dziewięciu miesiącach.
Perspektywy na rok 2021
Światowe łańcuchy transportowe pozostaną niestabilne przez resztę roku.„Opóźnione zawinięcia statków i związane z nimi wydłużenia czasu dostaw obciążają również porty. Na styku transportu lądowego/morskiego nadal będą widoczne problemy niestabilnych łańcuchów dostaw. Na terminalach w Hamburgu sytuacja przeładunkowa pozostaje napięta pomimo całodobowej obsługi” – powiedział Mattern.
Instytut Ifo szacuje na prawie 40 miliardów euro straty tworzenia wartości dodanej w niemieckim przemyśle spowodowane przez zakłócenia dostaw. W czwartym kwartale 2021 r. instytut Ifo spodziewa się wzrostu PKB o 0,5% zamiast prognozowanych wcześniej 1,3%. Według szacunków organizacji marketingowej portu Hamburg w czwartym kwartale, pomimo obecnej napiętej sytuacji, utrzyma się lekka tendencja wzrostowa w przeładunkach morskich. W całym 2021 roku port w Hamburgu może jeszcze osiągnąć wynik przeładunkowy na poziomie około 130 mln ton i 8,7 mln TEU.