Partnerzy portalu

Dobre wyniki w przeładunkach w porcie Hamburg w pierwszych dziewięciu miesiącach

W pierwszych dziewięciu miesiącach roku port w Hamburgu przeładował 95,8 mln ton ładunków morskich, co oznacza wzrost o 2,9%. Szczególnie silnie rozwijały się obroty w grupie ładunków masowych, które wyniosły łącznie 29,7 mln ton, co stanowi wzrost o 6,1%. Przeładunki drobnicy wzrosły nieznacznie o 1,6% do 66,1 mln ton w pierwszych trzech kwartałach. Trend wzrostowy utrzymał się również w przeładunkach kontenerów.

fot. Port Hamburg

Łącznie przez nabrzeża hamburskich terminali przemieszczono 6,5 miliona TEU (standardowych kontenerów 20-stopowych), co odpowiada wzrostowi o 2,4%. Przeładunki drobnicy skonteneryzowanej sięgnęły łącznie 65,2 mln ton w pierwszych trzech kwartałach 2021 roku (wzrost o 1,5 %). Jeszcze lepiej (ponownie) wypadły przeładunki drobnicy konwencjonalnej, które wzrosły znacznie do 908 000 ton (+5,2%).

W segmencie przeładunków kontenerowych eksport rósł szybciej niż import osiągając poziom 3,2 mln TEU (+2,9%.). W tym ostatnim segmencie przeładowano 3,3 mln TEU (+1,9%). Wzrost przeładunków kontenerów załadowanych, które w większym stopniu przyczyniają się do wartości dodanej w porcie niż kontenery puste, ukształtował się powyżej średniej i wyniósł 3,2% (łącznie 5,8 mln TEU). W przypadku przeładunków pustych kontenerów nastąpił dalszy spadek o 3,2% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego, do 731 000 TEU. Wśród głównych regionów świata, z którymi port w Hamburgu połączony jest liniami kontenerowymi, jedynie w przypadku Australii/Pacyfiku odnotowano marginalny spadek obrotów (-0,1%), natomiast w przypadku pozostałych regionów odnotowano wzrosty: Ameryka (+6,7%), Azja (+1,4%), Afryka (+ 4,5%) i Europa (+1,6%).

Pierwszy etap udostępniania pogłębionego i poszerzonego toru wodnego na Łabie znacząco poprawił warunki nawigacyjne i możliwości manewrowe, z czego w szczególności korzystają licznie zawijające do Hamburga statki kontenerowe. W pierwszych trzech kwartałach liczba statków kontenerowych klasy Megamax w Hamburgu wzrosła. Do portu zawinęły łącznie 163 statki ULCS o pojemności ponad 18 000 TEU, co stanowi wzrost o 19,9%.

Rozwój przeładunków kontenerowych w relacji z dziesięcioma najważniejszymi partnerami handlowymi portu w Hamburgu kształtował się w zróżnicowany sposób. Nastąpił wzrost wolumenu kontenerów przewożonych drogą morską z/do Chin, zdecydowanie największym partnerem handlowym Hamburga, o 6,4% do 1,9 mln TEU. Przeładunki kontenerowe w przypadku Stanów Zjednoczonych, które nieustannie zajmują drugie miejsce w rankingu TOP-10 Hamburga, osiągnęły już 459 000 TEU (+4,5%) i są na dobrej drodze do najlepszego rocznego wyniku obrotów w tej relacji w historii.

Inne kraje z pierwszej dziesiątki, które odnotowały wzrost obrotów w pierwszych dziewięciu miesiącach, to Szwecja (+9,9%), Polska (+18,8%), Brazylia (+6,7%) oraz Dania (+4,5%).

 „Trend wzrostowy w przeładunkach kontenerów drogą morską, który był już widoczny w pierwszej połowie roku, utrzymał się w trzecim kwartale” – mówi Axel Mattern, członek zarządu Port of Hamburg Marketing (HHM), wskazując na kolejne kraje w rankingu spoza pierwszej dziesiątki tj. Indie (+21,3%), Kanada (+17,8%) oraz Turcja (+7,8%), które wykazały znaczny wzrost w pierwszych dziewięciu miesiącach.

Perspektywy na rok 2021

Światowe łańcuchy transportowe pozostaną niestabilne przez resztę roku.„Opóźnione zawinięcia statków i związane z nimi wydłużenia czasu dostaw obciążają również porty. Na styku transportu lądowego/morskiego nadal będą widoczne problemy niestabilnych łańcuchów dostaw. Na terminalach w Hamburgu sytuacja przeładunkowa pozostaje napięta pomimo całodobowej obsługi” – powiedział Mattern.

Instytut Ifo szacuje na prawie 40 miliardów euro straty tworzenia wartości dodanej w niemieckim przemyśle spowodowane przez zakłócenia dostaw. W czwartym kwartale 2021 r. instytut Ifo spodziewa się wzrostu PKB o 0,5% zamiast prognozowanych wcześniej 1,3%. Według szacunków organizacji marketingowej portu Hamburg w czwartym kwartale, pomimo obecnej napiętej sytuacji, utrzyma się lekka tendencja wzrostowa w przeładunkach morskich. W całym 2021 roku port w Hamburgu może jeszcze osiągnąć wynik przeładunkowy na poziomie około 130 mln ton i 8,7 mln TEU.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close