Deutsche Bahn buduje na Odrze zaawansowany technologicznie most z włókna węglowego
Deutsche Bahn (DB) buduje nowy, zaawansowany technologicznie most na Odrze. Oznacza to, że od końca 2022 roku wzrośnie niezawodność połączeń kolejowych między Polską a Niemcami.

Stałe połączenie kolejowe pomiędzy dwoma sąsiednimi krajami będzie znacznie wygodniejsze i ułatwi odejście od transportu drogowego na rzecz kolei. Kamień węgielny pod powstający na granicy obiekt wmurowali dziś w Küstrin-Kietz przedstawiciele Republiki Federalnej Niemiec, Rzeczpospolitej Polskiej, Brandenburgii oraz DB. Wartość inwestycji rządu federalnego wyniesie około 65 milionów euro. Nowy most kolejowy jest unikatem na skalę światową: w liczącym 260 metrów długości moście łukowym z siatkowym układem podwieszenia liny nośne, tzw. wieszaki, wykonane są z włókna węglowego. Dzięki zastosowaniu tego materiału, znacznie bardziej elastycznego niż stal, oraz innowacyjnej technologii budowy konstrukcja mostu będzie wyjątkowo lekka, mniej materiałochłonna i przyjazna dla środowiska.
— Ten most jest symbolem zrastającej się Europy i idealnie wpisuje się w Europejski Rok Kolei. Pierwsze pociągi przejadą po tej wyjątkowej konstrukcji już pod koniec 2022 r., przewożąc pasażerów z obu krajów w komfortowych warunkach i w sposób przyjazny dla środowiska. Zachwyca mnie zarówno filigranowa architektura mostu, jak i tempo budowy: nieco ponad rok to rekordowy czas — komentuje Ronald Pofalla, członek zarządu DB ds. infrastruktury.