UTLC ERA wprowadza elektroniczne listy przewozowe
UTLC ERA, wspólna spółka firm kolejowych Rosji, Białorusi, Kazachstanu i dostawca usług logistycznych dla transeurazjatyckich pociągów kontenerowych, rozpoczęła nowy pilotażowy projekt cyfryzacji swoich usług. Operator ten wysłał pierwszą partię pustych wagonów platform z Białorusi do Kazachstanu bez wykorzystania papierowych dokumentów. W przyszłości planowane jest zastosowanie elektronicznych listów przewozowych do wysyłania wagonów z załadowanymi kontenerami na całym Nowym Jedwabnym Szlaku między Chinami a Europą.

We wtorek 9 listopada ze stacji Brześć na granicy polsko-białoruskiej wysłano pierwszy „cyfrowy” transport pustych wagonów platform w kierunku kazachskich stacji Dostyk i Altynkol, które znajdują się przy granicy chińskiej. „Elektroniczny list przewozowy umożliwia wszystkim uczestnikom procesu przewozowego wymianę danych, otrzymywanie aktualnych informacji o położeniu ładunku na całej trasie” – stwierdziła UTLC ERA. Za pomocą tej pilotażowej wysyłki operator logistyczny zamierza przetestować wykorzystanie dokumentów elektronicznych w kolejowych połączeniach kontenerowych na Nowym Jedwabnym Szlaku. „Możliwość wysyłania transportu za pomocą elektronicznego listu przewozowego na torze o szerokości 1520 milimetrów jest dodatkową zachętą do promowania technologii cyfrowych na całej trasie Chiny – Europa – Chiny” – powiedział Alexey Grom, dyrektor generalny UTLC ERA.
Rozwiązania cyfrowe
Oprócz UTLC ERA, krajowe przedsiębiorstwa kolejowe Rosji, Białorusi, Kazachstanu wdrażają własne rozwiązania cyfrowe. W 2019 r. Koleje Rosyjskie (RZD) uruchomiły system Intertran do wysyłania ładunków bez dokumentów papierowych. Zorganizowano nawet testową przesyłkę multimodalną z Yokohamy do Hamburga przy użyciu wspomnianego systemu. Koleje Białoruskie wprowadziły elektroniczne listy przewozowe na przewóz tranzytowych pustych wagonów z Kaliningradu do Rosji kontynentalnej oraz z Rosji na Łotwę przez Białoruś. Kazachskie Koleje (KTZ) od kilku lat wykorzystują dokumenty cyfrowe w przewozach kolejowych przewozów towarowych między Kazachstanem a Rosją. Przewoźnik planuje również wdrożenie podobnego rozwiązania dla przewozów kolejowych Chiny-Kazachstan.