Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Umiarkowany wzrost kosztów transportu drogowego

Wskaźnik europejskiej stawki frachtu drogowego rósł bez przerwy w ciągu ostatnich 15 miesięcy. Ale dużo, czy mało? Odpowiedź na to pytanie, podobnie jak informację o sytuacji na rynku transportu samochodowego, dostarcza European Road Freight Rate Index. Jest on wspólnym dziełem: Ti, dostawcy rozwiązań internetowych dla transportu, Upply – cyfrowej platformy towarowej oraz IRU – Międzynarodowego Związku Transportu Drogowego.

fot. Pixabay

Punktem odniesienie są stawki frachtu drogowego z pierwszego kwartału 2017 r. (wskaźnik 100). W trzecim kwartale tego roku wspomniany indeks miał wartość 107,6. Rósł od drugiego kwartału 2020 r. (wskaźnik 103,5), ale umiarkowanie, w porównaniu z wartością 104,4 w trzecim kwartale 2020 r. i 105,3 w trzecim 2019 r., czyli przed pandemią.

Silniejsza dynamika wzrostu była notowana od I kwartału 2017 r. do III kwartału 2019 r. Później przez trzy miesiące ERFRI malał, do wspomnianego poziomu 103,5 w II kwartale 2020 r. W sumie, w trzecim kwartale br. wskaźnik kosztów przewozów drogowych w Unii Europejskiej był „tylko” o 7,8 pp większy, w porównaniu z pierwszym kwartałem 2017 r. Nie oznacza to, że nie ma napięć na tym rynku.

Przyczyny wzrostu

W raporcie podkreśla się rolę towarowego transportu drogowego we wspieraniu wzrostu gospodarczego w Europie. Ale nie jest on wolny ani od problemów globalnych, ani wewnętrznych. Wartość indeksu napędzana jest od 15 miesięcy przez kumulację kilku czynników. Jest nim: ożywienie gospodarcze i wąskie gardła w globalnym łańcuchu dostaw, rosnące koszty, w tym paliwa oraz ograniczone zdolności produkcyjne, wynikające głównie z braku kierowców.

Ten ostatnim problem coraz silniej rzutuje na sytuację w przewozach drogowych. Jeszcze nie w sposób tak drastyczny, jak w Wielkiej Brytanii, gdzie niedobór wykwalifikowanych kierowców samochodów ciężarowych doprowadził do pustych półek supermarketów i poważnych zatorów w porcie Felixstowe. Rośnie i aż dziwi, jak firmy przewozowe sobie radzą w tej sytuacji. Z innych badań IRU wynika, że we Francji brakuje od 40 do 50 tys. kierowców, w Niemczech – 65 tys., w Hiszpanii – jest nieobsadzonych 10,2 proc. wakatów.

Inflacja kosztów paliwa

Ponadto do końca III kwartału 2021 r. Europa odnotowała powszechną inflację kosztów, w tym cen paliwa, podkreślono w raporcie. Według danych Ti i IRU ceny oleju napędowego w Niemczech były o 38,5 proc. wyższe niż w III kwartale 2020 r., w Wielkiej Brytanii o 26,6 proc., w Hiszpanii o 25,2 proc. we Francji o 23,5 proc., we Włoszech o 20,6 proc. Przypomnijmy, że w Polsce w końcu października 1 litr ON kosztował średnio 5,64 zł, podczas gdy przed rokiem 4,33, co oznacza wzrost o 30,3 proc.

Stawki frachtu

Brak równowagi między dynamicznym popytem na transport a podażą usług, ograniczoną przez niedobór kierowców, pozwala przewoźnikom na zwiększanie stawek frachtu, stwierdzają autorzy raportu. Ale zarazem sytuacja zależy od regionalnych wahań w popycie. 

Przykładem są Niemcy, w tym ważny region logistyczny Duisburga. Stawki do/z Duisburga były narażone na wahania popytu w niemieckim sektorze wytwórczym. W efekcie w III kwartale br. były „tylko” o 2,8 proc. wyższe w porównaniu do II kwartału i o 2,7 proc. wyższe w porównaniach rdr.

W końcu trzeciego kwartału za kurs TIR-a z Warszawy do Duisburga płacono średnio 1075 euro (w III kwartale 2020 r. – 1046, w III 2019 –  986 euro), choć mniej niż w szczytowym IV kwartale 2020 (1098 euro). W drugą stronę stawka frachtu wynosiła w III kwartale 2021 r. 1033 euro, tyle samo rok wcześniej i tylko nieco więcej, niże w III kwartale 202l (1020 euro). Z Warszawy do okolic Paryża stawka frachtu w III kwartale br. wynosiła średnio 1415 euro, w drugą stronę – 1685 euro. Do północnych Włoch przewóz towarów samochodem kosztował  1445 euro, w drugą – 1531 euro.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close