Partnerzy portalu

Umiejętność przewidywania zagrożeń jest kluczowa

Branża TSL mierzy się obecnie z różnymi wyzwaniami – m.in. zachwianym łańcuchem dostaw, restrykcjami związanymi z transportem towarów, czy też trudnościami z uzyskaniem dobrze dopasowanej ochrony ubezpieczeniowej w przypadku podmiotów działających w sektorze transportów intermodalnych – wskazuje Michał Tatarski, dyrektor Pionu Strategicznych Klientów w Marsh Sp. z o.o. 

Co należy zrobić, aby zwiększyć odporność na ryzyko?

Warto skupić się na poszerzaniu zakresu współpracy różnych działów w firmie. Zarówno komórki dedykowane zarządzaniu ryzykiem, jak i działy IT, compliance, prawny czy HR mają kluczowe znaczenie dla zwiększenia efektywności strategii zarządzania ryzykiem i procesu budowania odporności organizacji na ryzyko. Kluczowa jest zintegrowana i spójna komunikacja w tym obszarze.

Trwająca pandemia COVID-19 i inne wydarzenia ostatnich miesięcy dowiodły, że niektóre organizacje są bardziej odporne. Co je wyróżnia?

Pandemia COVID-19 i związane z nią konsekwencje dla biznesu sprawiły, że niemal każda organizacja stanęła w obliczu wyjątkowych wyzwań. Analiza wyników badania przeprowadzonego wśród blisko tysiąca Klientów, reprezentujących ponad 30 różnych branż, pozwoliła określić cechy charakterystyczne dla organizacji odpornych na ryzyko, za które uznaje się umiejętność przewidywania przyszłych zagrożeń oraz wykorzystywania możliwości, aby skutecznie równoważyć ryzyko i korzyści.

Kiedy statek Ever Given zablokował Kanał Sueski, dużo mówiło się o bardzo wysokich kosztach. Przez kogo one zostały poniesione i jakie mechanizmy mają tu zastosowanie? Jak to wszystko wygląda w praktyce?   

Administrator Kanału Sueskiego faktycznie zażądał bardzo wysokiego odszkodowania. Pierwotnie mówiono o 900.000.000 USD. Późniejsze doniesienia wspominały o ugodzie rzędu 500.000.000 USD. Znaczna część tych kosztów może być potraktowana jako koszt ratowania w sytuacji kryzysowej i zgodnie ze starą morską praktyką jest rozliczana na bazie mechanizmu awarii wspólnej. U jego podstaw leży zasada solidaryzmu pomiędzy wszystkimi interesariuszami podróży w poniesieniu konsekwencji straty. W tej sytuacji przez zainteresowanych będziemy przede wszystkim rozumieć właścicieli samej jednostki pływającej jak i zgromadzonych na nim towarów, kontenerów. Innymi słowy podmioty, których mienie było statkiem przewożone pomimo, że nie mieli żadnego wpływu na zaistniałą sytuacje, zostaną obciążone częścią kosztów, które właściciel statku wraz z jego ubezpieczycielami musieli wyłożyć, aby doprowadzić do uwolnienia jednostki przez operatora Kanału Sueskiego. Koszty dzielone są pomiędzy wszystkimi interesariuszami w zależności od wartości ich mienia (w tym samego statku).

Aby uniknąć zablokowania towaru wystarczy ustawić kaucję gotówkową albo posiadać ubezpieczenie mienia w transporcie, tzw. cargo. Na czym polega to ubezpieczenie i o jakiej wielkości kaucji mowa? 

Do dokonania rozliczenia i podziału kosztów awarii wspólnej, powołany został podmiot specjalizujący się w tego typu czynnościach, nazywany dyspaszerem. Dyspaszer ma prawo zablokować wydanie transportowanych towarów do czasu wystawienia gwarancji (average guarantee) przez ubezpieczyciela mienia w transporcie w której zobowiąże się pokryć udział ubezpieczonego ładunku w ostatecznych kosztach awarii wspólnej. W sytuacji gdy mienie nie było ubezpieczone w ramach ubezpieczenia cargo (mienia w transporcie), wówczas zainteresowany musi przedstawić zabezpieczenie w postaci kaucji pieniężnej. Według międzynarodowej firmy prawniczej Clyde & Co, reprezentującej dużą liczbę interesów cargo na statku Ever Given, kaucja pieniężna dla przedmiotowej awarii wspólnej została ustalona na poziomie aż 25% wartości ładunku.

W Marsh opracowaliście specjalne narzędzie: Marsh Risk Resilience Diagnostic, które analizuje wpływ i wzajemne powiązania zagrożeń pojawiających się w całym łańcuchu wartości organizacji. Zapewnia ponadto lepszy wgląd w zagrożenia i identyfikuje istniejące luki w przygotowaniu, porównując je z percepcją odporności organizacji. 

Marsh Risk Resilience Diagnostic powstało w celu zapewnienia Klientom lepszego wsparcia i dostępu do informacji na temat możliwości budowania odporności ich organizacji. Narzędzie to analizuje wzajemne powiązania oraz wpływ zagrożeń, takich jak pandemia, nowe technologie, ryzyka cybernetyczne, geopolityczne, klimatyczne / ESG (środowisko, społeczeństwo i ład korporacyjny) na główne obszary działalności firm. Dokonuje ponadto oceny potencjalnych konsekwencji finansowych oraz stopnia prawdopodobieństwa wystąpienia danego ryzyka.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close