Port Gdynia rozbudowuje infrastrukturę dla nowoczesnej logistyki
Port Gdynia realizuje duże inwestycje infrastrukturalne a także wdraża i projektuje nowoczesne rozwiązania informatyczne, które zwiększają jego konkurencyjność i dla partnerów z branży logistycznej. O tym z jakich nowych funkcjonalności będzie mógł korzystać sektor TSL, mówił Maciej Krzesiński, dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą Zarządu Morskiego Portu Gdynia podczas targów TransLogistica Poland.

— Jesteśmy portem uniwersalnym, ale w kilku elementach się specjalizujemy. Jesteśmy na Bałtyku trzecim pod względem przeładunków portem kontenerowym, największym portem zbożowym, oprócz tego największym polskim portem ro-ro. W 2019 r. przeładowaliśmy prawie 24 mln ton, a w ubiegłym roku 24,5 mln ton. Na ten rok przewidujemy, że przekroczymy 25 mln ton. Od kilku lat jesteśmy jedynym portem polskim i jednym niewielu z europejskich, którego przeładunki w czasie pandemii systematycznie rosną, bo jesteśmy efektywni — powiedział Maciej Krzesiński.
O atrakcyjności Porty Gdynia dla branży TSL decydują połączenia obsługiwane przez ten bałtycki hub. Obecnie port ten obsługuje połączenia z wszystkimi głównymi destynacjami na świecie, w tym również z krajami azjatyckimi. — Mamy połączenia z Indiami i Pakistanem. Doszły także serwisy kontenerowe z Ameryką Północną, czego do tej pory w polskich portach nie było, a co jest ważne dla polskich spedytorów,. Codziennie z Gdyni odchodzi statek z kontenerami do Wielkiej Brytanii, która jest ciekawym kierunkiem. Mamy w tej chwili jedne z najlepszych połączeń między północą, a południem Europy, czyli m.in. do Szwecji i Finlandii. Bardzo ważne jest też to, że Port Gdynia jest dobrze skomunikowany z lądowymi terminalami intermodalnymi — zapewnił przedstawiciel ZMPGdynia.
Niedawno zakończono budowę Publicznego Terminalu Promowego, który jest szczególnie ważny dla polskiej branży TSL. Inwestycja ta kosztowała 292 mln zł, z czego ponad 100 mln zł pokryło dofinansowanie z funduszy unijnych. Obecnie trwają odbiory techniczne obiektu, a obsługa regularnych połączeń promowych rozpocząć ma się 2 stycznia. Inwestycja ta pozwoli na obsługiwanie w Porcie Gdynia promów o długości 240 m, czyli o jedną trzecią dłuższych niż dotychczas. Nowy terminal był już testowany przez promy.
Inteligentne zarządzanie ruchem
Port Gdynia planuje także wdrożyć nowoczesne rozwiązania, które usprawnią procesy logistyczne w tym m.in obsługę samochodów ciężarowych. Będzie to spore ułatwienie dla przewoźników. — Przygotowujemy projekt inteligentnego zarządzania ruchem pojazdów samochodowych. Chcemy wdrożyć w całym porcie inteligentne sterowanie ruchem. Poprawi to możliwości ruchu pojazdów. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku będziemy mogli rozpocząć budowę i testowanie systemu. W Porcie Gdynia już funkcjonuje system awizacji kolejowej. Dzisiaj wiemy dokładnie jakie pociągi i o której godzinie wjeżdżają do portu, co i w jakiej ilości przewożą. Przy opracowaniu tego systemu współpracowaliśmy z przewoźnikami. System tem pozwala na sprawne zarządzanie bocznicami kolejowymi. Narzędzie to będzie uzupełnione o informowanie kiedy pociągi ruszają do nas z punktu startu — zapowiedział Maciej Krzesiński.
Port Gdynia rozwija także narzędzia IT zwiększające bezpieczeństwo i usprawniające analizę danych. Jedną z takich inwestycji jest budowa najnowocześniejszego stanowiska działań kryzysowych pośród polskich portów morskich, jak również w rejonie Morza Bałtyckiego. Port wdraża także elektroniczny obieg dokumentów, system GRAD do raportowania danych statystycznych oraz projektowanie inwestycji w metodyce BIM.
Czytaj też: Port Gdynia zawarł umowę na prace projektowe w metodyce BIM