Partnerzy portalu

Skuteczne zarządzanie oponami we flocie

Złe użytkowanie opon może narazić floty na niepotrzebne koszty, a nawet prowadzić do wypadków. Jednak odpowiednie dbanie o nie wiąże się ze znacznymi wydatkami finansowymi i czasowymi, co zniechęca wielu menedżerów flot do poświęcania temu tematowi należytej uwagi. Rozwiązaniem, które pomoże im rozwiązać ten problem, jest system WEBFLEET TPMS, który na bieżąco monitoruje ciśnienie oraz temperaturę w oponach.

Świat zmienia się coraz szybciej, szczególnie obecnie. Firmy transportowe muszą walczyć nie tylko z rosnącą konkurencją, ale również z coraz większymi wymaganiami klientów, dla których wysoka jakość transportu i spedycji – rozumiana jako terminowe i bezpieczne dostarczenie zamówionego towaru – stała się jeszcze ważniejsza niż dotychczas. Menedżerowie flot mają do dyspozycji wiele narzędzi, które mogą pomóc im w poprawie jakości świadczonych usług i osiągnięciu przez to lepszej pozycji rynkowej. Jednym z najważniejszych z nich jest system TPMS (Tire Preassure Monitoring System), który monitoruje poziom ciśnienia w oponach i ich temperaturę.

To rozwiązanie poprawia funkcjonowanie kluczowego elementu pojazdu, który jako jedyny ma styczność z nawierzchnią. Właściwa dbałość o opony może poprawić efektywność funkcjonowania całej floty. To szczególnie ważne w kontekście wyzwań, jakie stoją przed branżą transportową, do których należy m.in. zbliżający się termin wprowadzenia pakietu mobilności czy też wdrożenie usługi e-TOLL – powiedział Dariusz Terlecki, Sales Director Poland & EE w Webfleet Solutions.

Dlaczego dobre ciśnienie w oponach jest ważne?

Opony stanowią 5 proc. całkowitego kosztu posiadania (TCO) przeciętnej floty. Niewłaściwe zarządzanie ich ciśnieniem prowadzi do tego, że tylko część bieżnika styka się z nawierzchnią – w przypadku gdy ciśnienie za niskie jest to zewnętrzna jego część, a za wysokie – wewnętrzna. – Mniejsza powierzchnia styku opony z nawierzchnią prowadzi do szeregu niekorzystnych zjawisk. Dlatego można jeździć na najbardziej paliwooszczędnych oponach, ale jeśli nie utrzymuje się w nich właściwego ciśnienia, nie osiągnie się maksymalnych korzyści – mówiWojciech Filipiak, Senior Sales Engineer Poland & EE w Webfleet Solutions.

Źródło: Webfleet Solutions i Bridgestone

Zbyt niskie lub wysokie ciśnienie w oponach może negatywnie wpływać na koszty funkcjonowania flot m.in. ze względu na utracone kilometry (ponieważ opona zużywa się szybciej), wyższe koszty utylizacji lub recyklingu opon, uniemożliwienie ich bieżnikowania (ze względu na nierównomierne jego zużycie), wzrost zużycia paliwa (ze względu na wzrost oporów toczenia) oraz zwiększenie liczby awarii pojazdów, co jest związane m.in. z gorszą ich amortyzacją oraz ze zbytnim wzrostem temperatury opon, co może prowadzić do ich rozerwania. Niewłaściwe ciśnienie w oponach zmniejsza również bezpieczeństwo jazdy, ponieważ wydłuża się droga hamowania i zwiększa niestabilność pojazdów na zakrętach. 

– Większość awarii ciężkich samochodów ciężarowych na europejskich drogach jest spowodowana problemami związanymi z oponami, wynikającymi z ich niedopompowania – mówi Paul Verheijen, wiceprezes ds. zarządzania produktami w Bridgestone Mobility Solutions. Między innymi dlatego Unia Europejska nałożyła obowiązki prawne dotyczące stosowania systemów TPMS. Od maja 2022 r. wszystkie nowe produkowane modele pojazdów użytkowych (lekkie i ciężkie pojazdy użytkowe) będą musiały być standardowo wyposażone w system TPMS, aby przejść proces homologacji. Z kolei od maja 2024 wszystkie produkowane pojazdy użytkowe (nie tylko nowe modele, ale również stare modele, które są nadal w produkcji) będą musiały być wyposażone w system TPMS jako standard.

Jak działa WEBFLEET TPMS?

Webfleet Solutions, wiodący dostawca rozwiązań telematycznych w Europie, wprowadził system WEBFLEET TPMS na rynek w październiku 2021 r. Rozwiązanie to, opracowane wspólnie przez lidera telematyki i firmę macierzystą Bridgestone, światowego lidera w produkcji opon i wyrobów z gumy, dostarczającego rozwiązania dla bezpiecznej i zrównoważonej mobilności, zapewnia predykcyjne zarządzanie oponami zintegrowane z wielokrotnie nagradzanym systemem WEBFLEET do zarządzania flotą.

Zaprojektowany dla pojazdów użytkowych, takich jak samochody ciężarowe (chodzi zarówno o ciągniki, jak i naczepy), zespoły pojazdów i autobusy, WEBFLEET TPMS wykorzystuje czujniki, które stale monitorują poziom ciśnienia w oponach i ich temperaturę. Informacje te są przesyłane do platformy telematycznej WEBFLEET i analizowane. W przypadku wykrycia nieprawidłowości, WEBFLEET w czasie rzeczywistym, alarmuje menedżera floty w biurze i/lub kierowcę w kabinie (powiadomienia są oznaczone kolorami, dzięki czemu od razu wiadomo, jak poważny jest problem). Dzięki temu mogą oni podjąć odpowiednie działania, zanim wykryta nieprawidłowość przerodzi się w poważniejszy problem, który może prowadzić zakłóceń jazdy, kosztownych przestojów pojazdu, a nawet do wypadków.

Korzyści z systemu WEBFLEET TPMS

WEBFLEET TPMS nie tylko zmniejsza liczbę zakłóceń w pracy pojazdów, ale zmniejsza również obciążenie pracą zarówno dyspozytora, jak i kierowcy. Umożliwia także lepsze planowanie prac serwisowych – dotyczy to zarówno całego pojazdu, jak i wymiany opon – co ułatwia z kolei pracę zespołom technicznym. Jedną z najważniejszych korzyści z zastosowania tego rozwiązania jest podniesienie bezpieczeństwa kierowców, pojazdów oraz przewożonego ładunku. 

Dzięki WEBFLEET TPMS można również zredukować koszty funkcjonowania flot. – Ręczne sprawdzanie ciśnienia jest czasochłonne, a powolne wycieki powietrza są bardzo trudne do samodzielnego wykrycia dla kierowców. WEBFLEET TPMS nie tylko digitalizuje i automatyzuje cały ten proces, ale także bezpośrednio umożliwia operatorowi floty podejmowanie szybkich i świadomych decyzji, aby realizacja zleceń przebiegała płynnie – mówi Dariusz Terlecki. WEBFLEET TPMS informuje również jaki dystans można przejechać jeszcze danym pojazdem, biorąc pod uwagę zmniejszające się ciśnienie opon, a informacje z czujników podawane są oddzielnie dla każdej opony. Zastosowany interfejs charakteryzuje się dużą przejrzystością dla użytkownika, co zwiększa komfort pracy.

Czujniki WEBFLEET TPMS są bardzo precyzyjne i łatwe w instalacji, ponieważ można je zamontować bez demontażu opony. Informują one również na bieżąco o swoim statusie, czyli np. potrzebie wymiany baterii lub braku sygnału. Prawidłowo napompowane opony zmniejszają zużycie bieżnika, zwiększają bezpieczeństwo transportu, ale także zapewniają mniejsze zużycie paliwa. Wszystko to przekłada się na redukcję kosztów, dłuższy czas eksploatacji opon oraz mniejszą emisję CO2. – Ważną zaletą WEBFLEET TPMS jest możliwość bezproblemowej integracji z systemem WEBFLEET, dzięki czemu można maksymalizować korzyści z obu rozwiązań, czyli np. mieć na bieżąco informacje o złym ciśnieniu w oponach w ciągniku lub naczepie oraz o ich lokalizacji – mówi Darius Terlecki.

WEBFLEET TPMS to produkt zaawansowany technologicznie i innowacyjny, ale jednocześnie świetnie sprawdzony pod względem niezawodności. Jest gotowy do tego, by służyć kierowcom i fleet menedżerom zgodnie ze swoim przeznaczeniem – podsumowuje Wojciech Filipiak. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close