Kolej na NJS dostarcza ekologiczną wartość dodaną
UTLC ERA, spółka grupująca narodowe koleje z Białorusi, Kazachstanu i Rosji, opracowała internetowy licznik emisji dwutlenku siarki (CO2). Pozwala on obliczyć zużycie energii i emisję zanieczyszczeń dla spółek w łańcuchu logistycznym, na tym najdłuższym odcinku Nowego Jedwabnego Szlaku – od Chin do granicy z Polską.

Coraz więcej firm produkcyjnych, handlowych, a nawet usługowych publikuje dane o emisjach gazów cieplarnianych (GHG), spośród których największe znaczenie ma właśnie emisja CO2 (średnio ponad 90 proc. GHG). Dane te obejmują także łańcuchy dostaw (tzw. emisje pośrednie zakresu lub scope 3). Dlatego wskazane jest z jednej strony, aby je wykazać w bilansie obok emisji zakresu 1 (bezpośrednie) i zakresu 2 (emisji pośrednie, powstające głównie przy produkcji kupowanej energii elektrycznej, cieplnej i chłodziwa).
Z drugiej strony, daje to możliwość wyboru takiej oferty transportu, który jest najmniej szkodliwy dla środowiska, pod względem emisji GHG. W założeniu też, zrównoważony rozwój powinien dawać impuls do osiągania wyraźnej przewagi konkurencyjnej. Nie bez kozery, UTLC ERA zaprezentowała swój licznik emisji podczas, rozpoczętej wczoraj, Konferencji Klimatycznej ONZ 2021 – Cop26 w Glasgow.
Sektor transportu jest bowiem trzecim największym emitentem GHG, po energetyce i przemyśle. Jego udział w globalnej emisji CO2 przekracza 20 procent, a ponad 30 proc., gdy liczony jest w rachunku ciągnionym (jak prezentuje to europejska federacja organizacji zielonych T&E), tj. uwzględniającym m.in. produkcję taboru, budowę i eksploatację sieci dróg i kolei, itp.
Podwójna promocja
Z powyższych powodów prezentacja przez UTLC ERA indeksu emisji dobrze wpisuje się w inicjatywy środowiskowe, a przy okazji – pomaga zwiększyć świadomość na temat „euroazjatyckiej sieci kolejowej jako zrównoważonego, innowacyjnego i bezpiecznego środka transportu”. Ogólnie, jego celem jest pokazanie, ile ton CO2 można zaoszczędzić korzystając z transportu kolejowego. Wyliczanie zużycia energii i emisji GHG poszczególnych przesyłek oparte są na rzeczywistych danych.
Według kalkulatora CO2 UTLC ERA, transportując w okresie od stycznia do września tego roku 513 700 standardowych kontenerów (TEU) koleją z Chin do Europy (przez Rosję, Kazachstan i Białoruś), wyemitowano 34 300 ton CO2. Jeśli porównywalna ilość towarów zostałaby przetransportowana drogą morską, to do atmosfery zostało by wyemitowanych 163 800 ton CO2, transportem drogowym – 3 052 000 ton, a lotniczym – 18 105 200 ton, czyli ponad 500 razy więcej niż transportem kolejowym.
Efektywny transport kontenerowy
Dodatkowym impulsem do dekarbonizacji eurazjatyckiego korytarza kolejowego ma być deklaracja intencji rady rządowej Eurazjatyckiej Unii Gospodarczej (EAEU) z sierpnia 2021 r. Dotyczy ona poparcia „efektywnego transportu kontenerowego” między Europą a Chinami przez operatorów kolejowych: Rosji, Kazachstanu i Białorusi. Ponadto uzgodniono w nim plan wdrożenia cyfryzacji transportu towarów koleją.
W deklaracji koleje tych trzech krajów podkreśliły swoje zaangażowanie w spółkę akcyjną UTLC ERA wskazując, że jej zadaniem jest „monitorowanie projektów pilotażowych dotyczących wdrażania innowacji technologicznych oraz zasad neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla logistyki kolejowej”.
Spółka UTLC ERA ma ponadto „przyczyniać się do wprowadzenia jednolitej procedury tranzytu towarów w ramach EAEU”. W związku z tym planowane jest przejście na cyfrową dokumentację towarową, a następnie zastosowanie tego standardu na całej trasie Chiny – Europa – Chiny. Na razie nie podano, kiedy to nastąpi. Być może szybko, ponieważ to e-dokumentacją będzie najlepszą bazą danych do obliczania zarówno emisji CO2, jak i w efekcie – wartości zrównoważonego rozwoju w kategoriach pieniężnych.
Zielona kolej
UTLC ERA transportuje ponad 90 procent tranzytowych ładunków przewożonych w regularnych pociągach kontenerowych pomiędzy Chinami i Europą, przez Rosję, Kazachstan i Białoruś. Według ocentej spółki, już w tym roku transport kolejowy zwiększy do 5 proc. udział w całkowitych przewozach towarów w kontenerach między Chinami a Europą (z 1 proc. w 2015 r.). Dlatego coraz większego znaczenia nabiera udział „zielonej kolei” w ogólnoświatową redukcję emisji CO2.
„Ekologiczna wartość dodana, jaką zapewnia transport towarów koleją, staje się nową filozofią rozwoju zrównoważonego przemysłu kolejowego na naszym kontynencie (…). W końcu transport coraz większej ilości towarów koleją jest decydującym warunkiem osiągnięcia Europejskiego Zielonego Ładu i przyspieszenia dekarbonizacji euroazjatyckiej logistyki” – powiedział Aleksiej Grom, prezes UTLC ERA.
Więcej informacji na temat kalkulatora CO2 UTLC ERA można znaleźć na stronie: