Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Coraz większy kawałek tortu tranzytowego zagarnia Rosja

Rosjanie zwiększają swój udział w obsłudze kolejowego tranzytu intermodalnego z Chin i mają znacznie większy apetyt. Nie tylko dlatego, że przez Rosję prowadzą główne szlaki z Dalekiego Wschodu. Modernizują je, ale także dopłacają do tego transportu. Czy to się spina, czy jest też w tym inny cel, niż biznesowy? – to inna kwestia.

fot. RZD

W 2020 r. korytarzem transsyberyjskim między Chinami a Europą przewieziono łącznie 558 157 TEU, tj. o 85 proc. więcej niż w 2019 r., a w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy tego roku – już 568 700 TEU, czyli o 47 proc. więcej, informuje RŻD Logistics.  

Jeśli utrzyma się podobnej skali tendencja wzrostu, rok 2022 może zakończyć się łączną liczbą przewiezionych 896 057 TEU (o 14 proc. więcej rdr), a rok 2023 milionem TEU (wzrost o 12 proc.) – poinformował na konferencji ws. transportu intermodalnego w Budapeszcie Aleksiej Krawczenko, przedstawiciel rosyjskiego giganta transportowego Fesco, jednego z głównych operatorów na trasie. W opinii Krawczenki, do wzrostu zainteresowania korzystania z tranzytu intermodalnego przez Rosję „i uatrakcyjnienia go finansowo” przyczyniają się dotacje dla tego transportu, które zostały wdrożone w sierpniu 2020 r. 

A według RŻD Logistics, decydują też inne czynniki, jak: poszerzenie asortymentu i poprawa jakości usług, rozwój infrastruktury, dywersyfikacja tras tranzytowych przez Rosję. Nic nie wspomniano, że powodem są zakłócenia w transporcie morskim. Nadal jednak tranzyt kolejowy przez Rosję stanowi niewielką część całkowitego transportu towarów w kontenerach między Chinami a Europą, choć rośnie. Według statystyk dostarczonych przez Fesco, w 2021 r. stanowi on 3,9 proc. (po pierwszych trzech kwartałach), podczas gdy w 2020 r. 2,3 proc., a w 2019 r. – 1,2 proc. 

Nowe rozdawanie kart w Europie

Oprócz zwiększania obsługi kolejowego tranzytu, rośnie w Rosji apetyt odgrywanie większej roli w obsłudze alternatywnych tras między Europą a Chinami, wynika z raportu Railfreight. Główna trasa, która prowadzi przez Białoruś i Polskę, nadal pozostaje najpopularniejszym korytarzem, ale jest zarazem „nękana zatorami i opóźnieniami w obsłudze pociągów”. Obecnie jako „stan trwały” można uznać opóźnienia na granicy między Polską a Białorusią, a także na granicy między Kazachstanem a Chinami, zaznacza Railfreight. Spowolnienie odpraw pociągów zwiększyły również kontrole sanitarne przeprowadzane przez Chiny na granicy.

To szansa dla Rosji. Według RŻD Logistics, w tym roku istotnie wzrośnie udział „alternatyw” dla głównej trasy przez Białoruś i Polskę. O ile  jeszcze w 2020 r. obsługiwała ona w kierunku zachodnim 79 proc. wszystkich pociągów z Chin do Europy Zachodniej (w których pośredniczył RŻD Logistics), to w 2021 r. udział ten zmalał do 68 proc. W drugą stronę notuje się podobne spadki, odpowiednio: z 90 do 82 proc. 

Najbardziej popularną alternatywną trasą stał się Kaliningrad (13 proc. pociągów Chiny – Europa), a następnie trasa przez Ukrainę, stwierdza Julia Kosłopowa z RŻD Logistics. Znacznie mniejszą rolę pełni trasa przez Petersburg i Finlandię, choć także przez Rosję. 

Na Wschodzie też zmiany

Zmieniają się także alternatywne trasy na Dalekim Wschodzie, do głównej prowadzącej z Chin przez Kazachstan do Rosji. Rośnie rola trasy przez Mongolię, zaznacza Kosłopowa. Zarazem w tym roku pojawiła się oferta wykorzystania portów Dalekiego Wschodu Rosji, w szczególności Władywostoku, jako pierwszego punktu w tranzycie z Azji do Europy. Obsługuje on ładunki nadawane w Korei i Japonii, ale te wysyłane z portów północnych Chin via Władywostok. Chodzi w szczególności o towary niebezpieczne, których… nie można przewozić przez Chiny lądem.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close