W Tianjin uruchomiono pierwszy inteligentny i bezemisyjny terminal morski
Nowy „inteligentny” i zeroemisyjny terminal kontenerowy rozpoczął prace przeładunkowe w porcie Tianjin w południowych Chinach. Hub kontenerowy został zbudowany w 21 miesięcy.
— To pierwszy na świecie inteligentny i bezemisyjny terminal, który jest przykładem dla wszystkich portów na świecie — skomentował podczas ceremonii otwarcia Chu Bin, przewodniczący rady nadzorczej Tianjin Port Group.
Pracę terminalu nadzoruje system oparty na technologiach sztucznej inteligencji, który zapewnia zoptymalizowany plan przeładunków i kontrolę urządzeń portowych. Technologia ta zapewnia wyższą o 20% efektywność pracy terminalu w porównaniu z wcześniej wykorzystywanymi rozwiązaniami. AI pozwala na zoptymalizowanie takich zagadnień jak wykorzystywanie placów kontenerowych i problem przetrzymywania kontenerów w terminalu.
W obiekcie zastosowano automatyzowane urządzenia do przewozu kontenerów wyposażone w różnego rodzaju czujniki takie jak radary i kamery. Również urządzenia przeładunkowe nadzorowane są zdalnie. Precyzyjne pozycjonowanie wózków i suwnic oparte jest na chińskim systemie nawigacji satelitarnej Bei Dou oraz komunikacji z wykorzystaniem technologii 5G.
Energia odnawialna
Jak zapewniają Chińczycy, prace terminalu zasilane są wyłącznie przez energię elektryczną pochodzącą ze źródeł odnawialnych: fotowoltaiki i energetyki wiatrowej. W dodatku dzięki wykorzystaniu inteligentnego systemu do planowania i nadzorowania operacji terminalowych udało się obniżyć zużycie prądu o 17% w porównaniu z typowymi zautomatyzowanymi terminalami, jakie funkcjonują w chińskich portach. Pojemność przeładunkowa terminalu wynosi 2,5 mln TEU rocznie.
Operatorzy terminali intermodalnych mogą dzięki technologiom cyfrowym nie tylko zoptymalizować procesy ale też spełnić ambitne założenia polityki klimatycznej. Jednym z europejskich portów, który inwestuje w takie rozwiązania jest Hamburg.
Czytaj też: Sztuczna inteligencja może mieć zastosowanie w terminalach kontenerowych