Wsparcie transportu intermodalnego
W ostatnich latach wiele inwestycji zarówno w infrastrukturę jak i w tabor zostało zrealizowanych dzięki funduszom unijnym. Nową perspektywę budżetową UE uczestnikom konferencji ,,Kolejowe przejścia graniczne – klucz do eksportu i tranzytu” przybliżyła Magdalena Fitak, Naczelnik wydziału projektów intermodalnych z Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Prelegentka wskazała, że w nowej Perspektywie Finansowej na lata 2021-2027 rozwój transportu intermodalnego w Polsce będzie wspierany z:
– Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS, następca PO Infrastruktura i Środowisko),
-Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności,
-Instrumentu „Łącząc Europę 2″ (Connecting Europe Facility – CEF2).
PROGRAM FUNDUSZE EUROPEJSKIE NA INFRASTRUKTURĘ, KLIMAT
I ŚRODOWISKO
Potencjalnymi beneficjentami FEnIKSa będą przedsiębiorcy wykonujący działalność gospodarczą w zakresie transportu intermodalnego, operatorzy terminali intermodalnych, zarządcy infrastruktury kolejowej oraz podmioty prowadzące leasing taboru kolejowego. W przewidywanych typach inwestycji wymienia się budowę i przebudowę infrastruktury terminali intermodalnych oraz dedykowanej infrastruktury kolejowej i drogowej niezbędnej do ich włączenia w sieć transportową, zakup lub modernizację zarówno urządzeń niezbędnych do obsługi terminali intermodalnych, jak i taboru kolejowego oraz specjalistycznego sprzętu wykorzystywanego w przewozach intermodalnych czy systemów telematycznych i satelitarnych związanych z transportem intermodalnym.
KRAJOWY PLAN ODBUDOWY I ZWIĘKSZANIA ODPORNOŚCI
Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększenia Odporności przewiduje, że podejmowane inwestycje intermodalne będą obejmowały zarówno działania punktowe w obszarze budowy, rozbudowy i unowocześnienia terminali przeładunkowych, bocznic prowadzących do terminali i bocznic w terminalach, zakupu specjalistycznego taboru służącego do wykonywania przewozów intermodalnych, a także w odniesieniu do urządzeń wykorzystywanych do przeładunku. Projekty mogą obejmować także, jako element składowy, działania z zakresu cyfryzacji zwiększające efektywność funkcjonowania terminali i obsługi towarów.
INSTRUMENT ,ŁĄCZĄC EUROPĘ 2″
Trzeci instrument wsparcia ,,Łącząc Europę 2” stanowi kontynuację finansowania kluczowych projektów w obszarach transportu, cyfryzacji i energii. – W części transportowej CEF 2 wspierana z tego instrumentu będzie multimodalność poprzez rozwój i modernizację kolei, dróg, transportu śródlądowego rzecznego oraz transportu morskiego i intermodalnego. Priorytetem będzie dalszy rozwój sieci TEN-T, w szczególności brakujące odcinki sieci i projekty transgraniczne – wskazała Magdalena Fitak.
Naczelnik wydziału projektów intermodalnych z Centrum Unijnych Projektów Transportowych zaznaczyła, że przewidywana wielkość budżetu CEF 2 w sektorze transportu to 25,81 mld euro. – 16 września Komisja Europejska wraz z Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA) ogłosiła nabór wniosków z sektora transportu w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” 2020-2027. Wnioski aplikacyjne przed przekazaniem do KE muszą zostać zaakceptowane przez państwo członkowskie, tj. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR). Konkurs koordynuje Departament Programów Infrastrukturalnych (DPI) w MFiPR, a termin składania wniosków aplikacyjnych ubiega 19 stycznia 2022 r. – wskazała.