Wczesne sygnały korekty na rynku transportu morskiego?
Ceny kontenerów w Chinach spadają zarówno w handlu, jak i w leasingu. W ocenie analityków Container xChange, może to być prawdopodobnie „bardzo wczesny sygnał” stabilizacji rynku ich kupna i najmu.

Jeżeli tak się stanie, o jeden problem zmniejszą się powody zakłóceń w globalnych łańcuchach dostaw. Jeszcze niedawno braki pustych kontenerów były dodatkowym hamulcem w terminowym załadunku i przewozie towarów morzem oraz kolejnym powodem wzrostu kosztów frachtu.
Średnie ceny handlowe
Dane Container xChange pokazują, że w Chinach średnie ceny handlowe kontenerów 40-sto stopowych (FEU) spadły z 8 516 USD w 39. tygodniu do 6 598 USD w 42. tygodniu, czyli o 22,5 proc. Jest to największa ich obniżka w tym roku w Chinach. W niedawnym szczytowym okresie popytu za FEU płacono 8 576 USD, tj. o 52 proc. w porównaniu z pierwszym tygodniem lipca, kiedy wystąpiło zjawisko gwałtownego wzrostu cen.
Cena kupna FEU jest zarazem zróżnicowana w różnych portach w Chinach, podobnie jak zróżnicowane są spadki ich cen. Najbardziej w ciągu miesiąca staniały one w Qingdao (o 11 proc.), najmniej w Tianjin (o 0,5 proc.), a np. w Szanghaju o 3,4 proc.
Kontener 20-stopowy (TEU) do przewozu ładunków konwencjonalnych kosztuje obecnie średnio 3000 USD. Jest to w miarę stały poziom od początku września br. (3017 USD). Zgodnie z danymi platformy Container xChange, spadek cen kontenerów zanotował w 46 portach na całym świecie. Poza Chinami, m.in. w Wietnamie i Stanach Zjednoczonych. Wszystkie te spadki cen wskazują na poprawę zatorów, które spowodowały gwałtowny wzrost kosztów frachtu na całym świecie, zauważyła firma.
Stawki leasingu
Średnie opłaty za leasing kontenerów w przewozach między Chinami a USA obniżyły się z 2767 USD w 39. tygodniu do 1800 USD w 40. tygodniu, tj. o 35 proc., wynika także także z danych Container xChange. To skala nie notowanej w br. Opłaty leasingu zmalały również w przewozach towarów eksportowych z Chin do kilku portów w Europie (wymienia się: Węgry, Holandię, Belgię, Słowację) i Federacji Rosyjskiej. Średnie opłaty za leasing w jedną stronę wynosiły w 40. tygodniu 3621 USD, podczas gdy jeszcze tydzień wcześniej 3931 USD (- 8 proc.).
Ocena analityków
W ocenie analityków Container xChange, rynek logistyki morskiej wchodzi w drugą połowę szczytu przedświątecznego, a tymczasem występuje kilka zjawisk mogących wskazywać na zmianę tendencji. Oprócz malejących cen kontenerów i opłat leasingowych, nieco zmalały stawki frachtu w umowach spot i dodatkowe dopłaty do frachtu.
„Chociaż wciąż nie wiemy, jak w nadchodzących miesiącach rynek będą reagowali amerykańscy importerzy, powyższe zmiany są dobrą oznaką możliwej korekty rynkowej. Ale mogą one być także zmianą tymczasową, mającą związek z niedawnym Złotym Tygodniem w Chinach” – powiedział współzałożyciel i dyrektor generalny rynku internetowego Container xChange, Christian Roeloffs. Jaka tendencja zarysuje się, będzie lepiej wiadomo jednak dopiero po chińskim Nowym Roku w lutym 2022 r., podsumował Container xChange.