Partnerzy portalu

Wczesne sygnały korekty na rynku transportu morskiego?

Ceny kontenerów w Chinach spadają zarówno w handlu, jak i w leasingu. W ocenie analityków Container xChange, może to być prawdopodobnie „bardzo wczesny sygnał” stabilizacji rynku ich kupna i najmu.

fot. Pixabay

Jeżeli tak się stanie, o jeden problem zmniejszą się powody zakłóceń w globalnych łańcuchach dostaw. Jeszcze niedawno braki pustych kontenerów były dodatkowym hamulcem w terminowym załadunku i przewozie towarów morzem oraz kolejnym powodem wzrostu kosztów frachtu.

Średnie ceny handlowe

Dane Container xChange pokazują, że w Chinach średnie ceny handlowe kontenerów 40-sto stopowych (FEU) spadły z 8 516 USD w 39. tygodniu do 6 598 USD w 42. tygodniu, czyli o 22,5 proc. Jest to największa ich obniżka w tym roku w Chinach. W niedawnym szczytowym okresie popytu za FEU płacono 8 576 USD, tj. o 52 proc. w porównaniu z pierwszym tygodniem lipca, kiedy wystąpiło zjawisko gwałtownego wzrostu cen. 

Cena kupna FEU jest zarazem zróżnicowana w różnych portach w Chinach, podobnie jak zróżnicowane są spadki ich cen. Najbardziej w ciągu miesiąca staniały one w Qingdao (o 11 proc.), najmniej w Tianjin (o 0,5 proc.), a np. w Szanghaju o 3,4 proc.

Kontener 20-stopowy (TEU) do przewozu ładunków konwencjonalnych kosztuje obecnie średnio  3000 USD. Jest to w miarę stały poziom od początku września br. (3017 USD). Zgodnie z danymi platformy Container xChange, spadek cen kontenerów zanotował w 46 portach na całym świecie. Poza Chinami, m.in. w Wietnamie i Stanach Zjednoczonych. Wszystkie te spadki cen wskazują na poprawę zatorów, które spowodowały gwałtowny wzrost kosztów frachtu na całym świecie, zauważyła firma.

Stawki leasingu 

Średnie opłaty za leasing kontenerów w przewozach między Chinami a USA obniżyły się z 2767 USD w 39. tygodniu do 1800 USD w 40. tygodniu, tj. o 35 proc., wynika także także z danych Container xChange. To skala nie notowanej w br. Opłaty leasingu zmalały również w przewozach towarów eksportowych z Chin do kilku portów w Europie (wymienia się: Węgry, Holandię, Belgię, Słowację) i Federacji Rosyjskiej. Średnie opłaty za leasing w jedną stronę wynosiły w 40. tygodniu 3621 USD, podczas gdy jeszcze tydzień wcześniej 3931 USD (- 8 proc.). 

Ocena analityków

W ocenie analityków Container xChange, rynek logistyki morskiej wchodzi w drugą połowę szczytu przedświątecznego, a tymczasem występuje kilka zjawisk mogących wskazywać na zmianę tendencji. Oprócz malejących cen kontenerów i opłat leasingowych, nieco zmalały stawki frachtu w umowach spot i dodatkowe dopłaty do frachtu.

„Chociaż wciąż nie wiemy, jak w nadchodzących miesiącach rynek będą reagowali amerykańscy importerzy, powyższe zmiany są dobrą oznaką możliwej korekty rynkowej. Ale mogą one być także zmianą tymczasową, mającą związek z niedawnym Złotym Tygodniem w Chinach” – powiedział współzałożyciel i dyrektor generalny rynku internetowego Container xChange, Christian Roeloffs. Jaka tendencja zarysuje się, będzie lepiej wiadomo jednak dopiero po chińskim Nowym Roku w lutym 2022 r., podsumował Container xChange.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close