Partnerzy portalu

W oczekiwaniu na zmiany na rynku globalnej logistyki

Miniony tydzień upłynął pod znakiem braku zmian w globalnej logistyce i łańcuchach dostaw. Jedni odczytują to pozytywnie, bo „mogło być gorzej”, inni negatywnie – bo tak źle wszak nie było.

Na czele problemów utrzymało się zatłoczenia portów kontenerowych. Ono stało się przyczyną i burzenia harmonogramów stałych połączeń statków, i wysokich nadal stawek frachtu. Pośrednio sytuacja ta rzutuje też na rynek cargo lotniczego.

Zatory w portach

Kluczowymi „hot spotami” zatorów w całej sieci kontenerowej są Chiny i USA, oceniają analitycy Clarksons Research. W minionym tygodniu w głównych portach chińskich obsłużono 2,6 mln TEU, czyli o ponad 50 proc. więcej niż średnio w latach 2016-19, co wskazuje na wymiar wyzwań, jakim muszą sprostać porty i transport lądowy. Z podobnym wyzwaniem spotykają się porty amerykańskie. W okresie od stycznia do sierpnia porty w Los Angeles i Long Beach (odbierają ok. 40 proc. ładunków w imporcie) przeładowały o 21,3 proc. więcej kontenerów przychodzących,  niż w tym samym okresie w 2019 r. 

Analizy własne dr Jasona Millera, prof.logistyki w Eli Broad College of Business w Michigan State University wskazują, że między marcem a czerwcem 2021 r. sprzedaż detaliczna w USA (z wyłączeniem pojazdów silnikowych i części) wzrosła o 18,5 proc. w stosunku do tego samego okresu w 2019 r. Wiosenny skok zbiegł się z 1,9 miliarda dolarów federalnego bodźca, zgodnie z trzecią rundą pomocy Covid-19. Miller stwierdza więc, że takiego uderzenia tsunami popytu, który uderzył w łańcuchy dostaw niemal z dnia na dzień i który nie maleje od 20 miesięcy, nie był on w stanie wytrzymać bez problemów.

Amerykańscy eksperci oceniają, że choć firmy logistyczne i związkowcy pozytywnie odpowiedzieli na wezwanie prezydenta Joe Bidena, by porty zachodniego wybrzeża pracowały non stop (24/7), nie przyniosło to pożądanego rezultatu. Wydłużenie godzin pracy zmniejszyło wolumen kontenerów oczekujących na wywózkę z portów o ok. 1-2 proc., tworząc lub pogłębiając wąskie gardła w innych miejscach. Tradycyjnie jest nim np. brak kierowców, którzy pracując w nocy, per saldo zmniejszają wydajność swojej pracy.

Co się zmieniło?

W tygodniu kończącym się 22 bm. stawki frachtu morskiego drugi tydzień malały (po okresowym wzroście w 40-tym tygodniu), na co wskazują wybrane indeksy, w tym Drewry, SCFI, Ningbo. Np. średnia stawka według Shanghai Containerized Freight Index(dla 13 głównych linii) zmalała o 5 dolarów za 1 TEU i wynosiła 4584,4 USD (spadek o 0,1 proc.), w tym z Szanghaju do Rotterdamu była tańsza o 21 dolary (-0,3 proc.) i wynosiła 7666 USD/TEU.

Ningbo Containerized Freight Index notował w piątek 4025,3 punktu, nieznacznie spadając o 0,1 proc. w stosunku do 39-go tygodnia (w tym Azja – Europa zmalał o 0,6 punktu). Drewry World Container Index wskazuje, że złożony indeks na głównych szlakach wschód-zachód mierzony łącznie zmalał w minionym tygodniu o 0,4 proc. Ze średnią stawką 9 865,14 USD/FEU pozostaje o 281 proc. wyższy niż rok temu.

Ogólnie, w porównaniu ze szczytem z połowy września, podstawowe stawki frachtu (które wzrosły na początku października) są teraz o 10 – 16 proc. mniejsze. Taki stan pełzającej obniżki podstawowych stawek frachtu może się utrzymać do Nowego Roku Księżycowego w Chinach, ocenia Freightos.

Ale wskazuje się też na jedną istotną zmianę. Np. Robert Khachatryan, dyrektor generalny firmy Freight Right informuje, że po raz pierwszy od czerwca niektóre sloty na trasie Chiny – USA można już zarezerwować bez specjalnych dodatkowych opłat premium. Dlaczego? Wyjaśnia to Mirandy Qin z Seabay Logistics, inny spedytor dostępny na stronach freightos.com. Działają prawa rynku, bowiem chińscy producenci „całkiem poważnie” odczuwają ograniczenia w produkcji wynikające z niedoborów energii, na co nakładają się rosnące koszty węgla i cen energii. 

Niedrożna ekspedycja

Firmy chińskie walczą też na drugim froncie walki, by ich produkty dotarły na czas w okresie wzmożonych zakupów w USA i Europie przed Bożym Narodzeniem. Zegar tyka i dla wielu firm np. z Hongkongu może spełnić się ten czarny scenariusz, wynika z wypowiedzi dla mediów Jeffrey’a Lama, członka Rady Legislacyjnej miasta Hongkong. Wówczas sporej liczbie grożą „problemy z utrzymaniem płynności”, powiedział eufemistycznie. Problem poglębiają trudności z wynajęciem kontenerów transportowych.

Dlatego wezwał rząd do złagodzenia przepisów dotyczących ładunków lotniczych, w tym do większej elastyczności w umożliwianiu zmiany przeznaczenia lotów pasażerskich na przewóz towarów. „Jeśli możemy pozwolić większej ilości samolotów towarowych opuścić Hongkong z załadowanymi towarami z Hongkongu, może to pomóc w rozładowaniu groźnej sytuacji” – informuje portal Shipping Gazette.

Wezwał również władze do pomocy w negocjacjach cenowych wynajęcia kontenerów.

Znów droższe cargo lotnicze 

Problemy w transporcie morskim „pomagają utrzymać ekstremalnie wysokie stawki za ładunki lotnicze”, ocenia Freightos. Jego złożony globalny indeks (Freightos Air Index  – FAX) wynosi 6,80 USD/kg, tj. o 22 proc. więcej niż na początku roku, w tym np. stawki z Azji do Zachodniego Wybrzeża USA wynoszą 12,70 USD/kg, tj, są droższe o 40 proc. w porównaniu z końcem sierpnia.  

Z kolei Baltic Air Index (BAI) pokazuje, że ceny spot w ub. tygodniu z Hongkongu i Szanghaju do Ameryki Północnej utrzymywały się powyżej 12 USD za kilogram, a z Szanghaju do Europy wynosiły 6,59 USD / kg. 

Według Flexport, stawki frachtu lotniczego Azja – Europa są „stosunkowo stabilne”. Podkreśla zarazem, że rośnie problem zatłoczenia terminali na lotnisku we Frankfurcie i „może trwać przez kolejne dwa tygodnie”. Zaczyna również wpływać na sytuację w sąsiednich terminalach, w tym Amsterdam Schiphol. Towary w portach lotniczych w Chinach czekają średnio od 5 do 7 dni na wysyłkę.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close