Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Port Gdynia przedstawił swoje plany i inwestycje na konferencji „Kolejowe przejścia graniczne”

Port Gdynia realizuje i planuje inwestycje, dzięki którym w najbliższych latach stanie się jednym z najważniejszych hubów transportu intermodalnego w regionie. Podczas konferencji „Kolejowe przejścia graniczne – klucz do eksportu i tranzytu” przedstawiciele Portu Gdynia opowiadali o rozwoju usług logistycznych i współpracy z branżą kolejową. 

Pierwszego dnia konferencji odbyła się debata „Logistyka dla gospodarki”, podczas której dyskutowano o szansach i wyzwaniach jakie stoją przed polską branżą transportową. Mateusz Frankiewicz, kierownik projektu w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia zwrócił uwagę na potrzebę poprawy połączenia między portami morskimi a siecią kolejową.

— W ostatnich latach, dzięki dużym inwestycjom finansowanym z funduszy unijnych jak i środków krajowych znacznie poprawiła się infrastruktura kolejowa. Dzisiaj możemy koleją wywozić z portu w głąb lądu więcej ładunków. Planowane są kolejne inwestycje w zaplecze lądowe portu, które pozwolą na rozwój transportu intermodalnego. Gdybym mógł decydować o tym w jakie projekty Polska powinna inwestować fundusze na inwestycje, to wskazałbym na modernizację linii 201, która dla Portu Gdynia jest kluczowa. Bez tej inwestycji pociągi towarowe muszą jeździć przez Trójmiasto, gdzie jest ograniczona przepustowość. Z punktu widzenia polskich portów bardzo istotnym kierunkiem transportu jest szlak północ — południe, gdzie możemy powalczyć o przejęcie przeładunków towarów, które obecnie transportowane są przez porty niemieckie. Z tego powodu trzeba zwiększyć przepustowość kolejowych przejść na granicy z Czechami i Słowacją. Jesteśmy na dobrej drodze by poprawić pozycję Polski na logistycznej mapie Europy. Ważne jest jednak aby projekty publiczne były koordynowane z zamierzeniami przedsiębiorstw logistycznych, aby jak najefektywniej wydać pieniądze na planowane inwestycje — skomentował Mateusz Frankiewicz. 

Drugiego dnia konferencji odbyła się sesja prezentacji „Infrastruktura i inwestycje”. Mariusz Karbowski kierownik Działu Projektów Unijnych w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia przedstawił zrealizowane w latach 2007 —2020 inwestycje dofinansowane z funduszy unijnych zwiększające możliwości przeładunków intermodalnych w porcie, obejmujące modernizację wewnętrznej infrastruktury drogowej i kolejowej oraz pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych.

Port Gdynia specjalizuje się przeładunkach drobnicy, kontenerów i obsłudze transportu ro-ro. — Istotnym kierunkiem dla tego ruchu jest Finlandia, która jest producentem papieru i urządzeń elektronicznych. W ostatnich latach zmodernizowaliśmy infrastrukturę dla tego typu przeładunków. Po dwóch stronach basenu przygotowaliśmy pełne ciągi kolejowe z magazynami i placami parkingowymi. Wkrótce oddany do użytku zostanie w Gdyni nowy terminal promowy, który ma dobre warunki nawigacyjne. Pozyskaliśmy duże dofinansowanie na tę inwestycję. Całkowity koszt budowy nowego terminalu wyniósł 291 mln zł brutto. Spodziewamy się pojawienia kolejnych operatorów połączeń promowych, a ostatnio rozwijają się przewozy naczep. Nowy terminal będzie przyjmował statki o długości 240 m i będzie działać od stycznia 2022 r. — powiedział Mariusz Karbowski, kierownik Działu Projektów Unijnych, Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Dla Portu Gdynia duże znaczenie ma transport intermodalny. — Nowy Jedwabny Szlak, to z jednej strony pewna konkurencja dla portów, ale z drugiej otwiera nowe perspektywy biznesowe dla przewozów ładunków ze wschodu do Europy Północnej. Małaszewicze mogą być też dla Gdyni bramą do rynków wschodnich. W najbliższych latach planujemy rozbudować infrastrukturę dla transportu intermodalnego. Chcemy zbudować centrum logistyczne w zachodniej części portu i mamy nadzieję, że będziemy mogli startować w konkursach na dofinansowanie inwestycji intermodalnych organizowanych przez CUPT. Planowana zdolność przeładunkowa nowego terminalu kontenerowego wynieść ma 300 tys. TEU. Tworzymy też system awizowania i kierowania samochodami ciężarowymi. Samochody będą parkować na nowym parkingu i będą wzywane do bramy. Ten system będzie zintegrowany z miejskim systemem sterowania ruchem — zapowiedział Mariusz Karbowski.

Konferencja „Kolejowe przejścia graniczne – klucz do eksportu i tranzytu” odbyła się w Janowie Podlaskim 20 — 22 października. Zarząd Morskiego Portu Gdynia był Partnerem Generalnym tego wydarzenia. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close