Partnerzy portalu

Popyt na transport NJS przewyższył wyobraźnię planistów Kolei Rosyjskich

Rosja zanotowała niebywały wzrost przewozów towarów koleją wysyłanych z Chin. Sukces ten ujawnił jednak bariery, grożące zahamowaniem dalszego wzrostu transportu intermodalnego. Mówią o tym sami Rosjanie podkreślając, że taka szansa na zaistnienie kolei może być w części zmarnowana.

fot. RŻD

W pierwszych dziewięciu miesiącach 2021 roku przewieziono przez Rosję 782 000 TEU towarów nadanych w Chinach, czyli o 40 proc. więcej w porównaniach rok do roku. Według portalu RŻD.Partnier, reprezentującego Koleje Rosyjskie (RŻD), w całym 2021 r. wolumen ten może osiągnąć rekordowy poziom 1 milion TEU. Większość przewożonych towarów i ich dynamicznego wzrostu nastąpił na trasie Chiny – Rosja – Europa. W ciągu pierwszych 10-ciu miesięcy przewieziono 568 700 TEU, tj. o 47 proc. więcej rdr.

Tak duży popyt na transport koleją ma związek z rosnącym importem towarów z Chin do Europy, bowiem handlowcy i przedsiębiorstwa odbudowują zapasy. Zarazem sprzyjają temu zakłócenia, ocierające się o chaos, w transporcie morskim i lotniczym oraz wysokie stawki frachtu morskiego. „Na początku roku koszt transportu towarów w kontenerach koleją między Azją a Europą był dwukrotnie niższy niż drogą morską, teraz jest 3,5-razy tańszy” – poinformowały RŻD.

Wąskie gardła

Ten sukces kolei (nie tylko RŻD) ujawnił jednak bariery, grożące zahamowaniem dalszego wzrostu transportu intermodalnego. Większy wolumen towarów zakorkował rosyjską sieć kolejową, hamując jej przepustowość. Problemy te mogą znacznie ograniczyć przepływy tranzytowe, jeżeli nadal w tym tempie będzie rósł popyt na transport. 

Jak powiedział dziennikarzowi agencji Reuters Aleksiej Bezborodow, szef firmy konsultingowej Infraproject, która analizuje dane i trendy w transporcie i infrastrukturze, do największych problemów należy obecnie niedobór personelu – w tym menedżerów i operatorów dźwigów – oraz taboru kolejowego. „Nikt nie wierzył w tak gwałtowny wzrost ruchu tranzytowego przed pandemią i nikt nie był na to gotowy” – powiedział Bezborodow. 

Natomiast według przedstawiciela grupy transportowo-logistycznej Delo, sprawne przepływy ładunków są ograniczone przez niską przepustowość na głównych liniach kolejowych i wąskie gardła w pobliżu portów i punktów granicznych. „Są to bariery biurokratyczno – techniczne”, w tym wynikające przekładania wagonów przy zmianie torów na granicach z powodu różnego rozstępu szyn.

Rosjanie inwestują

Formalnie, realizowany jest długoterminowy plan rządowy zwiększenia przepustowości kolei. Impulsem był zalecenie w 2018 r. prezydenta Władimira Putina, by zwiększyć do 2024 r. kolejowy tranzyt kontenerowy do 1,7 mln TEU, czyli czterokrotnie w stosunku do poziomu z 2017 r. Projekt strategii transportowej, do którego dotarł Reuters, przewiduje wzrost do 2035 r. przepływów ładunków w kontenerach do 3,7 mln TEU. Jeżeli tak się stanie, udział Rosji w obsłudze lądowego ruchu towarowym Azja – Europa wzrośnie z 4 proc. obecnie do 15 proc.

Aby osiągnąć te cele, Rosyjskie Koleje zaplanowany na lata 2019-2024 inwestycje 200 mld RUB (2,8 mld USD) w projekt „Transsib w 7 dni”. Jak wskazuje nazwa, ma on też na celu skrócenie czasu tranzytu ładunków ze wschodnich na zachodnie granice Rosji do tygodnia. Obecnie transit time trwa od 11 do 14 dni (w zależności także od wyboru trasy w Rosji). Warto przypomnieć, że RŻD i współfinansujący je rząd realizują od 2013 roku projekt inwestycyjny w sieć kolejową ponad 700 mld RUB (niecałe 10 mld USD).

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close