Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Polska powinna czerpać jak najwięcej korzyści z Małaszewicz

Pomimo rozwoju alternatywnych tras na Nowym Jedwabnym Szlaku, najpopularniejszy korytarz ma ogromne znaczenie w przewozie kontenerów między Azją a Europą. Pod tym względem Rejon Przeładunkowy Małaszewicze we wschodniej Polsce ma kluczowe znaczenie dla sprawnej i niezawodnej obsługi intermodalnej. Jakie są tego wyzwania i jak sobie z nimi radzić?

fot. Cargotor

„Małaszewicze to skarb… Państwo polskie powinno czerpać z tego miejsca jak najwięcej korzyści” – powiedział Andrzej Sokolewicz, prezes Cargotor podczas pierwszego dnia odbywającej się konferencji „Kolejowe przejścia graniczne – klucz do eksportu i tranzytu”. w dniach 20-22 października w Janowie Podlaskim. Cargotor, spółka zależna PKP Cargo, odpowiada za zarządzanie infrastrukturą kolejową Rejonu Przeładunkowego Małaszewicze, w związku z czym koncentruje się na czerpaniu korzyści z lokalizacji i rozwoju jej możliwości. Dlatego Cargotor zamierza wybudować nowy park logistyczny w Małaszewiczach, aby wzmocnić swoje znaczenie na Nowym Jedwabnym Szlaku.

Jednak rozwój Małaszewicz jest ważny nie tylko dla Cargotor czy PKP Cargo. Jest wiele stron, które są tym zainteresowane. – Małaszewicze jednoczą nas wszystkich – trafnie zauważyła Monika Łupińska, prezes Ecco Rail. My to klienci, kolejowi przewoźnicy towarowi, spedytorzy, agencje celne, władze regionalne i wiele innych. – Przypominam, że Małaszewicze generują rocznie ponad 5 mld zł wpływów do budżetu państwa – zaznaczył Krzysztof Iwaniuk, burmistrz gminy Terespol. Nic dziwnego, że polskie władze, zwłaszcza w województwie lubelskim, są zainteresowane rozwojem tego intermodalnego węzła. – Jeśli chodzi o Małaszewicze, można na nas bezwzględnie polegać – powiedział Marek Krakowski, dyrektor departamentu infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubelskiego.

Główne przyczyny opóźnień

Mirosław Antonowicz, przewodniczący Zarządu Komitetu OSŻD, swoją prezentację poświęcił głównym przyczynom opóźnień w Małaszewiczach i możliwym ich rozwiązaniom. Organizacja Współpracy Kolei (OSŻD) monitoruje sytuację na przejściach granicznych wzdłuż całego Nowego Jedwabnego Szlaku. Według Mirosława Antonowicza zatory i opóźnienia w przeładunkach kontenerów zdarzają się nie tylko w Małaszewiczach, ale także na przejściach granicznych między Chinami i Kazachstanem oraz Chinami i Rosją. Wpływa to na pracę terminali intermodalnych w Małaszewiczach.

Jednak główne przyczyny opóźnień na przejściach granicznych na Nowym Jedwabnym Szlaku, w tym w polskim hubie, mają inne korzenie. Wśród nich jest wiele stron zaangażowanych w proces, różnorodność postępowań kontrolnych, nieefektywna wymiana informacji, różne, czasem sprzeczne interesy różnych stron. – Dotyczy to wszystkich przejść granicznych, które działają na trasie z Chin do Europy – podkreślił Mirosław Antonowicz.

Lepsza współpraca

Jeśli chodzi o możliwe rozwiązania tych problemów, OSŻD proponuje usprawnienie współpracy między władzami a firmami logistycznymi z różnych krajów zaangażowanych w przemieszczanie kontenerów na Nowym Jedwabnym Szlaku. Poprawa współpracy była również tematem prezentacji przeprowadzonej przez Andrzeja Sokolewicza. Strony uczestniczące w przewozach Nowego Jedwabnego Szlaku podzielił na trzy grupy: przewoźników, spedytorów i operatorów terminali. Każda z nich koncentruje się na określonych zadaniach.

Andrzej Sokolewicz przemawia na konferencji „Kolejowe przejścia graniczne – klucz do eksportu i tranzytu, fot. intermodalnews.eu

Według prezesa Cargotoru, opóźnienia na przejściach granicznych mają miejsce, gdy jedna z trzech grup pracuje nieefektywnie. W swoim wystąpieniu Andrzej Sokolewicz zwrócił szczególną uwagę na bezprecedensową sytuację, jaka miała miejsce w Małaszewiczach we wrześniu br. Jak zaznaczył, 90 par pociągów nie przejechało przez Małaszewicze z powodu braku współpracy między tą trojką. W tym przypadku większość problemów spowodowali przewoźnicy kolejowi lub spedytorzy. Dlatego Andrzej Sokolewicz zaapelował o lepszą współpracę wszystkich użytkowników infrastruktury w Małaszewiczach, aby wesprzeć jej obecny stan i stworzyć możliwości dalszego rozwoju.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close