Partner portalu

Dekada wielkich inwestycji infrastrukturalnych

Tagi: PKP PLK,

Najbliższa dekada będzie dla Polski okresem dynamicznego rozwoju kluczowych elementów infrastruktury, pozwalającej na wykorzystanie potencjału wszystkich regionów kraju. Połączenia wewnętrzne staną się też integralnym elementem połączeń międzynarodowych we wszystkich rodzajach transportu, co pozwoli przywrócić Polskę do grona państw o kluczowym znaczeniu w handlu i transporcie międzynarodowym. 

fot. PKP PLK

CPK, Port Gdański, infrastruktura kolejowa i ukończona siatka połączeń autostradowych i dróg szybkiego ruchu są konieczną podstawą rozwoju gospodarczego. Jednak najbliższa dekada ma za zadanie likwidację zapóźnień i braków. Jak wskazali uczestnicy panelu ,,Dekada wielkich inwestycji infrastrukturalnych” na Kongresie 590, kolejnym krokiem, który należy rozważać już dzisiaj jest stawianie dalszych wyzwań. Koleje dużych szybkości, transport autonomiczny, robotyzacja i sieć 5G przyczynią się do daleko idących zmian w logistyce i wykorzystaniu infrastruktury.

Szczyt realizacyjny

U szczytu realizacyjnego są PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Spółka obecnie realizuje inwestycje w ramach Krajowego Programu Kolejowego, który zawiera łącznie 230 projektów. – Realizujemy w tej chwili kilkadziesiąt dużych umów. W tej perspektywie mamy do zrealizowania projekty na łączną wartość ok. 76 mld zł, a to o 10 mld zł więcej, niż było ustalone na początku, bo program został rozszerzony. Na ten moment zafakturowanych mamy ponad 40 mld zł, co oznacza, że na tych elementach już osiągamy efekty eksploatacyjne, tam poprawiliśmy dostęp do kolei. Jeszcze wiele przed nami – przez najbliższe trzy lata mamy po kilkanaście mld zł w planie inwestycyjnym do zrealizowania rocznie, co jest dużym wyzwaniem dla naszej spółki i dużym wyzwaniem dla rynku – mówi Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., dyrektor ds. realizacji inwestycji. 

Aby realizować kolejne kluczowe inwestycje kolejowe, szacuje się, że potrzeba jeszcze około 300 mld zł. Jest to największa, ale nie jedyna bariera, która nie pozwala na wykonanie kolejnych inwestycji. Arnold Bresch wskazuje, że ograniczeniem jest także m.in. potencjał rynku i dostępność placu budowy, czyli ograniczenia wynikające z prowadzonego ruchu kolejowego. 

Inwestycje w przyszłość przewozową 

Przykładową inwestycją, która wpisała się w Krajowy Program Kolejowy może być budowa kolei aglomeracyjnej na Podkarpaciu, gdzie zainwestowano 760 mln zł.

– Jako Samorząd Województwa Podkarpackiego bardzo wspieramy te wszystkie działania i inwestycje realizowane przez PKP PLK, które są potrzebne, aby polskie linie kolejowe doprowadzić do współczesnych prędkości. Sami zainwestowaliśmy w przyszłość przewozową. Zrealizowaliśmy zakup taboru. Mamy 37 własnych szynobusów, a w planach jest zakup kolejnych – zapowiada Stanisław Kruczek, Członek Zarządu Województwa Podkarpackiego. Tym co zachęca województwo podkarpackie do zaangażowania się we wszystkie projekty kolejowe, jest wizja dojazdu z Rzeszowa do Warszawy koleją w 2,5 godziny. – To jest to, czego oczekujemy w przyszłości – wskazuje Wicemarszałek. 

Stanisław Kruczek podkreśla, że Podkarpackie będzie rewitalizować wszystkie linie kolejowe, które są położone na terenie województwa. Warto podkreślić, że w ubiegłym roku z budżetu województwa dołożono 80 mln zł do przewozów osobowych. 

Remontują i budują 

Dzięki modernizacjom linii kolejowych podróżujemy szybciej, dzięki zakupowi taboru jeździmy w bardziej komfortowych warunkach. Ale liczy się również pierwszy kontakt pasażer-kolej, czyli dworce kolejowe.

Program Inwestycji Dworcowych zaczął się w 2016 roku. Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A. zaznacza, że analizie poddano ponad 460 dworców. Z tej puli wybrano około 190 dworców, które postanowiono w perspektywie 2016-2023 poddać gruntownej modernizacji. – Należy podkreślić, że nie tylko remontujemy, ale także budujemy! Dworzec, który funkcjonował, a nie nadawał się do remontu, postanowiliśmy zastąpić nowym  – informuje Ireneusz Maślany. Na to zadanie przeznaczono ok. 2 mld zł. 

Ale na tym nie koniec. Przedstawiciel PKP S.A. wskazuje, że Spółka planuje już kolejne perspektywy. – Poddaliśmy analizie pozostałe dworce, których nie wybraliśmy w pierwszej perspektywie. Wytypowaliśmy 300 dworców i mamy nadzieję, na modernizację przynajmniej połowy z nich – podkreśla Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A. 

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close