Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Towarowe przewozy lotnicze przeżywają hossę, więc czas na niepopularne zmiany

Tagi: IATA,

Branża przewozów cargo lotniczego dobrze sobie radzi w okresie pandemii, zmniejszając złe wyniki przewozów pasażerskich. To dobry czas na dalszą poprawę jej bezpieczeństwa,  modernizację i realizację celów zrównoważonego rozwoju. Ma to przezwyciężyć przyszłe wyzwania stojące przed branżą i zbudować jej odporność na wstrząsy. 

N509FZ Wikimedia Commons

Z takim wezwaniem i z takimi wnioskami do jej uczestników zwróciło się Międzynarodowe Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) wczoraj podczas 14-tego World Cargo Symposium (WCS) w Dublinie, według relacji portalu Lloyd’sLoading.

Dobre wyniki

W 2020 r. branża cargo lotniczego wygenerowała 129 mld USD przychodów, tj. o 10 – 15 proc. większe w porównaniu z poziomami z lat sprzed kryzysu. Zarazem stanowiło to ok. jednej trzeciej całkowitych przychodów linii lotniczych, wydatnie zasilając te spółki, które prowadzą wyłącznie działalność przewozów pasażerskich. A ta zmalała z powodu covid-19 o ok. 40 proc. W całym 2021 r. IATA oczekuje, że popyt na ładunki lotnicze przekroczy poziom z 2019 r. o 8 proc. Przychody branży wzrosną do rekordowej wartości 175 mld USD, a zyski – o 15 proc. 

IATA prognozuje ponadto, że popyt na powietrzny transport towarów nadal będzie rósł i w 2022 r. przekroczy poziomy sprzed kryzysu (2019 r.) o 13 proc. W efekcie przychody z tej działalności wzrosną do 169 mld USD, chociaż nastąpi spadek o 8 proc. rentowności przewozów, w porównaniu z br. „Musimy utrzymać dynamikę ustaloną podczas kryzysu i kontynuować budowanie odporności po pandemii. Perspektywy krótko- i długoterminowe są korzystne, bo zakładamy wzrost popytu na przewozy” – powiedział Brendan Sullivan, szef IATA ds. ładunków.

Według niego, w tym roku światowy handel wzrośnie o 9,5 proc., a w przyszłym o 5,6 proc., w tym: handel elektroniczny cechować się będzie nadal dwucyfrowym tempem wzrostu.

Uwarunkowania

Sullivan pokreślił, że „Gwałtowny wzrost popytu na ładunki lotnicze i atrakcyjne zyski nie są pozbawione komplikacji”. Ograniczenia pandemiczne w lotach samolotów pasażerskich doprowadziły do „poważnego przeciążenia” globalnego łańcucha dostaw, spowodowały też „trudności dla załóg samolotów przekraczających granice międzynarodowe”. 

Problemem jest i pozostanie pozyskiwanie  przepustowości (slotów dostępu do przestrzeni powietrznej i lotnisk), sprawny przeładunek towarów,  problemy w łańcuchu logistycznym. Dlatego, apelował Sullivan, tworzy to kolejne wyzwania operacyjne dla branży, do rozwiązania których trzeba się przygotować. 

Zrównoważony rozwój 

Według sprawozdawcy IATA, spedytorzy „stają się coraz bardziej świadomi ekologicznie i są rozliczani przez swoich klientów ze zmniejszania emisji gazów cieplarnianych”. Niemal normą stają się zapytania, jaki będzie poziom tych emisji w łańcuchu dostaw z użyciem transportu lotniczego. Gdy nie są usatysfakcjonowani – szukają opcji transportu bardziej neutralnego pod względem emisji CO2.  IATA przypomina, że w minionym tygodniu na dorocznym walnym zgromadzeniu linie lotnicze zobowiązały się do osiągnięcia zerowej emisji CO2 netto do 2050 r. Będzie ono zgodne z celem Porozumienia Paryskiego w sprawie globalnego ocieplenia.

W opinii IATA, strategia dostosowania branży będzie polega na redukcji jak największej ilości CO2 z rozwiązań sektorowych, takich jak: większe użycie zrównoważonego paliwa lotniczego, wdrażanie nowych technologii lotniczych i bardziej wydajnych operacji oraz wdrażanie (wraz z rozwojem) nowych bezemisyjnych źródeł energii (elektrycznej i wodorowej). Wszelkie emisje, których branża nie będzie mogła wyeliminować u źródła, zostaną ograniczane dzięki „opcjom pozasektorowym”. Chodzi np. o wychwytywanie i składowanie CO2, stosowanie „wiarygodnych systemów kompensacji”, itp.

Postęp w modernizacji

Sullivan podkreślił, że pandemia przyspieszyła cyfryzację działalności branży. Wprowadzono np. procesy bezdotykowe, w celu zmniejszenia ryzyka związanego z transmisją covid-19. To dobra pora, by wykorzystać je nie tylko do poprawy wydajności operacyjnej, ale także do zaspokojenia potrzeb klientów. 

Największe obszary do wdrożenia cyfryzacji – i potencjalnego zdobycia nowych klientów – obejmują natomiast transgraniczny handel elektroniczny i specjalne rozwiązania do obsługi ładunków wrażliwych na temperaturę i szybki czas dostaw. Wszak ich nadawcy chcą wiedzieć w dowolnym momencie transportu, gdzie znajdują się ich towary i w jakim są stanie. IATA podkreśliła trzy duże projekty, które realizuje branża i osiąga już postępy. Są to:

  • upowszechnianie e-lotniczych listów przewozowych (stosuje się je wobec 75 proc. przesyłek kwalifikujących do objęcia takim rozwiązaniem; w 100 proc. procedura ta będzie wdrożona do końca 2022 r.), 
  • realizacja wizji ONE Record, czyli kompleksowej cyfrowej logistyki i łańcucha dostaw, w której dane są łatwo i przejrzyście wymieniane z użyciem technologii digitalnych. Program e-frachtu ustanowił podstawy cyfryzacji branży, natomiast e-AWB jest obecnie używany w  ponad 2-ch z 3-ch przesyłek. Na świecie realizowanych jest 17 projektów pilotażowych ONE Record, z udziałem 145 firm i trzech organów celnych,
  • akceptacja przez „większą liczbę organów celnych” standardów przesyłania wiadomości IATA Cargo XML.

Bezpieczeństwo baterii litowych

IATA wiele uwagi poświęca poprawie bezpieczeństwo transportu cargo, a jako priorytet dla branży stawia w szczególności bezpieczne przewozy baterii litowych. Dlatego, że rośnie na nie popyt, podobnie jak ryzyko związane z pożarami tych baterii. „Nasz główny problem dotyczył wypadków ze strony nieuczciwych spedytorów, którzy błędnie deklarują przesyłki. Ale incydent na rampie na międzynarodowym lotnisku w Hongkongu na początku tego roku przypomniał nam, jak duże jest to wyzwanie” – skomentował Sullivan

Jak wykazało dochodzenie, że załadunek i przeładunek odbywał się zgodnie z przepisami, a przesyłka została zgłoszona prawidłowo.By uniknąć takich incydentów lub wypadków, IATA wzywa:

  • światowe organy regulacyjne (EASA i FAA), by przyspieszyły opracowanie standardu testowego, który można wykorzystać do wykazania, że osłony palet przeciwpożarowych i ognioodporne pojemniki są w stanie wytrzymać pożar baterii litowych, 
  • rządy do przyjęcia odpowiedzialności za powstrzymanie nieuczciwych producentów i eksporterów baterii litowych i podjęcie stosownych kroków, 
  • przemysł – do zintensyfikowania i rozszerzenia gromadzenie danych o incydentach oraz opracowania metody udostępniania danych w celu wsparcia procesów oceny ryzyka dla bezpieczeństwa linii lotniczych.  

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close