Partner portalu

Brytyjscy przewoźnicy tymczasowo wracają do trakcji spalinowej przez ceny prądu

Rekordowe ceny energii elektrycznej w Wielkiej Brytanii sprawiły że niektórzy przewoźnicy kolejowy postanowili tymczasowo wprowadzić lokomotywy spalinowe na zelektryfikowane linie. Między wrześniem a październikiem ceny prądu w tym kraju wzrosły aż o 200%

ceny prądu
fot.Yaguchi Wikimedia Commons

Drastyczny wzrost cen elektryczności spowodowany jest wzrostem cen gazu i mniejszą generacją ze źródeł odnawialnych w ostatnich tygodniach. Wielka Brytania nie ma wystarczających zasobów magazynowania gazu ziemnego, a tamtejsze elektrownie zużywają gaz kupowany po bieżących cenach rynkowych. Z tego powodu wahania cen elektryczności są tam duże. Wysokie ceny prądu przełożyły się na opłacalność kolei elektrycznej, co zmusiło przewoźników do podjęcia niepopularnych działań takich jak zastąpienie lokomotyw elektrycznych spalinowymi.

— Operatorzy kolejowych przewozów towarowych zobowiązują się do dalszej dekarbonizacji i środków na rzecz zwiększenia zrównoważonego rozwoju. Jednak obecny znaczny wzrost hurtowych kosztów energii elektrycznej dla transportu oznacza, że ​​niektórzy operatorzy musieli podjąć godną pożałowania decyzję o czasowym powrocie do lokomotyw spalinowych. 200% wzrost kosztów energii elektrycznej dla każdego pociągu nie może zostać zrekompensowany przez operatorów lub klientów, dlatego podejmowane są niezbędne działania, aby zapewnić, że pociągi mogą nadal działać dostarczając istotne towary w całym kraju. Nasi członkowie zapewniają nas, że jest to środek tymczasowy i będzie stale poddawany przeglądowi — napisała w oświadczeniu Rail Freight Group, do której należy m.in Freightliner.

Brytyjski przewoźnik obecnie wykorzystuje 23 lokomotywy elektryczne, które zostały uziemione. Większość taboru trakcyjnego tej firmy stanowią pojazdy z napędem dieslowskim. Jednak transport kolejowy, nawet wykorzystujący napęd spalinowy jest bardziej przyjazny dla środowiska od samochodowego. Pociąg ciągnięty przez lokomotywę dieslowską emituje 76% mniej CO2 w przeliczeniu na tonę przewożonego ładunku niż ciężarówki. W przypadku trakcji spalinowej jest to aż 99% mniej zanieczyszczeń. 

Problemy z dostawami

Brytyjskie kolejowe związki zawodowe domagają się reakcji rządu na obecną kryzysową sytuację. — Biorąc pod uwagę zamieszanie w branży transportu drogowego i groźbę pustych półek w Święta Bożego Narodzenia, powinniśmy zachęcać do korzystania z transportu kolejowego, nie obciążać go opłatami za energię elektryczną, które zwiększą koszty przewoźników kolejowych o miliony funtów. Jeden z operatorów zgłosił wzrost kosztów o 8 mln funtów. To nonsens, że dużo taniej będzie eksploatować brudne, zanieczyszczające silniki wysokoprężne niż czystą alternatywę elektryczną. Rząd nie może umyć rąk od tego i musi wesprzeć opcję zielonej kolei, zanim będzie za późno — skomentował Mick Lynch, sekretarz generalny Rail Union RMT.

Wielka Brytania w ostatnich tygodniach boryka się z ogromnymi problemami w transporcie samochodowym. Skutki covid-19 i brexitu nałożyły się, powodując że na rynku brakuje kierowców ciężarówek. Efektem tego są duże opoźnienia dostaw podstawowych produktów. 

Czytaj też: Brytyjczyków trafia kolejny rykoszet po brexicie

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Jak poprawić wydajność, produktywność i bezpieczeństwo w branży portowej?

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close