Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Port Koper pozyskał materiał na przyszłe inwestycje

Tagi: Port Koper,

W Słowenii trwa budowa nowej linii kolejowej do Portu Koper. Wykonawca drąży nowy tunel kolejowy, a pozyskany w ten sposób materiał skalny będzie wykorzystany do inwestycji w porcie. 

materiał skalny
fot. Port Koper

We wrześniu rozpoczęło się drążenie pierwszych dwóch tuneli wzdłuż nowej linii kolejowej Divača-Koper. Chodzi o tunel T8 w Dekani i T7 w Dolinie Osp. Inwestycje te prowadzone są na odcinku Črni Kal-Koper nowej linii kolejowej. 

Firma 2TDK, która jest wykonawcą inwestycji sprzedaje pozyskany w wyniku drążenia materiał skalny (flisz). Zarząd Portu Koper kupił 180 tys. mkw. tego materiału, który zostanie wykorzystany do przyszłych inwestycji w rejonie, gdzie Kanał Ankaran łączy się z morzem. W miejscu tym planowana jest budowa nowego zewnętrznego terminalu samochodowego. Materiał zostanie też użyty do wyrównania terenu, na którym będą składowane samochody. Powstaną tu nasypy, które będą „odpoczywać” kilka miesięcy i zapewnią stabilność terenu i będą platformą do późniejszych prac budowlanych. Już w październiku pierwsze ciężarówki przywiozą flisz z placów budowy w Dekani i Osp na teren przyszłego terminalu samochodowego.

Kluczowa inwestycja

Budowa nowej linii kolejowej jest niezbędna dla rozwoju Portu Koper. Obecna magistrala kolejowa, mimo że była w ostatnich latach modernizowana, nie ma możliwości zwiększenia przepustowości i przyjęcia większej liczby pociągów towarowych. Tymczasem Koper, jest jednym z europejskich portów o największym, wynoszącym 60% udziale kolei w dowozie i wywozie ładunków od strony lądu. Plany inwestycyjne portu zakładają wzrost liczby pociągów, w tym zwłaszcza intermodalnych obsługiwanych w tamtejszych terminalach.

Realizowana obecnie budowa nowej linii to jednak trudna inwestycja. Trasa licząca 27 km wzniesie się z poziomu morza na wysokość 430 m w Divačy, a 3/4 torów będzie biegło tunelami. Budowa nowej linii ma się zakończyć w 2025 r. 

W kwietniu rząd Słowenii powiększył obszar administracyjny portu o tereny, na których powstanie m.in. nowy terminal samochodowy oraz plac składowy. 

Czytaj także: Powiększono powierzchnię administrowaną przez Port Koper

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close