Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Organizacje branży transportowej apelują o poprawę połączenia europejskich portów z siecią kolejową

Tagi: CER, ERFA, ESPO,

Pociąg Connecting Europe Expres wjechał do Antwerpii i Rotterdamu. Z tej okazji organizacje branżowe zrzeszające europejski sektor portowy i kolejowy zaapelowały o poprawę infrastruktury łączącej porty z siecią kolejową. Wzrost udziału kolei w dowozie i wywozie ładunków z portów jest niezbędnym elementem Europejskiego Zielonego Ładu.

fot. PKP PLK

Zwiększenie udziału kolei w transporcie lądowym z i do portów jest jednym z najważniejszych celów jakie postawiono dla zarządów portów, przewoźników i zarządców infrastruktury kolejowej. Obecnie w większości portów i terminali do przewozu kontenerów najczęściej wykorzystywany jest transport samochodowy. Kolej dominuje w przewozach ładunków masowych. Udział transportu szynowego w obsłudze ładunków w europejskich portach jest bardzo zróżnicowany. W przypadku Antwerpii zaledwie 7% kontenerów jest transportowane kolejami. Lepiej wygląda to w przypadku DCT Gdańsk, gdzie pociągi dowożą i wywożą już 35% kontenerów. Wysoki udział kolei w transporcie lądowym mają porty Koper – 60% i Hamburg 50% (liczby te obejmują wszystkie rodzaje ładunków).

Zwiększenie udziału kolei w obsłudze portów jest krokiem niezbędnym do realizacji celów klimatycznych Europejskiego Zielonego Ładu. Ponadto wiele europejskich portów zlokalizowanych jest w pobliżu terenów zurbanizowanych, a duży ruch samochodów ciężarowych generowany przez działalność portową jest niekorzystny dla mieszkańców.

Europejska Organizacja Portów Morskich (ESPO), Europejskie Stowarzyszenie Kolei Towarowych (ERFA) i Wspólnota Europejskich Kolei i Infrastruktury (CER) zaapelowały wspólnie o inwestycje, które poprawią połączenia portów morskich z siecią kolejową, a także o równe traktowanie przez władze publiczne różnych podmiotów zarządzających infrastrukturą kolejową.

— Poprawa „ostatniej mili” powinna być pierwszym priorytetem, jeśli chodzi o przewożenie większej ilości towarów na kolei, pod względem interoperacyjności, wymiany danych, operacji i infrastruktury. W Europie widzimy dużą różnorodność systemów zarządzania koleją w portach. Potrzebujemy równych szans i równego dostępu do środków publicznych na niezbędne inwestycje infrastrukturalne, niezależnie od tego, czy za infrastrukturę kolejową wewnątrz portu odpowiada zarządzający portem, czy krajowy zarządca infrastruktury kolejowej — zaapelowała Isabelle Ryckbost, sekretarz generalny ESPO.

Szansa dla intermodalu

Porty morskie są największym generatorem przewozów kontenerowych w Europie. Wzrost udziału kolei w obsłudze portów do duża szansa na rozwój transportu intermodalnego, co jest jednym z założenie Zielonego Ładu. W tym celu konieczna jest likwidacja wąskich gardeł w infrastrukturze kolejowej w portach. 

— Aby kolejowe przewozy towarowe stały się bardziej atrakcyjne dla użytkowników końcowych, przedsiębiorstwa kolejowe muszą mieć dostęp do dobrej ilości i jakości przepustowości. Porty, będące kluczowymi bramami dla przewozów towarowych, muszą zatem posiadać infrastrukturę, która ułatwia rozwój konkurencyjnego rynku kolejowych przewozów towarowych — skomentował Conor Feighan, sekretarz generalny ERFA.

Przedstawiciele organizacji branżowych uważają, że poprawa połączenia portów z siecią kolejową powinna być priorytetem przygotowywanej przez Komisję Europejską nowelizacji dyrektywy TEN-T. Inwestycje w infrastrukturę portową będą wspierane finansowo w ramach funduszu „Łącząc Europę” CEF w perspektywie budżetowej 2021 — 2027.

Czytaj także: PKP PLK modernizują infrastrukturę dostępową do Portu Gdynia

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close