Organizacje branży transportowej apelują o poprawę połączenia europejskich portów z siecią kolejową
Pociąg Connecting Europe Expres wjechał do Antwerpii i Rotterdamu. Z tej okazji organizacje branżowe zrzeszające europejski sektor portowy i kolejowy zaapelowały o poprawę infrastruktury łączącej porty z siecią kolejową. Wzrost udziału kolei w dowozie i wywozie ładunków z portów jest niezbędnym elementem Europejskiego Zielonego Ładu.

Zwiększenie udziału kolei w transporcie lądowym z i do portów jest jednym z najważniejszych celów jakie postawiono dla zarządów portów, przewoźników i zarządców infrastruktury kolejowej. Obecnie w większości portów i terminali do przewozu kontenerów najczęściej wykorzystywany jest transport samochodowy. Kolej dominuje w przewozach ładunków masowych. Udział transportu szynowego w obsłudze ładunków w europejskich portach jest bardzo zróżnicowany. W przypadku Antwerpii zaledwie 7% kontenerów jest transportowane kolejami. Lepiej wygląda to w przypadku DCT Gdańsk, gdzie pociągi dowożą i wywożą już 35% kontenerów. Wysoki udział kolei w transporcie lądowym mają porty Koper – 60% i Hamburg 50% (liczby te obejmują wszystkie rodzaje ładunków).
Zwiększenie udziału kolei w obsłudze portów jest krokiem niezbędnym do realizacji celów klimatycznych Europejskiego Zielonego Ładu. Ponadto wiele europejskich portów zlokalizowanych jest w pobliżu terenów zurbanizowanych, a duży ruch samochodów ciężarowych generowany przez działalność portową jest niekorzystny dla mieszkańców.
Europejska Organizacja Portów Morskich (ESPO), Europejskie Stowarzyszenie Kolei Towarowych (ERFA) i Wspólnota Europejskich Kolei i Infrastruktury (CER) zaapelowały wspólnie o inwestycje, które poprawią połączenia portów morskich z siecią kolejową, a także o równe traktowanie przez władze publiczne różnych podmiotów zarządzających infrastrukturą kolejową.
— Poprawa „ostatniej mili” powinna być pierwszym priorytetem, jeśli chodzi o przewożenie większej ilości towarów na kolei, pod względem interoperacyjności, wymiany danych, operacji i infrastruktury. W Europie widzimy dużą różnorodność systemów zarządzania koleją w portach. Potrzebujemy równych szans i równego dostępu do środków publicznych na niezbędne inwestycje infrastrukturalne, niezależnie od tego, czy za infrastrukturę kolejową wewnątrz portu odpowiada zarządzający portem, czy krajowy zarządca infrastruktury kolejowej — zaapelowała Isabelle Ryckbost, sekretarz generalny ESPO.
Szansa dla intermodalu
Porty morskie są największym generatorem przewozów kontenerowych w Europie. Wzrost udziału kolei w obsłudze portów do duża szansa na rozwój transportu intermodalnego, co jest jednym z założenie Zielonego Ładu. W tym celu konieczna jest likwidacja wąskich gardeł w infrastrukturze kolejowej w portach.
— Aby kolejowe przewozy towarowe stały się bardziej atrakcyjne dla użytkowników końcowych, przedsiębiorstwa kolejowe muszą mieć dostęp do dobrej ilości i jakości przepustowości. Porty, będące kluczowymi bramami dla przewozów towarowych, muszą zatem posiadać infrastrukturę, która ułatwia rozwój konkurencyjnego rynku kolejowych przewozów towarowych — skomentował Conor Feighan, sekretarz generalny ERFA.
Przedstawiciele organizacji branżowych uważają, że poprawa połączenia portów z siecią kolejową powinna być priorytetem przygotowywanej przez Komisję Europejską nowelizacji dyrektywy TEN-T. Inwestycje w infrastrukturę portową będą wspierane finansowo w ramach funduszu „Łącząc Europę” CEF w perspektywie budżetowej 2021 — 2027.
Czytaj także: PKP PLK modernizują infrastrukturę dostępową do Portu Gdynia