Partner portalu

Covid w Azji pogłębia chaos w globalnej logistyce

Nowe ogniska epidemii koronawirusa w Azji Południowo-Wschodniej wstrzymały działalności fabryk z różnych branżach. Zagraża to nie tylko ożywieniu ich gospodarek, ale także zakłóca globalne dostawy towarów. Chodzi zarówno o typowe gotowe produkty z tamtego regionu, jak odzież i obuwie, ale i wiele rodzajów półproduktów dla przemysłu motoryzacyjnego i elektronicznego, w tym brak półprzewodników. 

produkcji
fot. Pixabay

To dlatego np. niektóre sklepy na Zachodzie nie dostaną zamówionych towarów na Halloween, inne nawet na święta bożonarodzeniowe. Okres oczekiwania na nowe auto w salonach europejskich wydłuży się „może o miesiąc, może o dwa”, jak informują dealerzy.

Poniżej zestawiamy niektóre przykłady zatrzymania produkcji, jakie zebrała agencja Reutersa z trzech krajów: Wietnamu, Malezji i Tajlandii. Jak określa, są to trzy główne ośrodki produkcyjne tamtego regionu, wytwarzające towary dla jednych z największych marek konsumenckich na świecie. Dodajmy, że do tych krajów w tym roku przesunięto część zleceń i produkcji. po ubiegłorocznych kłopotach w dostawach z Chin. Przypomnijmy też, że w Chinach formalnie kończy się przestój produkcyjny z okazji Złotego Tygodnia, rozpoczętego 1 bm. W połączeniu z wcześniejszymi przerwami w produkcji wielu zakładów z braku prądu – pogłębi to chaos w logistyce globalnej. 

Wietnam

Fala koronawirusa od kwietnia zmusiła największe miasta i centra przemysłowe Wietnamu do nałożenia ścisłych blokad w przemieszczaniu się mieszkańców. Wymusiło to na producentach wyrobów elektronicznych, odzieży i obuwia zawieszenie lub ograniczenie działalności. Ograniczenia te zostały złagodzone w stopniowo dopiero w ostatnich tygodniach. Epidemia początkowo uderzyła w północne obszary przemysłowe, gdzie znajdują się poddostawcy np. Apple, Samsunga i innych globalnych firm technologicznych. 

W maju północna prowincja Bac Giang nakazała tymczasowe zamknięcie czterech parków przemysłowych, w tym trzech, w których mieszczą się zakłady produkcyjne tajwańskiego Foxconn. Epidemia rozprzestrzeniła się dalej na południe, a w lipcu miasto Ho Chi Minh i sąsiednie prowincje przemysłowe wprowadziły surowe środki izolacji.

We wrześniu tajwańska firma Pou Chen Corp, która produkuje obuwie dla Nike i Adidasa, zawiesiła działalność w swoim zakładzie w Ho Chi Minh City, natomiast Changshin Vietnam, południowokoreańska firma produkująca buty dla Nike, zamknęła swoje tamtejsze trzy fabryki. Po tych decyzjach, zarząd Nike „ostrzegł przed opóźnieniami dostaw przedświątecznych” i obniżył prognozy sprzedaży w 2022 r. 

W obliczu dłuższych niż oczekiwano czasów dostaw stoją nabywcy nowego iPhone’a 13 firmy Apple. Powodem są nowe fale zachorowań w Wietnamie, gdzie montowane są komponenty do modułu tego nowego aparatu. Wietnamskie Stowarzyszenie Tekstyliów i Odzieży poinformowało, że kilka międzynarodowych marek modowych przeniosło swoje zamówienia z Wietnamu, a 60 proc. producentów odzieży i obuwia w kraju zostało ukaranych grzywną „za spowolnienie terminów dostawy”. 

Malezja

Kilku globalnych producentów samochodów i firm półprzewodnikowych oświadczyło w różnym okresie w ciągu ostatnich miesięcy, że zakłócenia związane z pandemią w Malezji opóźnią dostawy ich produktów. W czerwcu rząd tego kraju wprowadził blokadę w przemieszczaniu się, ponieważ infekcje osiągnęły rekordowy poziom. Ograniczenia w produkcji były stopniowo łagodzone od lipca, ale skutki – odczuwalne są dotychczas. Np. brakuje rękawic gumowych, bowiem Malezja, która ma ok. 67 proc. udziału w światowych ich dostawach, nie wytwarzała ich ani w czerwcu, ani w lipcu.

Malezja jest głównym miejscem produkcji przewodników dla takich europejskich firm, jak  ST Microelectronics i Infineon, a także dla koncernów samochodów, w tym: Toyota Motor Corp i Ford Motor Co. ST Microelectronics zapowiedział w lipcu, że tymczasowo zamknął swój zakład montażowy w Malezji na 11 dni z powodu koronawirusa.

Z kolei niemiecki producent chipów – Infineon oświadczył w sierpniu, że firma z powodu przestojów w swojej fabryce w Malezji poniesie straty liczone w  milionach euro o „dwucyfrowej wartości”. Także w sierpniu zarząd Ford Motor Co poinformował, że z powodu niedoboru półprzewodników spowodowanego epidemią w Malezji, tymczasowo zamknie amerykańską fabrykę, która buduje najlepiej sprzedającego się pickupa. 

Tajlandia 

Władze tego kraju nałożyły surowsze ograniczenia w lipcu i sierpniu w prowincjach „wysokiego ryzyka”, w tym w Bangkoku. By uniknąć masowego zamknięcia fabryk w innych częściach kraju, rząd wprowadził obowiązek ścisłych kontroli pracowników by izolować tych z objawami covid od pozostałych. Ścisłe kontrole graniczne i obowiązkowe kwarantanny uderzyły szczególnie w pracowników – imigrantów. Gros z nich nie mogło wjechać do Tajlandii z powodu zamknięcia granic.

Efekty tych działań prewencyjnych odczuwa więc tamtejszy przemysł. Kilka firm musiało tymczasowo zamknąć działalność, w celu uzyskania „pieczątki” urzędowej, że ich pracownicy zostali wyleczeni. Wśród nich są Charoen Pokphand Foods, Thai Plastic Industrial i Soomboon Advance Technology. Siam Agro-Food Industry, tajski eksporter przetworzonych owoców, znacznie ograniczył produkcję, podobnie jak kilku dużych producentów żywności i gumy.

Z powodu niedoborów części, w lipcu Toyota wstrzymała produkcję pojazdów w trzech swoich tajskich zakładach. Tajlandia jest czwartym co do wielkości centrum montażu i eksportu samochodów w Azji oraz produkcji części dla niektórych z największych na świecie producentów samochodów, w tym właśnie Toyoty i Hondy.

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Jak poprawić wydajność, produktywność i bezpieczeństwo w branży portowej?

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close