Rosja zapowiada wprowadzenie autonomicznych ciężarówek na autostrady
Rosyjskie Ministerstwo Transportu i państwowy operator autostrad, spółka Awtodor rozpoczęły realizację projektu bezzałogowych korytarzy logistycznych opartych na autonomicznych ciężarówkach. Do 2024 takie pojazdy będą wykorzystywane na autostradzie M-11 Neva, a do 2030 r. na 20 tys. km dróg federalnych.

Podczas międzynarodowego forum „Innowacyjne technologie i inteligentne systemy transportowe w budownictwie drogowym” rosyjski wiceminister transportu, przewodniczący rady nadzorczej Cyfrowego Stowarzyszenia Transportu i Logistyki (CTL) Kirill Bogdanov i prezes zarządu Przedsiębiorstwa Państwowego Awtodor Wiaczesław Petuszenko podpisali porozumienie ws. budowy systemu bezzałogowego transportu towarów.
Do realizacji projektu powołano konsorcjum z największymi rosyjskimi deweloperami technologii, producentami samochodów, przewoźnikami i spedytorami. Uczestnikami projektu były wcześniej stowarzyszenie CTL, KAMAZ, National Telematic Systems, SberAutoTech, Businesslines, Globaltruck, First Forwarding Company, X5 Group, Volvo, Russian Post, State Transport Leasing Company oraz VTB Infrastructure.
— Państwowa spółka Awtodor jest kluczowym ogniwem niezbędnym do realizacji projektu zarówno na M-11, jak i dalszego wdrażania sprawdzonych rozwiązań na M-12 i innych autostradach tworzących bezzałogowy korytarz tranzytowy między Azją a Europą. Cyfrowa infrastruktura drogowa i sieć transmisji danych technologicznych powinny zapewnić bezpieczny przejazd samochodów. A w celu wypracowania uniwersalnych podejść i standardów technologicznych ważne jest połączenie kompetencji Avtodor, producentów samochodów, deweloperów UAV oraz użytkowników tej infrastruktury — powiedział Kirill Bogdanov.
Inteligentne drogi
Bezzałogowe pojazdy będą poruszać się po nowych autostradach, na których wprowadzone będą technologie „inteligentnej drogi”. Pierwsze testy takich pojazdów przeprowadzono na odcinkach Centralnej Obwodnicy. W przyszłym roku zapowiadane są kolejne testy na autostradzie M-11. Ministerstwo Transportu przygotowuje odpowiednie regulacje prawne, które określą zasady korzystania z takich samochodów na drogach. Na autostradzie M-11 powstaną specjalne huby i państwowe centrum kontroli ruchu dronów, aby zarządzać ryzykiem podczas ruchu autonomicznych ciężarówek i wykluczać je z ruchu miejskiego.
— Zintegrowane podejście państwa i udział w projekcie wiodących firm z całego łańcucha transportowego sprawią, że M-11 będzie pierwszą autostradą na świecie, wzdłuż której ruch bezzałogowych ciężarówek będzie możliwy do 2024 r. — zapewnił Wiaczesław Petuszenko
Rosyjskie firmy pracują nad autonomicznymi samochodami od kilku lat. Moskiewski Państwowy Uniwersytet Technologii Drogowych i Samochodów ma wyłączne prawo do testowania takich pojazdów. Dotychczas przejazdy samochodów bezzałogowych odbywały się na wyłączonych z normalnego ruchu obszarach w Skolkovo i Innopolis.
Volvo Trucks, jeden z uczestników rosyjskiego konsorcjum dostarczył pierwsze autonomiczne ciężarówki, które są już wykorzystywane w porcie Göteborg.
Czytaj też: Pierwsze komercyjne zastosowanie autonomicznych ciężarówek Volvo Vera