Partner portalu

Rosja zapowiada wprowadzenie autonomicznych ciężarówek na autostrady

Rosyjskie Ministerstwo Transportu i państwowy operator autostrad, spółka Awtodor rozpoczęły realizację projektu bezzałogowych korytarzy logistycznych opartych na autonomicznych ciężarówkach. Do 2024 takie pojazdy będą wykorzystywane na autostradzie M-11 Neva, a do 2030 r. na 20 tys. km dróg federalnych.

fot. Volvo Trucks

Podczas międzynarodowego forum „Innowacyjne technologie i inteligentne systemy transportowe w budownictwie drogowym” rosyjski wiceminister transportu, przewodniczący rady nadzorczej Cyfrowego Stowarzyszenia Transportu i Logistyki (CTL) Kirill Bogdanov i prezes zarządu Przedsiębiorstwa Państwowego Awtodor Wiaczesław Petuszenko podpisali porozumienie ws. budowy systemu bezzałogowego transportu towarów. 

Do realizacji projektu powołano konsorcjum z największymi rosyjskimi deweloperami technologii, producentami samochodów, przewoźnikami i spedytorami. Uczestnikami projektu były wcześniej stowarzyszenie CTL, KAMAZ, National Telematic Systems, SberAutoTech, Businesslines, Globaltruck, First Forwarding Company, X5 Group, Volvo, Russian Post, State Transport Leasing Company oraz VTB Infrastructure.

— Państwowa spółka Awtodor jest kluczowym ogniwem niezbędnym do realizacji projektu zarówno na M-11, jak i dalszego wdrażania sprawdzonych rozwiązań na M-12 i innych autostradach tworzących bezzałogowy korytarz tranzytowy między Azją a Europą. Cyfrowa infrastruktura drogowa i sieć transmisji danych technologicznych powinny zapewnić bezpieczny przejazd samochodów. A w celu wypracowania uniwersalnych podejść i standardów technologicznych ważne jest połączenie kompetencji Avtodor, producentów samochodów, deweloperów UAV oraz użytkowników tej infrastruktury — powiedział Kirill Bogdanov.

Inteligentne drogi

Bezzałogowe pojazdy będą poruszać się po nowych autostradach, na których wprowadzone będą technologie „inteligentnej drogi”. Pierwsze testy takich pojazdów przeprowadzono na odcinkach Centralnej Obwodnicy. W przyszłym roku zapowiadane są kolejne testy na autostradzie M-11.  Ministerstwo Transportu przygotowuje odpowiednie regulacje prawne, które określą zasady korzystania z takich samochodów na drogach. Na autostradzie M-11 powstaną specjalne huby i państwowe centrum kontroli ruchu dronów, aby zarządzać ryzykiem podczas ruchu autonomicznych ciężarówek i wykluczać je z ruchu miejskiego.

 — Zintegrowane podejście państwa i udział w projekcie wiodących firm z całego łańcucha transportowego sprawią, że M-11 będzie pierwszą autostradą na świecie, wzdłuż której ruch bezzałogowych ciężarówek będzie możliwy do 2024 r. — zapewnił Wiaczesław Petuszenko

Rosyjskie firmy pracują nad autonomicznymi samochodami od kilku lat. Moskiewski Państwowy Uniwersytet Technologii Drogowych i Samochodów ma wyłączne prawo do testowania takich pojazdów. Dotychczas przejazdy samochodów bezzałogowych odbywały się na wyłączonych z normalnego ruchu obszarach w Skolkovo i Innopolis.

Volvo Trucks, jeden z uczestników rosyjskiego konsorcjum dostarczył pierwsze autonomiczne ciężarówki, które są już wykorzystywane w porcie Göteborg.

Czytaj też: Pierwsze komercyjne zastosowanie autonomicznych ciężarówek Volvo Vera

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Jak poprawić wydajność, produktywność i bezpieczeństwo w branży portowej?

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close