Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Kolej w Niemczech zdobywa nowy segment – przewozy paczek dla poczty

Tagi: DB, dhl,

W ciągu kilku lat w Niemczech co piąta paczka będzie przewożona na dalsze odległości pociągami, a nie samochodami. Taki jest planowany efekty rozszerzenia dotychczasowej współpracy w ich transporcie Deutsche Post DHL Group i Deutsche Bahn. Wczoraj przedstawiciele zarządów obu firm symbolicznie zapalili zielone światło dla nowych połączeń.

fot. DB

Cel jest prosty – przesunięcie możliwie dużej liczy paczek (w przesyłkach kurierskich i szybkich) z dróg na kolej. Służy to osiągnięciu celów ochrony klimatu, zgodnie z Zielonym Ładem UE, ale także interesom obu firm logistycznych i ich klientów. Na wykazaniu zmniejszania śladu węglowego działalności (z emisji pośredniej, w logistyce) zależy coraz więcej firmom nadającym przesyłki. Natomiast Deutsche Post DHL Group i Deutsche Bahn będą mogły wykazać się wymiernym efektem dekarbonizacji własnej działalności podstawowej.

Dotychczasowy model

Pierwsze pociągi „paczkowe” DB Cargo uruchomiło w Niemczech w 2000 r. w połączeniu północ-południe. Zastosowano w nich zdejmowane, wymienne moduły (mini kontenery). W ostatnich latach dodano kolejne połączenia. Gdy w kwietniu 2021 r. Deutsche Post DHL po raz ostatni informowało o statusie swojego programu zrównoważonego rozwoju, sieć transportu paczek koleją składała się z 13 połączeń, z których prawie wszystkie kursowały w weekendy. Już wówczas firma ogłosiła, że przeniesie kolejne wolumeny paczek na kolej. 

Wczoraj zainaugurowano – z udziałem Tobiasa Meyera, członek zarządu Post & Parcel Germany w Grupie Deutsche Post DHL oraz Sigrida Nikutta, członek zarządu Grupy DB ds. Transportu Towarowego – dodanie siedmiu nowych połączeń kolejowych. Co równie istotne, usługi przewozu będą realizowane głównie w dni powszednie. W ocenie Deutsche Post DHL, udział przesyłek w paczkach przewożonych koleją można zatem szybko zwiększyć z 2 do 6 procent wszystkich przesyłek. W perspektywie długoterminowej celem jest osiągnięcie ok. 20 proc. krajowych przesyłek paczek przewożonych koleją.

Organizacja

Organizacja przesyłek opiera się na terminalu towarowym Großbeeren w pobliżu Berlina oraz rejonowych terminalach w: Dortmundzie, Mannheim i Frankfurcie nad Menem. Paczki z okolicznych centrów DHL są transportowane ciężarówkami do odpowiedniego terminalu towarowego i ładowane do pociągów. Stamtąd trafiają do regionu docelowego, gdzie są znów przeładowywane i przewożone ciężarówką do centrum odbioru paczek. Transport ten odbywa się zwykle w nocy. 

By osiągnąć większy efekt „przyjaznego dla klimatu transportu paczek koleją”, Deutsche Post DHL planuje wyposażyć również wybrane centra paczek w połączenia kolejowe. W rezultacie można by ograniczyć transporty samochodowe do terminali, przyspieszyć załadunek i przewozić jeszcze większe wolumeny paczek pociągami.

Pierwszym z takiej nowej sieci terminali ma być Centrum Paczek w Kolonii, gdzie w najbliższych latach planowana jest rozbudowa i budowa bezpośredniego dostępu do sąsiedniego terminalu kontenerowego Eifeltor. Jednak wcześniejsze doświadczenia Deutsche Post DHL w zakresie planowania nowych lub modernizacji istniejących bocznic w Niemczech są raczej otrzeźwiające, wynika z komunikatu DB Cargo. Duża liczba przepisów strukturalnych i regulacyjnych utrudnia takie projekty, a ich realizacja może trwać latami, jak ocenia Tobias Meyer.

Efekty eko

Spektakularnym aspektem środowiskowym przesuwania przewozy paczek z dróg na tory w dalekim transporcie jest to, że jednym składem pociągu można przewieźć do 100 000 paczek. W porównaniu z ich transportem drogowym, dzięki wykorzystaniu kolei Deutsche Post DHL oszczędza już około 1000 ton CO₂ miesięcznie. Co więcej, DB Cargo realizuje program korzystania w 100 proc. z trakcji elektrycznej, pochodzącej ze źródeł odnawialnych.

„Nasza emisja CO₂ na paczkę jest już znacznie niższa niż u naszych konkurentów, częściowo ze względu na już zaawansowaną konwersję naszej dostawy na e-mobilność. Chcemy dalej rozszerzać tę przewagę, przenosząc przewozy paczek na długich trasach na kolej” – skomentował Tobias Meyer.

Te efekty zachęcają więc Deutsche Post DHL i DB Cargo, by w nadchodzącym okresie przedświątecznym i dużym natężeniu ruchu na drogach skorzystać z dodatkowych 20 pociągów w weekendy.

Warunki brzegowe

Zarządy obu współpracujących firm zdają sobie sprawę z kilku uwarunkowań w realizacji celu, jakim jest przewóz 20 proc. paczek koleją. Deutsche Post DHL np. uważa, że nadal potrzebne są zmiany. Ich lista jest spora. Chodzi o większą liczbę „szybkich” pociągów z odpowiednimi wagonami dla lekkiego ruchu towarowego, rozbudowę infrastruktury, w tym tworzenie linii dużych prędkości dla przewozów cargo kolejowego (a więc i uproszczanie procedur budowy i rozbudowy połączeń kolejowych), a także szybsze, opłacalne procedury załadunku z ciężarówek do pociągów i odwrotnie. 

To nie wszystko. W przypadku „niektórych transportów po stronie klienta musiałaby również istnieć gotowość do zaakceptowania nieco dłuższych czasów tranzytu”, uważają przedstawiciele  Deutsche Post DHL. Cel jest jednak zbożny – bardziej przyjazny dla klimatu transport kolejowy. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close