DHL Global Forwarding spedytorem międzynarodowym Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych
DHL Global Forwarding dynamicznie rozwija usługi transportowe w temperaturze kontrolowanej dla najbardziej wymagających branż, tj. farmaceutyczna, produktów świeżych i szybko psujących się. Operator wykorzystuje najnowocześniejsze rozwiązania w tym Isoboxy oraz kontenery z rejestratorami temperatury. Niedawno, na zlecenie Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych, DHL Global Forwarding zorganizował pierwszą z serii szybkich międzynarodowych dostaw lotniczych ponad 1,5 mln szczepionek przeciw Covid-19. Były to pierwsze dostawy szczepionek zrealizowane w Unii Europejskiej do krajów trzecich.

DHL Global Forwarding w Polsce został partnerem Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych w zakresie organizacji szybkich dostaw lotniczych szczepionek przeciw Covid-19. Pierwszym z serii kilku transportów, realizowanych przez DHL Global Forwarding dla RARS była dostawa lotnicza do Australii ponad miliona dawek szczepionek przeciw Covid-19, firmy Pfizer i BioNTech. Załadowane na 4 palety lotnicze, zostały przewiezione w 2 etapach tj. bezpośrednio do Sydney i z międzylądowaniem w Dubaju. Pierwsza z partii, dzięki sprawnej organizacji procesu przez DHL Global Forwarding i zsynchronizowaniu gotowości do odbioru ładunku z dostępnymi rejsami, wylądowała na lotnisku w Sydney już po 23 godzinach od startu samolotu w Warszawie. Czas tranzytu drugiej partii, przez Dubaj, wyniósł ok. 33 godzin. DHL Global Forwarding dostarczył też ponad pół miliona dawek szczepionki firmy AstraZeneca do Wietnamu. Tu czas dostawy w relacji lotnisko-lotnisko wyniósł tylko 18 godzin.
W ramach współpracy z RARS, DHL Global Forwarding odpowiada za kompleksową organizację łańcucha dostaw szczepionek, od odbioru w Polsce do doręczenia końcowym odbiorcom. Kluczowe znaczenie przy realizacji tego typu transportów ma czas i kontrolowane warunki przewozu.
Planując dostawy, Spedytorzy Działu Produktu Lotniczego DHL Global Forwarding musieli uwzględnić też wyjątkowo restrykcyjne wymagania agencji rządowych w Polsce, Australii i Wietnamie. Dodatkowo, przygotowane przez DHL rozwiązanie transportowe, ze względu na strategiczne znaczenie projektu, wymagało nie tylko akceptacji RARS, ale także wsparcia dedykowanego działu DHL Global Forwarding – LifeConEx. Jego eksperci wspierają organizację globalnych łańcuchów dostaw w temperaturze kontrolowanej, nadzorują ich realizację 24/7 i przygotowują procedury zapewniające bezpieczeństwo wrażliwych ładunków w transporcie.
„Każdy etap transportu, od odbioru szczepionek od RARS, aż po ich dostawę do finalnego odbiorcy, był przez nas zaplanowany z iście chirurgiczną precyzją. Wszystkie zaangażowane strony miały wyznaczone konkretne ramy czasowe na wykonanie konkretnych działań, takich jak budowa palet lotniczych czy kontrola bezpieczeństwa, obowiązkowa nawet dla tak wyjątkowych towarów. Czas transportu od drzwi do drzwi został rozpisany co do minuty w specjalnie przygotowanym w Standard Operations Procedure, oddzielnym dla każdej wysyłki” – wyjaśnia Iwona Połowicz, dyrektor Produktu Lotniczego DHL Global Forwarding.
Utrzymanie wymaganej temperatury
Warto podkreślić, iż jednym z kluczowych wyzwań w przypadku szczepionek jest rygorystyczny wymóg dotyczący utrzymania ściśle określonej temperatury. W tym celu w dostawie do Australii DHL Global Forwarding wykorzystał specjalne Isoboxy z suchym lodem, które gwarantują utrzymanie poziomu wymaganej temperatury (-70°C) przez całą drogę. Każda z palet została wyposażona w rejestrator temperatury, tzw. Data Logger, zapewniający monitoring na każdym etapie transportu. Palety ze szczepionkami na lotniskach w Warszawie, Dubaju i w Sydney umieszczone były w chłodni (+2° i +8° C). Ze względu na wysokie temperatury w Dubaju, dochodzące do 40°C, do ich przewozu na terenie lotniska wykorzystano tzw. Cool Dolly, czyli specjalny kontener umożliwiający szybki transfer z samolotu do magazynu z zachowaniem wymaganej temperatury. Z kolei podczas dostawy szczepionek do Wietnamu, DHL użył specjalnych lotniczych kontenerów chłodniczych, działających jak lodówki. To umożliwiło nie tylko utrzymanie stałej temperatury w czasie dostawy, ale też, ze względu na sztywną obudowę, zabezpieczyło ładunek przed ewentualnymi uszkodzeniami.